ارز دیجیتال

اصطلاح X-to-Earn در کریپتو چیست ؟

«بازی برای کسب درآمد» یا Play-to-Earn (P2E)، «حرکت برای کسب درآمد» یا Move-to-Earn (M2E) و «تماشا برای کسب درآمد» Watch-to-Earn (W2E) تنها برخی از ایده‌هایی هستند که توسعه دهندگان بلاکچین برای تشویق استفاده از محصولات خود در عین حال ارائه کرده‌اند که به پاداش دادن به کاربر نهایی برای مشارکت در آن محصول منجر می‌شود. با این حال، از سه راه حلی که برای کسب ارز دیجیتال، در بالا ذکر شد، برخی از آنها نسبت به بقیه احتمال بیشتری برای ماندن در قدرت نشان داده‌اند و هر کدام ویژگی‌ها، مزایا و کاستی‌های بالقوه خاص خود را دارند.

  • بازی برای کسب درآمد (P2E)

به دلیل تجهیزات مالی داخلی بومی در فناوری NFT، بازی‌های بلاکچین به عنوان راهی برای ورود کاربران جدید به فضای وب ۳ و در عین حال جبران زمان و توجه آن‌ها ظاهر شده‌اند. این بازی‌ها معمولاً به بازیکنان نشان می‌دهند که برای بازی و برنده شدن در برابر هوش مصنوعی یا سایر بازیکنان، پاداش‌های ارز دیجیتال دریافت می‌کنند. آیتم‌های درون بازی مانند اسلحه‌ها، زره‌ها و آواتارهای شخصی اغلب می‌توانند، کاملاً در اختیار بازیکن قرار گیرند و سپس در بازار آزاد معامله شوند.

اصطلاح X-to-Earn در کریپتو چیست ؟

محبوبیت P2E را می‌توان در هزاران بازی مشاهده کرد که در حال حاضر در فضای بازی‌های بلاکچین به صورت زنده وجود دارند، اما تعداد کمی از آنها موفق به ایجاد گیم پلی فراگیر شده‌اند. اکثریت قریب به اتفاق بازی‌های P2E شامل گیم ‌پلی نسبتاً کمی می‌شوند و در عوض بازیکنانی را درگیر روال‌های ساده با یک کلیک می‌کنند که اشتراکات بیشتری با تولید محصول تا بازی‌های واقعی، دارند.

  • حرکت برای کسب درآمد (M2E)

در ظاهر، به نظر می‌رسد راه حل حرکت برای کسب درآمد، تلاشی نجیب برای ایجاد تعامل در فضای وب ۳ با تشویق کاربران به شرکت در فعالیت‌های فیزیکی برای کسب پاداش‌های ارز دیجیتال باشد. پروژه‌های M2E مانند STEPN (GMT) به کاربران برای فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی، آهسته دویدن و تند دویدن پاداش می‌دهند. در حالی که این ایده در ابتدا با سر و صدای زیاد به صحنه آمد، مفهوم M2E نیز از چند کاستی رنج می‌برد. این برنامه‌ها اغلب دارای یک قیمت خرید اولیه هستند که در آن NFT ‌های ویژه برای شروع کسب درآمد مورد نیاز است، بنابراین از همان ابتدا به نوعی از کاربران، پیش پرداخت بالقوه‌ای می‌گیرد.

اصطلاح X-to-Earn در کریپتو چیست ؟

علاوه بر این، دقیقاً مانند عضویت جدید در هفته اول یک باشگاه و رشته ورزشی، هیجان اولیه برنامه‌های M2E اغلب پایدار نمی‎ماند. انتظار کاربران اینترنتی برای پوشیدن کفش‌های خود به جهت دویدن برای مدت زمان معنا داری، ممکن است در دراز مدت بیش از حد امکان، رشد کند.

  • تماشا برای کسب درآمد (W2E)

برخلاف مفهوم Move-to-Earn، روش Watch-to-Earn مطالبات فیزیکی بی موردی از کاربران ایجاد نمی‎کند، بلکه به نظر می‌رسد به آنها برای کاری که اکثر کاربران اینترنت هر روزه انجام می‌دهند، پاداش می‌دهد. در چند سال گذشته، محتوای ویدئویی به عنوان اصلی‌ترین بخش رسانه ارتباطی در اینترنت مطرح شده است، اما تاکنون تنها افرادی که در مدل درآمدی آن قرار می‌گیرند، تولیدکنندگان محتوا و صاحبان پلت‌فرم‌ها هستند.

اصطلاح X-to-Earn در کریپتو چیست ؟

راه حل W2E، قرار است مدل درآمدی این بخش را گسترش دهد، به طوری که افرادی را که به عنوان مخاطب محتوای ویدیویی را بسیار محبوب می‌کنند نیز شامل شود. نمونه W2E در پروژه‌هایی مانند شبکه XCAD است که با سایت‌های ویدیویی موجود مانند YouTube و Twitch ادغام می‌شود تا برای کاربرانی که ویدیوها را تماشا می‌کنند و به اشتراک می‌گذارند، جوایزی ایجاد کند و به امتیازات ویژه در اطراف سازنده دسترسی پیدا می‌کند و شکاف بین سازنده و طرفدار را پر می‌کند.

اصطلاح X-to-Earn در کریپتو چیست ؟

W2E همچنین به خود سازندگان محتوا نیز سود می‌رساند و می‌توانند با ایجاد تعامل بیشتر با طرفداران، علاوه بر درآمد تبلیغات YouTube، درآمد بیشتری کسب کنند. در مورد XCAD، سازندگان محتوا همچنین می‌توانند NFT ‌های منحصر به ‌فرد را بر اساس لحظات به یاد ماندنی از ویدیوها و پخش زنده خود برش دهند و آن‌ها را به طرفداران خود به حراج بگذارند. Watch-to-Earn نشان‌ دهنده ادغام واقعی ایده‌های وب ۳ با احتمالاً محبوب‌ترین فعالیت در اینترنت امروزی یعنی تماشای ویدیو، است.

کلام آخر

فضای X-to-Earn در صنعت کریپتو، سفر رو به رشد خود را ادامه می‌دهد و بدون شک شاهد ظهور تکرارهای بیشتری از این مفهوم در سال‌های آینده خواهیم بود. در حال حاضر، Watch-to-Earn بیشترین امید را به عنوان یک کاربرد واقعی از فناوری وب ۳ نسبت به عرصه وب ۲ موجود نشان می‌دهد.

سلب مسئولیت: سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و سایر عرضه‌ اولیه‌های آن‌ها (ICO)  بسیار پرخطر و گمانه زنی است و این مقاله توصیه‌ای از طرف اقتصاد آنلاین یا نویسنده به عنوان سیگنالی برای خرید یا فروش رمزارزها تلقی نمی‌شود. از آنجایی که موقعیت هر فردی منحصر به فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا