بازارهای خارجی

کاهش انتظارات تورمی آمریکایی ها 

به گزارش وال استریت ژورنال، بانک فدرال رزرو منطقه‌ای روز دوشنبه اعلام کرد که میانه انتظار پاسخ دهندگان در ماه جولای درباره نرخ تورم سالانه ۶.۲ درصد در یک سال بود که کمتر از ۶.۸ درصدی است که در ماه ژوئن پیش‌بینی می‌شد. آنها انتظار داشتند تورم در سه سال به ۳.۲ درصد برسد در حالی که این انتظار در ماه ژوئن ۳.۶ درصد بود و بر این اساس شرکت کنندگان در نظرسنجی انتظار داشتند، تورم در پنج سال به ۲.۳ درصد کاهش یابد که نسبت به ۲.۸ درصد نظرسنجی قبلی به شکل محسوسی کاهش یافته است.

اقتصاددانان انتظارات مصرف کننده را پیش بینی رسمی نمی‌دانند، اما به چنین نظرسنجی‌هایی به عنوان نشانه‌ای از روانشناسی رایج که می‌تواند بر فشار قیمت‌ها تاثیرگذار باشد، توجه می‌کنند. مقامات فدرال رزرو بر این باورند که انتظارات از تورم بالاتر می‌تواند خود تحقق بخش باشد و باعث شود مردم قیمت‌های بالاتری بپردازند و برای پیش‌بینی هزینه‌های بالاتر در آینده فشار بیشتری بر دستمزدها وارد کرده و باعث افزایش تورم شود.

فدرال رزرو به دنبال حفظ تورم، که توسط شاخص قیمت PCE یعنی شاخص مصارف شخصی محاسبه می‌شود، در طول زمان به صورت متوسط ۲ درصد است.

سیاست‌گذاران بانک مرکزی احتمالا از کاهش انتظارات تورمی استقبال خواهند کرد، اما پیشتر نشان داده‌اند که در مسیر افزایش نرخ بهره در ماه سپتامبر (پنجمین افزایش در سال جاری) به دنبال راهی برای کاهش فشار قیمت‌ها هستند.

جروم پاول رییس فدرال رزرو گفته است که بانک مرکزی قصد دارد شواهد واضح و قانع کننده‌ای به دست بیاورد تا فشارهای قیمتی قبل ازکاهش یا تعلیق افزایش نرخ، کاهش می‌یابد.

اقتصاددانانی که در ماه جولای توسط وال استریت ژورنال مورد نظرسنجی قرار گرفتند، انتظار کاهش تورم را داشتند اما به طور متوسط در نرخ سالانه ۶.۸ درصد تا ماه دسامبر، همانطور که توسط شاخص قیمت مصرف کننده اندازه گیری می‌شود، باقی می‌ماند.

جیسون رید از دانشگاه نوتردام در این باره گفت: قیمت غذا و بنزین بسیار تاثیرگذار است و بنابراین نقش مهمی در نگاه مصرف کنندگان به اقتصاد دارد. به گزارش AAA، قیمت بنزین در ایالات متحده بیش از ۵۰ روز است که کاهش یافته است. میانگین قیمت هر گالن بنزین معمولی در سطح آمریکا در روز دوشنبه ۴.۰۶ دلار بود.

وی گفت: ما در حال مشاهده تغییرات انتظار مصرف کنندگان هستیم.

نظرسنجی فدرال رزرو نیویورک نشان داد که مصرف کنندگان انتظار داشتند که قیمت مواد غذایی و بنزین در سال‌های آینده آهسته‌تر افزایش یابد. در ماه جولای، آنها انتظار داشتند که قیمت بنزین در یک سال ۱.۵ درصد افزایش یابد در حالی که این انتظار در ماه ژوئن ۵.۶ درصد بود. آنها انتظار داشتند که قیمت مواد غذایی ۶.۷ درصد افزایش یابد که نسبت به ۹.۲ درصد انتظارات ژوئن کاهش یافته است.

فدرال رزرو نیویورک اعلام کرد که کاهش انتظارات تورمی کوتاه مدت و میان مدت در میان درآمدهای پاسخ دهندگان رخ داده است، اما این کاهش در میان افرادی که درآمد سالانه خانوارهای زیر ۵۰ هزار دلار داشتند، بیشتر بود.

این بررسی نشان داد که کاهش انتظارات قیمت مواد غذایی بزرگترین کاهش مشاهده شده از زمان شروع برآورد این شاخص در سال ۲۰۱۳ بوده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا