بازارهای داخلی

ساعات پذیرش دام های قربانی تاسوعا و عاشورا در کشتارگاه ها مشخص شد

امین اسدی، مشاور رئیس سازمان دامپزشکی کشور، در تشریح دستورالعمل‌های بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور به مناسبت تاسوعا و عاشورای حسینی، اظهار کرد: دستورالعمل‌های بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور برای کاهش انتقال و شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام به دو بخش “هماهنگی بین‌بخشی وبرنامه عملیاتی” و “اطلاع رسانی” تقسیم شده است.

وی ادامه داد: در بخش هماهنگی بین‌بخشی و برنامه عملیاتی، رعایت نکاتی مورد تاکید قرار گرفته است که با رویکرد حفاظت از بهداشت عمومی از جمله سلامت عزاداران حسینی لازم‌الاجراست.

اسدی با بیان اینکه اکیپ‌های سیار و ثابت دامپزشکی در شبکه‌ها و شهرستان‌ها از صبح تاسوعا و عاشورا فعال هستند، افزود: در این اکیپ‌ها دامپزشکان، کارشناسان، کاردان‌ها و تکنسین‌های دامپزشکی و بهداشت گوشت به همراه ناظرین شرعی تا ساعت ۱۴ حضور دارند تا در صورت لزوم اقدام به بازرسی لاشه‌های قربانی کنند.

وی اضافه کرد: علاوه بر آن همکاران ما در شبکه‌های دامپزشکی پاسخگوی تلفنی مردم هستند و در صورت تقاضا، هماهنگی بین شهروندان و اکیپ‌های سیار در سطح شهر را انجام می‌دهند.

اسدی با تاکید بر اینکه به رغم در نظر گرفتن اکیپ‌های سیار اولویت کشتار دام‌های قربانی در کشتارگاه‌های هر شهر است، گفت: کشتارگاه‌های دام موظف شده‌‌اند آمادگی لازم به منظور پذیرش دام‌های قربانی و ذبح آن‌ها از ساعت ۷ صبح تا ۱۴ روزهای تاسوعا و عاشورای را داشته باشند، ضمن اینکه کشتارگاه‌ها موظف هستند برای جلوگیری از تجمع مردم در واحد برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی مرتبط با بیماری کووید ۱۹ در اصرع وقت اقدامات مربوط ذبح دام قربانی را انجام دهند.

 وی استقرار بازرس بهداشتی گوشت و ناظر شرعی در محل کشتارگاه و آماده به کار بودن در کنار پیش‌بینی خودروی سردخانه دار برای حمل لاشه دام‌های قربانی را نکاتی ضروری عنوان کرد که کشتارگاه برای دو روز پیش رو موظف به اجرای آن‌ها هستند.

اسدی اظهار کرد: بازرسین بهداشتی  کشتارگاه‌ها و اکیپ‌های ثابت و سیار موظفند، در بازرسی پیش از کشتار آثار آلودگی‌های انگلی خارجی و نیز تب دار بودن دام را مورد توجه قرار دهند و جهت جمع آوری لاشه و آلایش غیرقابل مصرف با نظارت دامپزشکی اقدام و آن‌ها را از چرخه مصرف خارج و امحاء کنند.

وی گفت: روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان‌ها نیز موظف شده‌‌اند، با تهیه اطلاعیه جهت پخش از طریق صداو سیما و مساجد، درج در نشریات محلی و استانی، طرح در نماز جمعه، تهیه پلاکارد ویژه و نصب در میادین اصلی شهر ، مساجد و کشتارگاهها و … در  روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی مردم را جهت ذبح دام‌های قربانی به کشتارگاه‌ها، قصابی‌ها و مراکز مجاز راهنمایی کنند.

اسدی همچنین ازلازم‌الاجرشدن درج ‌” لزوم مصرف لاشه ۲۴ ساعت پس از نگهداری در یخچال” بر روی لاشه دام‌های قربانی با نصب لیبل خبر داد.

مشاور رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به تمایل مردم به اهدای نذورات قربانی به مراکز تحت پوشش بهزیستی، کمیته امداد و اماکن مذهبی در روزهای تاسوعا و عاشورا، اظهار کرد: به متولیان و متصدیان این مراکز توصیه شده است، نسبت به دریافت و ذبح دام زنده خودداری کنند و نذورات را فقط به صورت وجه نقد و یا لاشه قربانی کشتار شده در کشتارگاه بپذیرند.

اسدی اظهار کرد: از مردم می‌خواهیم به رغم تمامی برنامه‌ریزی های و اقدامات انجام شده توسط سازمان دامپزشکی، حتما لاشه را بلافاصله پس از ذبح به مدت ۲۴ ساعت در دمای صفر تا ۴ درجه و جگر را به مدت ۴۸ساعت در یخچال نگهداری کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا