بازارهای داخلی

افزایش قیمت بنزین مساله حاکمیتی است

تا صحبت از گرانی کالا در بین مردم می‎شود، برخی می‎گویند هنوز بنزین گران نشده است. نگرانی‌ها در خصوص افزایش بیش از این قیمت‌ها تلاطم را بین مردم و بازار بیشتر کرده است. رحیم زارع، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در خصوص احتمال افزایش قیمت بنزین گفت: قیمت بنزین یک مسئله حاکمیتی است. ما خودمان تولید کننده بنزین هستیم و تا امروز هیچ اراده‌ای برای افزایش قیمت بنزین نیست.

وی افزود: باید افزایش قیمت بنزین به شکلی باشد که اتفاقاتی که در گذشته برای همین مساله افتاد دیگر تکرار نشود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات با بیان اینکه یارانه پنهان بالایی بر روی بنزین می‌پردازیم، توضیح داد: ایران جزء کشورهایی است که بیشترین یارانه را در بخش‌های مختلف پرداخت می‌کند. ولی افزایش قیمت بنزین بحث حاکمیتی است و حتماً باید با مصوبه مجلس یا مصوبه سران سه قوه باشد تا افزایش قیمت صورت گیرد.

زارع درباره افزایش قیمت کالاهای اساسی در ماه‌های اخیر عنوان کرد: در بحث کالاهای اساسی، تقریباً در دوران کرونا یعنی از سال ۲۰۱۹ تا به امروز، قیمت جهانی کالاهای استراتژیک و مصرفی مثل گندم، غلات و … افزایش پیدا کرده است.

نماینده مردم فارس در مجلس ادامه داد: از سوی دیگر به دلیل محدودیت‌های کرونایی سطح مصرف افزایش پیدا کرده است. در ایران نیز علاوه بر افزایش قیمت جهانی و سطح مصرف، بحث قاچاق این کالاها هم مطرح است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در مورد تصمیم مجلس شورای اسلامی در این شرایط گفت: مجلس اختیار کامل را به دولت داده و عنوان شده است که دولت اختیار دارد در هر زمان که لازم دانست، کالاهای اساسی مورد نیاز را از طریق واردات تامین کند.

وی خاطرنشان کرد: مجلس پیش بینی کرده است که میزان ۱۳ میلیارد دلار واردات در این زمینه صورت گیرد، اما با در نظر گرفتن افزایش قیمت جهانی کالاها این رقم قابل توجهی نیست و من فکر می‌کنم اگر بیش از ۵ میلیارد دلار قرار باشد از طریق ارز تخصیصی تامین شود، این به معنای هدررفت منابع است.

در ادامه تصریح کرد: دولت در بحث آرد گام اول را برداشت و یارانه صنف و صنعت را  از ۲۷۰۰ به ۱۶ رسانده است؛ اما برای نان مردم هیچ افزایش قیمتی در دستور کار قرار ندارد. این کار  می‌توانند در کیفیت، کاهش مصرف و قاچاق تاثیر بگذارند.

رحیم زارع سوء مدیریت را یکی از علل گرانی مطرح کرد و در ادامه توضیح داد: البته برخی از گرانی‌ها از اراده دولت خارج است. مثلاً همیشه ما در تامین گوجه فرنگی در فرودین ماه مشکل داریم حل نشدن این موضوع هم از سوء مدیریت است. اما برخی کالاها به دلیل افزایش قیمت جهانی رشد قیمتی داشتند و  از ید اراده دولت خارج است. این افزایش به خاطر دوران کرونا است. البته من فکر می‌کنم با کاهش همه‌گیری به نوعی قیمت ها کاهش پیدا کند و دولت هم برنامه بهتری داشته باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا