بورس

شاخص کل؛ نه پای صعود و نه تاب سقوط

پس از آنکه روز یکشنبه شاخص کل با کاهش بیش از ۱۷ هزار واحدی همراه شد، در معاملات امروز توانست با رشد بیش از چهار هزار واحدی (۰.۲۹ درصد) تا میانه‌ کانال یک میلیون و ۴۲۷ هزار واحدی افزایش یابد. فارس با ۶۴۲، نوری با ۳۳۵ و فملی با ۳۱۴ واحد بیش‌ترین تاثیر را در رشد امروز شاخص داشتند و شفن با ۳۶۵ واحد بیش ترین تاثیر منفی را بر شاخص کل به جا گذاشت.

شاخص هم وزن هرچند در پایان معاملات افزایش بیش از ۳۸۶ واحدی را ثبت کرد اما در یک ساعت پایانی بازار، افت اندکی نشان می دهد که حاکی از افزایش عرضه در کلیت بازار بود.

شاخص فرابورس هم با افزایش ۳۵ واحدی همراه بود که زاگرس با ۱۸، بپاس با ۱۱ و شرایط با ۷ واحد بیش ترین نقش را داشتند.

سبزی که دلچسب نبود

هر چند شاخص کل در معاملات امروز افزایشی بود اما نگاهی به روند معاملات نشان می دهد که شاهد یکی از کم رونق ترین روزهای بازار بودیم. ارزش معاملات خرد با کاهش بیش از ۳۵ درصدی نسبت به روز گذشته به کم‌تر از دو هزار میلیارد تومان رسید. مجموع ارزش معاملات خرد (سهام و حق تقدم) حدود یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بود تا یکی از روزهای کم رونق بازار را تجربه کنیم. در حقیقت امروز دومین ارزش پایین معاملات خرد در سال ۱۴۰۱ ثبت شد.

03

به طور کلی میانگین ارزش معاملات خرد روزانه در ۱۰ روز معاملاتی گذشته حدود دو هزار میلیارد تومان بوده که رقم بسیار پایینی محسوب می شود؛ باید توجه داشت که میانگین ارزش معاملات خرد روزانه در سال ۱۴۰۱ حدود ۵ هزار میلیارد تومان بوده است.

حقیقی هایی که بازار را دوست ندارند

امروز هم شاهد ادامه خروج پول حقیقی بودیم؛ به گونه ای که خروج ۲۸۷ میلیارد تومان  پول حقیقی در بازار امروز ثبت شد. به طور کلی از ابتدای خرداد ماه تنها در دو رو شاهد برآیند مثبت خرید و فروش حقیقی بودیم.

04

پیش بینی بورس

بازار روزهای خوبی را سپری نمی کند؛ در روزی که معاملات با حمایت نسبی همراه بود، در قیمت های مثبت خریداری وجود نداشت که می توان نمود آن را کاهش محسوس حجم معاملات نسبت به دیروز دانست؛ موضوعی که نشان می دهد شاید نباید از این بازار انتظار شروع یک روند صعودی قوی را داشت. فعلاً ریسک های سیستماتیک بر بازار سایه افکنده است و توان روند صعودی قوی را گرفته است. در نقطه مقابل با توجه به حمایت قوی پیش روی شاخص کل، افت محسوس شاخص به زیر محدود یک میلیون و چهارصد هزار واحد هم دور از انتظار به نظر می‌رسد. شاید ادامه روند فرسایشی و اصلاح زمانی به ویژه در نمادهای کوچک بازار محتمل ترین سناریو پیش روی بازار باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا