بازارهای داخلی

بعید است تورم تا پایان سال به زیر ۴۰درصد برسد

هفته گذشته مرکز آمار نرخ تورم نقطه به نقطه تیرماه ۱۴۰۱ را ۵۴درصد اعلام کرد؛ براساس گزارش مرکز آمار، نرخ تورم ماهانه تیر به ۴.۶ درصد رسیده که در مقایسه با ماه قبل، ۷.۶ واحد درصد کاهش داشته است. در این شرایط برخی چشم امید به مذاکرات بسته‌اند و اعتقاد دارند مذاکرات می‌تواند آبی بر آتش تورم باشد؛ اقتصاد آنلاین در این رابطه به مصاحبه با کامران ندری، کارشناس اقتصادی پرداخته است؛ در ادامه مشروح این گفت‌وگو را خواهید خواند.

 کامران ندری، در مورد آینده شرایط اقتصادی ایران گفت: اگر توافق انجام نشود گشایشی در وضعیت اقتصاد رخ نمی‌دهد و در بهترین حالت می‌توانند وضعیت موجود را حفظ کنند و وضعیت موجود نیز وضعیت مطلوبی نیست زیرا نرخ تورم به شدت بالا بوده و نرخ رشد اقتصادی نیز نرخ قابل قبولی که بتوان گفت منجر به افزایش رفاه مردم می‌شود نیست.

وی اضافه کرد: لذا وضعیت اقتصاد از منظر کلان مناسب نیست؛ تازه اگر بدتر از این نشود و من به نظرم می‌آید دولت باید به مسئله برجام توجه و اهتمام ویژه داشته باشد؛ زیرا اگر برجام به سرانجام خوبی برسد قطعا می‌تواند روی اقتصاد آثار و تبعات خوب و مثبتی داشته باشد؛ البته در کوتاه مدت 

این کارشناس اقتصادی با اشاره به آنکه در میان مدت مشکلات اقتصادی ما چندان مربوط به تحریم‌ها نیست، اظهار داشت: بخش عمده مشکلات اقتصادی به کیفیت سطح سیاستگذاری و مدیریت در اقتصاد برمی‌گردد؛ شرایط از مدیریت خرد مثل بنگاه‌ها گرفته تا مدیریت کلان بسیار ضعیف است و چالش‌های بسیار جدی وجود دارد که مزمن شده و حل این چالش‎ها کار آسانی نیست؛ باید توجه داشته باشیم که در بلندمدت ما با این مسائل و مشکلات دست به گریبانیم ولی اگر مذاکرات به نتیجه برسد و برجام احیا شود در کوتاه‌مدت می‌تواند گشایشی را ایجاد کند البته اگر سیاستگذار به دنبال این موضوع باشد.

ندری تصریح کرد: ما طی سال‌‎های گذشته به ویژه در سال جاری تورم بالایی داشتیم که قدرت خرید عمده حقوق‌بگیران ثابت را کاهش داده و دولت هیچ اقدامی برای جبران کاهش قدرت خرید مردم نکرده و اگر بخواهد قدری از فشار روی مردم کاسته شود، برجام در کوتاه‌مدت می‌تواند فرصت مناسبی باشد و کمک کند؛ البته بستگی دارد مسئولین دولتی چگونه بخواهند از این فرصت استفاده کنند و آیا اصلا توانش را داشته باشند یا خیر.

ندری در پاسخ به اینکه نرخ تورم را تا پایان سال چگونه پیش‌بینی می‌کند گفت: نرخ تورم امسال به احتمال خیلی زیاد بالای ۴۰درصد خواهد بود و حتی با حصول توافق احتمال اینکه زیر ۴۰درصد بیاید چندان افزایش پیدا نمی‌کند و من آن را خیلی بعید می‌دانم؛ اما اگر دولت اراده داشته باشد می‌تواند تا حدودی کاهش قدرت خرید مردم را ترمیم کند. 

وی پیش‌بینی خود در مورد رشد اقتصادی را اینگونه توضیح داد: اگر بتوانیم تولید نفت را افزایش دهیم احتمال اینکه رشد اقتصادی پس از احیای برجام به بالای ۴درصد برود وجود دارد اما بستگی دارد که چه زمانی برجام احیا شود؛ مثلا اگر در زمستان احیای شود روی متغیرهای ۱۴۰۱ اثر نمی‌گذارد.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این پرسش که وضعیت بازار سهام با احیای برجام چه خواهد شد نیز اظهار داشت: در مجموع برجام روی کل اقتصاد از جمله بورس اثر مثبت می‌گذارد مگر شرکت‌هایی که ممکن است از شرایط تحریمی نفع ببرند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا