اقتصادی

واردات خودروی اقتصادی شدنی است؟

درحالیکه قرار بود آیین نامه واردات خودرو تا آخر خردادماه توسط وزارت صمت نهایی و منتشر شود، درحالیکه هفته اول مرداد ماه به پایان رسید، همچنان خبری از انتشار این آیین نامه نیست و مسئولین وزارت صمت توپ این تاخیر را به زمین هیات دولت می اندازند.

 قالیباف، مشاور وزیر صمت پیش‌تر در این خصوص به اقتصادآنلاین گفته بود: مدت هاست که آیین نامه در وزارت صمت نهایی شده است و کلیات آن در هیات دولت بررسی شده و به زودی این آیین نامه متشر می شود.

علاوه بر تاخیر نهایی شدن آیین نامه بحث دیگری که حاشیه های زیادی به همراه داشته، واردات خودروی اقتصادی یا همان خودروی ۱۰ هزار دلاری است. مسوولین وزارت صمت بارها خبر از واردات خودروهای ۱۰ هزار دلاری دادند و واردات اینگونه خودروها را راهی برای کنترل بازار و همچنین ایجاد رقابت و جایگزین برای خودروهای تولید داخل عنوان کردند.

 این موضوع توسط وزیر صمت هم چندباری مطرح شده و وی در این خصوص گفته است: ما بر واردات خودروی اقتصادی تأکید داریم؛ یعنی خودرو‌هایی که زیر ده هزار دلار باشند؛ زیرا می‌خواهیم پژو، سمند و تیبا را از رده خارج کنیم. فاطمی امین همچنین عنوان کرده است: به دنبال این هستیم که عمده واردات در قیمت کمتر از ۱۰ هزار دلار باشد تا هم بازار محصولات را کامل کند و هم به تدریج داخلی سازی شود. 

علاوه بر جایگزینی خودروهای وارداتی اقتصادی وزارت صمت هدف اصلی از واردات خودرو را تامین خودرو برای دهک های کم در آمد جامعه عنوان می کند.

امید قالیباف در این‎باره به اقتصادآنلاین گفته بود: ۵۰ درصد از تقاضای بازار مربوط به سه دهک کم درآمد جامعه است و با واردات خودروی اقتصادی می توانیم این نیاز را مرتفع کنیم.

اما چنین اظهاراتی در خصوص خودروهای وارداتی به خصوص اقتصادی ابهامات زیادی دارد که بسیاری از کارشناسان به آن واکنش نشان داده اند. 

نکته اول تلاش وزارت صمت برای جایگزینی خودروهای وارداتی با خودروهای تولید داخل است. مرتضی شجاعی، کارشناس صنعت خودرو، واردات را سیاستی برای تنظیم بازار عنوان کرد و پیوند زدن سیاست تنظیم بازاری با صنعت خودرو کشور را ناممکن دانست.

نکته بعدی استفاده از لفظ اقتصادی برای خودروهای ۱۰ هزار دلاری است و اقتصادی دانستن خودرویی که در کمترین حالت ممکن ۳۰۰ میلیون تومان در کشور قیمت می خورد، خود جای ابهام است. مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، خودروی اقتصادی را اینگونه توصیف می کند: خودروی اقتصادی به این معناست که با پس انداز یکسال متوسط حقوق، بتوان آن را خریداری کرد که در ایران برای خرید این خودروی اقتصادی حداقل باید ۵ سال حقوق ذخیره کرد.

حالا باید دید که با تمام ابهام های موجود، آیین نامه واردات خودرویی که در ایستگاه دولت گیر کرده، چه زمانی نهایی می شود و ‌خودروهای وارداتی در چه رنج قیمتی و چه زمانی به کشور خواهند رسید و در نهایت آیا واردات می توان قفل بازار خودرو را آنگونه که وزارت صمت امیدوار است، باز کند؟

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا