بورس

بورس سبزپوش شد اما …

شاخص کل در پایان معاملات آخرین روز از هفته اول مرداد با افزایش ۰.۳۷ درصدی معادل ۵٬۲۶۵ واحدی تا ارتفاع یک میلیون و ۴۴۳ هزار واحدی صعود کرد. بنابراین بورس در اولین هفته مرداد ماه بازدهی ۱.۹- درصدی را بر اساس تغییرات شاخص کل ثبت کرد. به طور کلی بازدهی بورس از ابتدای تابستان امسال به ۶.۲- درصد رسیده است تا یکی از سردترین تابستان های بورسی طی سال های گذشته را تجربه کنیم.

بازگشت اخراجی ها!

 نوری و فولاد دو نمادی که طی چند روز گذشته معاملات منفی را ثبت کرده بودند و اتفاقاً یکی از عوامل اصلاح شاخص کل محسوب می‌شدند امروز بیش‌ترین تاثیر را سبزپوشی شاخص داشتند. فولاد با ۱٬۸۲۳ واحد بیش‌ترین نقش را در صعود شاخص داشت و نوری با ۱٬۰۲۹  و فارس با ۵۰۷ واحد در رتبه های بعدی قرار داشتند.

شاخص هم‌وزن هم امروز توانست با افزایش بیش از ۱٬۱۷۱ واحدی تا میانه کانال ۳۸۹ هزار واحدی پیش‌روی کند.

شاخص فرابورس هم توانست تحت تاثیر معاملات آریا،‌ افزایش بیش از ۴۲ واحدی را ثبت کند.

شاخص سبزی که به دل چسب نبود

هر چند که شاخص معاملات هفته را مثبت به پایان رساند اما در نیم ساعت پایانی بازار شاهد افزایش فشار عرضه به ویژه در نمادهای بزرگ بازار بودیم؛ به گونه‌ای که در نیم ساعت پایانی از یکسو قیمت آخرین معامله برخی نمادهای بزرگ به کم‌تر از قیمت پایانی رسید و از سوی دیگر، شاخص کل با افت حدود ۵۰۰ واحدی همراه شد. موضوعی که شاید بازگشت شاخص به روند صعودی را در هفته آینده با تردیدهایی روبرو می‌سازد.

حقیقی ها همچنان به خروج فکر می کنند

حقیقی‌ها در معاملات امروز حدود ۱۰۵ میلیارد تومان از بازار خارج کردند که هر چند نسبت به روز گذشته کاهشی بوده اما همچنان برآیند منفی خرید و فروش حقیقی‌ها حاکی از عدم اطمینان به آینده بازار است.

شتران و  شبندر با حدود ۱۵ میلیارد تومان بیش‌ترین خروج پول حقیقی را ثبت کردند و کسرام با ۱۳ میلیارد تومان در رتبه سوم خروج پول حقیقی بازار امروز قرار داشت. 

در نقطه مقابل حتاید با حدود ۳۳ میلیارد تومان بیش‌ترین ورود پول حقیقی را ثبت کرد. نوری با حدود ۱۷ میلیارد تومان و شپدیس با ۱۴ میلیارد تومان از نمادهایی بودند که مورد اقبال حقیقی ها قرار گرفتند.

به طور کلی حدود ۶۰ درصد از نمادهای معامله شده در بازار امروز، خروج پول حقیقی را ثبت کردند و ۲۵ درصد نمادها ورود پول حقیقی را شاهد بودند.

ارزش معاملات خرد؛ فعلاً  خبری از رونق نیست

ارزش معاملات خرد (سهام و حق تقدم) بازار امروز برابر با یک هزار و ۹۱۰ میلیارد تومان بود که کاهش ۱۸ درصدی را نسبت روز گذشته نشان می‌دهد. میانگین ارزش معاملات خرد این هفته حدود دو هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بود که حاکی از معاملات کم رونق بازار است. تا زمانی که ارزش معاملات خرد روزانه حداقل به میانگین امسال یعنی حدود ۵هزار میلیارد تومان نرسد،‌ نباید انتظار داشت که بازار روند صعودی پر قدرتی را آغاز کند.

کاهش نرخ بهره بانکی بازار را صعودی کرد؟

افزایش نرخ بهره بین بانکی طی هفته های گذشته به موضوع اصلی اعتراض برخی معامله گران تبدیل شده است؛ هر چند که مطالعات متعدد و همچنین بررسی روند تاریخی نشان می‌دهد که نرخ بهره بین بانکی  اگر نگوییم موثر نیست، تاثیر بسیاری اندکی بر بورس دارد اما جو ایجاد شده، بار روانی بالایی را به همراه داشت. به نظر  می رسد حتی اگر فرض کنیم خبر کاهش نرخ بهره بانکی در مثبت شدن بازار امروز موثر بوده است،‌ نباید انتظار داشت که این موضوع در روزهای آینده هم ادامه داشته باشد.

معضل اساسی بازار ریسک های سیستماتیک بازار هستند و تا زمانی که این موضوع ها همچون رکود اقتصادجهانی و آینده برجام برای بازار روشن نشود،‌ به نظر می رسد نباید انتظار بازگشت بورس به روند صعودی قوی را داشت.

شاخص کل بازگشت؟

نگاهی به عوامل موثر همچون ارزش معاملات و ریسک‌های بازار نشان می دهد که شاید نباید مثبت بازار امروز را به بازگشت شاخص به روند صعودی تفسیر کرد. به ویژه آنکه در پایان معاملات شاهد افزایش فشار فروش بودیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا