بازارهای داخلی

زیرساخت های لازم برای صادرات دام های مازاد را نداریم

منصور پوریان در گفت و گو با اقتصاد آنلاین با تاکید بر اینکه بر خلاف تصور میزان مصرف گوشت قرمز در ایام محرم و صفر افزایش ندارد، گفت: تنها در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی است که تقاضا برای دام زنده تا حدی افزایش پیدا می کند که با توجه یه شرایط حاکم بر اقتصاد کشور احتمالا امسال این تقاضا کمتر از سال های قبل خواهد بود.

وی‌ یادآور شد: بیشتر تقاضا در ماه محرم و صفر مربوط به گوشت منجمد در هیات های عزاداری است که برای پخت نذری استفاده می شود.

پوریان با بیان اینکه در  هر دو بخش دام زنده و گوشت منجمد با مازاد عرضه مواجه هستیم، افزود: مازاد تولید در دام زنده آنقدر زیاد است که اگر از امروز تا ۳ ماهه آینده فقط گوشت دام سبک در کشور مصرف شود، پس از پایان ۳ ماه با ۴ میلیون راس مازاد دام سبک مواجه خواهیم شد. 

وی ادامه داد: همچنین اگر از امروز تا ۳ ماهه دیگر فقط گوشت دام سنگین در کشور مصرف شود، پس از پایان این سه ماه با مازاد ۳۸۰ هزار راس دام سنگین مواجه خواهیم شد. 

برآورد پوریان از مصرف ۳ ماهه دام سبک ۲ میلیون راس و دام سنگین ۱۰۰ هزار راس است.

وی خاطر نشان کرد؛ سال گذشته در همین مقطع زمانی ۶۸ میلیون راس دام سبک در کشور داشتیم که امسال به ۷۳ میلیون راس رسیده که بخشی از این افزایش به دلیل نبود تقاضا، در دامداری ها انباشت شده است.

به گفته وی؛ با توجه به جمعیت بالای دام زنده و ذخایر قابل توجه گوشت منجمد در کشور، قیمت گوشت قرمز در ماه محرم و صفر دستخوش تغییر نخواهد شد.

پوریان تصریح کرد: به طور معمول بیشترین تقاضا برای دام زنده در عید قربان است که امسال به دلیل جمعیت بالای دامی و کاهش تقاضا، عرضه ۳۰ برابر تقاضا بود و به همین دلیل افزایش قیمت قابل توجه در ایام پر مصرف رخ نداد. 

وی متوسط قیمت هر کیلوگرم بره نره پرواری در عید قربان در سراسر کشور در وزن های پر تقاضای ۳۰ تا ۳۵ کیلوگرم را ۷۲ هزار تومان اعلام کرد.

رییس شورای تامین دام کشور با اشاره به تشدید خشکسالی و نبود منابع کافی برای تغذیه و سیر آب کردن جمعیت دامی کشور و همچنین تورم و افزایش قیمت نهاده های خوراک دامی، نسبت به آینده این صنعت ابراز نگرانی کرد.

پوریان در پاسخ به این پرسش که آیا صادرات می تواند گره گشا باشد، گفت: زیر ساخت های لازم برای صادرات جمعیت انباشت شده دام کشور را نداریم، جمعیت دامی کشور آنقدر زیاد شده که باز هم دام ایستاده روی دست دامدار می ماند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا