اقتصادی

خرید خودرو مشکل تر می‌شود؟

خودروسازان بزرگ با حجم عظیمی از تقاضا روبرو هستند که ۶.۵ میلیون دستگاه خودرو تخمین زده می شود. درحالیکه کمبود تراشه همچنان فعالیت‌های تولیدی آنها را کاهش می‌دهد و منجر به دوره انتظار طولانی برای مشتریان می‌شود. بزرگترین خودروساز کشور هند یعنی ماروتی سوزوکی هند به تنهایی حدود ۳.۴ میلیون دستگاه از تقاضا عقب مانده در حالی که هیوندای و ماهیندرا ترکیبی از فهرست سفارشات معوق حدود ۳ هزار دستگاه دارند. خودروسازان دیگری همچون تاتا موتور، کیا و هوندا نیز با حجم زیادی از سفارشات معوق روبرو هستند.

با توجه به اینکه صنعت خودرو به آرامی پس از شوک های همه گیر، شاهد احیای مجدد است، در زمان های اخیر، حتی خودروسازان لوکس نیز شاهد پیشی گرفتن تقاضا از عرضه بوده اند که نتیجه آن سفارشات عقب افتاده است.

شاشانک سریواستاوا، مدیر ارشد اجرایی (بازاریابی و فروش) ماروتی سوزوکی هند می گوید: “طبق برآوردهای ما، تقاضا باید حدود ۶.۵ میلیون دستگاه در بازار خودروهای سواری باشد و این رقم تنها برای ماروتی سوزوکی، از مرز ۳.۴ میلیون عبور کرده است.” به گفته وی، افزایش تولید تنها راه برون رفت از این وضعیت است. وی در ادامه گفت:”دو سه ماهه گذشته میزان فروش بیش از نه میلیون است. این اولین بار است که در صنعت خودروی هند در دو فصل متوالی فروش از ۹ میلیون فروش عبور کرده است. این بدان معناست که تقاضا همچنان بسیار قوی است.

به گفته وی، لیست سفارشات معلق به دلیل مشکلات تامین تراشه که نزدیک به دو سال است ادامه دارد، رشد کرده است و افزود: کاهش حجم تولید عقب مانده زمان بر است. و این لیست در ادامه، با افزایش تولید کاهش خواهد یافت.

یکی از مسئولان تاتا موتورز گفت که دوره انتظار برای خرید خودروهای سواری بسته به نوع مدل و رنگ آن بین ۴ تا ۱۲ هفته طول می کشد و این دوره انتظار  برای خودروهای برقی تا ۶ ماه ادامه دارد.

یویچی موراتا، مدیر بازاریابی و فروش هوندا کارز هند گفت که چالش‌های جانبی عرضه، از جمله کمبود تراشه در سراسر جهان، بر تولید و ارسال آن از سال گذشته تأثیر گذاشته و منجر به دوره‌های انتظار طولانی‌تر برای مشتریان شده است. وی گفت: متاسفانه این وضعیت همچنان ادامه دارد و ما تمام تلاش خود را برای رفع این وضعیت می کنیم.

وی همچنین گفت که این شرکت تولید مدل ها و گونه های پرفروش را در اولویت قرار داده است تا بتواند پاسخگوی تقاضا باشد. وی همچنین گفت که مدت زمان انتظار برای خودروهای شرکتی از ۲ تا ۹ متغیر است.

نیمه هادی ها تراشه های سیلیکونی هستند که عملکردهای کنترل و حافظه را در محصولات مختلف از اتومبیل، رایانه و تلفن همراه گرفته تا سایر اقلام الکترونیکی انجام می دهند.

استفاده از نیمه هادی ها در صنعت خودرو در چند وقت اخیر در سطح جهانی افزایش یافته است و مدل های جدید با ویژگی های الکترونیکی بیشتر مانند اتصال بلوتوث و سیستم های کمک راننده، ناوبری و هیبریدی-الکتریکی عرضه می شوند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا