بدون دسته بندی

هیچ راه حلی جز توافق با آمریکا وجود ندارد

قاسم محبعلی، مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه در خصوص شکایت از کره جنوبی در خصوص پول‌های بلوکه شده ایران بیان کرد: مسئله اصلی توافق تهران و واشنگتن سر برنامه هسته‌ای ایران است. تا زمانی که آن محقق نشود، طبیعی است آمریکایی‌ها از هر امکانی برای تحت فشار قرار دادن ایران استفاده بکنند. فکر نمی‌کنم این شرایط راه‌حلی جز توافق وجود داشته باشد.

وی در ادامه توضیح داد: اگر فکر می‌کنند که از طریق شکایت می‌توان پول‎ها را برگرداند، به نظرم خطا می‎کنند. زیرا پول‌های بلوکه شده، برای ایران است و آمریکا اجازه نمی‌دهد که به ایران منتقل شود. البته ما نمی‌دانیم از چه روشی می‌خواهند شکایت کنند؛ اما بر فرض هم ایران در آن شکایت پیروز شود، چگونه می‌خواهند پول را انتقال دهد. بانک‌های آمریکایی اجازه انتقال پول به ایران را نمی‌دهند.

محبعلی اظهار داشت: نکته غم انگیزی است که آمریکایی‌ها به خودشان حق می‎‌دهند پول‌هایی که مربوط به ایران است را مشخص کنند چه شود. برای مثال ایران به عراق گاز صادر کرده و  آمریکایی‌ها تصمیم می‌گیرند که پول ایران در این صادرات در کجا نگهداری شود. تا زمانی که این وضعیت وجود دارد می‌توان گفت ایران استقلال در تصمیم‌گیری نسبت به دارایی‌های خودش ندارد و باید فکری برای این کار کرد. به همین دلیل باید توافقی صورت بگیرد و ایران از این وضعیت خارج شود.

این دیپلمات اسبق گفت: توافق ۲۰۱۵ عملاً زمانش گذشته است. چون توافق برجام عمرش ۸ سال بود. آمریکایی‌ها اجرا نکردند و بخشی از آن را ایران اجرا نکرد. اگر قرار است توافقی صورت بگیرد مذاکرات جدیدی حول مسائل جدیدی بای صورت گیرد. به نظرم آآآمریکایی‌ها آمادگی دارند که تا انتخابات آینده به توافق جامع برسند. چرا که اگر یک توافق ناقص هم انجام شود، بعید است که رییس جمهوری بعدی آمریکا اگر این دولت نباشد روند را ادامه دهد.

محبعلی بیان کرد: توافق به یک تصمیم سیاسی لازم دارد که در سطوح عالی ایران و آمریکا باید گرفته شود. دولت بایدن برخلاف دولت اوباما که دنبال یک توافق محدود در چارچوب برنامه هسته‌ای بود، به دنبال یک برنامه جامع است. این توافق شامل سایر مسائل فیمابین از جمله برنامه موشکی ، سیاست خاورمیانه، مسئله حقوق بشر و تروریست، مسئله حضور ایران در کنار روسیه در جنگ اوکراین و مسئله امنیت اسرائیل می‎شود.

وی تصریح کرد: دولت بایدن بازگشت به برجام را مقدمه‌ای برای رسیدن به توافق جامع می‌داند، چون برجام انجام نشد. اخیراً دستور کار این است که یک مذاکرات جامع صورت بگیرد، اما در شرایط فعلی زمینه‌هایش محیا نیست. مگر اینکه تصمیمات سیاسی سطح بالا گرفته شود و طرفین به مذاکرات برگردند. اینکه ایران آمادگی داشته باشد در خصوص تمام مسائل صحبت کند، فعلا من بعید می‌دانم.

در نهایت این دیپلمات گفت: آخر هر دعوایی، صلح است. منتهی باید هزینه‌های آن را در نظر گرفت. ما هزینه می‌دهیم و طرف آمریکایی هزینه نمی‌کند. کشور و مردم ما هزینه می‌دهند و باید تصمیمی در سطح مقامات عالی ما گرفته شود. ادامه این وضعیت به نفع کشور و  منافع ملی نیست و راه‌حلی هم جز مذاکره و توافق وجود ندارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا