بورس

بورس امروز همه را ناامید کرد 

بازار امروز در حالی به کار خود پایان داد  که شاخص کل با کاهش ۹٬۷۰۱ واحدی معادل ۰.۶۶ درصد تا ارتفاع یک میلیون و ۴۶۳ هزار واحد کاهش یافت. شاخص هم‌وزن هم امروز افت بیش از ۴٬۴۵۴ واحدی را ثبت کرد و تا مرز ۴۰۰ هزار واحدی عقب نشینی کرد.

پالایشی‌ها منجی نبودند، فقط سرعت گیر بودند

پیش از این یکی از امیدوارهایی که برای برگشت شاخص بیان می‌شد، بازگشایی بزرگان بازار پس از برگزاری مجامع سالیانه و به ویژه پالایشی‌ها بود؛ پالایشی‌هایی که گزارش‌های سه ماهه قابل توجهی را منتشر کرده بودند. امیدی که ناامید شد و این بازگشایی‌ها تنها توانست از افت بیش‌تر شاخص جلوگیری کند. شاید با توجه به معاملات امروز حتی پالایشی‌ها به یکی از عوامل منفی بازار فردا بدل شوند.

شپنا امروز تاثیر مثبت یک هزار و ۷۶ واحدی را بر روی شاخص کل داشت. با این وجود تغییرات قیمت آخرین معامله ۲.۵ درصدی آن کم‌تر از تغییرات قیمت پایانی ۳.۴۴ درصدی بود.

شبندر نیز تاثیر ۹۶۸ واحدی بر شاخص کل داشت اما قیمت آخرین معامله آن با ثبت افزایش ۱.۶ درصدی کم‌تر از تغییر ۳.۴ درصدی قیمت پایانی بود.

شتران یکی دیگر از پالایشی‌هایی بود که هر چند تاثیر مثبت ۷۰۰ واحدی را بر روی شاخص کل داشت اما قیمت آخرین معامله آن به کم‌تر از قیمت پایانی رسید.

با توجه به روند معاملات امروز پالایشی‌ ها شاید معاملات منفی فردا برای آن‌ها دور از انتظار نباشد؛ موضوعی که در صورت تحقق، افت شدیدتر شاخص را برای فردا رقم خواهد زد.

در نقطه مقابل همچنان فلزات اساسی و به ویژه سنگ آهنی‌ها نقش اول سقوط شاخص را بازی کردند؛ به گونه ای که کگل با بیش از دو هزار واحد،‌میدکو با ۱٬۴۷۸ واحد و ومعادل با ۱٬۱۸۹ واحد بیش‌ترین نقش را در کاهش شاخص کل داشتند.

شاخص فرابورس هم امروز با افت بیش از ۲۳۳ واحدی به مرز کانال ۱۹ هزار واحدی نزدیک تر شد تا در صورت ادامه روند امروز، از دست دادن این کانال در معاملات فردا دور از انتظار نباشد.

01

شدت خروج پول حقیقی باز هم شدت گرفت

یکی از نکات امیدوار کننده بازار دیروز،‌کاهش خروج پول حقیقی بود؛ به گونه‌ای که دیروز شاهد خروج حدود ۸۱ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار بودیم. با این وجود امروز بر شدت خروج پول حقیقی دوباره افزوده شد و برآیند جریان پول حقیقی منفی ۳۶۱ میلیارد تومان بود؛ به بیان دیگر حقیقی‌ها خروج ۳۶۱ میلیارد تومانی پول را در جریان معاملات امروز رقم زدند.

شبندر با حدود ۵۹ میلیارد تومان ورود پول حقیقی رکورددار بازار امروز بود؛ حق تقدم شدوص با ۱۳ و وبملت با ۹ میلیارد تومان در رتبه های بعدی ورود پول حقیقی بازار امروز بودند.

در نقطه مقابل شاوان با حدود ۲۹ میلیارد تومان بیش‌ترین خروج پول حقیقی بازار را رقم زد؛ نوری با ۱۸ و حق تقدم ومعادن با ۱۵ میلیارد تومان در رتبه‌های بعدی بیش‌ترین خروج پول حقیقی قرار داشتند.

به طور کلی ۷۱ درصد نمادهای معامله شده بازار امروز شاهد خروج پول حقیقی بود و تنها ۱۷ درصد نمادها، ورود پول حقیقی را ثبت کرد.

ارزش معاملات خرد؛ همان همیشگی

با وجود بازگشایی برخی از نمادهای اثرگذار در بازار امروز، همچنان ارزش معاملات خرد (سهام و حق تقدم) زیر سه هزار میلیارد تومان است. در جریان معاملات امروز ارزش معاملات خرد حدود ۲هزار و ۵۵۵ میلیارد تومان بود.

پیش‌بینی بورس فردا (سوم مرداد ماه)

شاید بازار فردا یکی از بازارهای نگران کننده طی حداقل چند هفته گذشته باشد؛ پیش از این بازگشایی نمادهای بزرگ و به ویژه پالایشی‌ها،‌تنها نقطه امیدوارکننده‌ای بود تا بلکه بازار از رکودی که حالا تقریبا به دو ماه رسیده، فاصله بگیرد. اما این سناریو فعلاً محقق نشده و حتی روند معاملاتی برخی از سهام این گروه نشان می‌دهد که شاید معاملات منفی فردای این گروه با وجود گزارش های جذاب سه ماهه نخست سال،‌دور از انتظار نباشد. به ویژه آنکه همچنان شاهد ارزش پایین معاملات خرد و خروج پول حقیقی هستیم. تمامی عوامل نشان می‌دهد که شاید محتمل ترین سناریو برای بازار فردا،‌ ادامه روند بازار امروز باشد. شاید در حال حاضر مقاومت یک میلیون و ۴۵۰ هزار واحدی تنها دلگرمی بازار باشد.

02

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا