بازارهای خارجی

چهارده روز سخت در اوکراین

با اینکه ۱۴ روز از حمله روسیه به اوکراین گذشته، اما به دلیل پوشش ویژه شبکه‌های اجتماعی و توجه رسانه‌ای گسترده به این اتفاق، حجم اتفاقات بسیار بیشتر به نظر می‌رسد. از جمله پنتاگون، پیشنهاد لهستان مبنی بر ارسال جنگنده میگ ۲۹ به پایگاه هوایی رامشتاین و قرار دادن آنها در اختیار آمریکا را رد کرد. جان کربی سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت پیشنهاد لهستان چشم‌انداز نگران‌کننده خروج جنگنده از پایگاه آمریکایی برای پرواز در حریم هوایی مورد مناقشه با روسیه در جنگ اوکراین را افزایش داده است.

خواسته‌هایی که توجهی جلب نکرد

ولادیمیر زلنسکی قبلا خواسته بود که جنگنده‌های ساخت روسیه به اوکراین تحویل شود، چون خلبانان اوکراینی با این جنگنده‌ها قادر به پرواز هستند. اما حالا آمریکا این موضوع را رد کرده و شاید دلیل آن را بتوان هشدار کرملین دانست. روسیه هشدار داده بود که تحویل جنگنده به اوکراین اقدام عملی جنگی علیه مسکو تلقی خواهد شد. برای همین هم آمریکا و هم لهستان سعی میکنند پای خود را از قضیه جنگنده‌ها بیرون بکشند.

این دومین درخواست مهم زلنسکی است که توسط غرب نادیده گرفته شده، اولی اعلام منطقه پرواز ممنوع بود که ناتو آن را به دلیل درگیری حتمی با روسیه نپذیرفت. وارد شدن ناتو به جنگ روسیه به منزله هدیه‌ای برای پوتین خواهد بود که جنگ خود را برای افکار عمومی روسیه توجیه کند.

عربستان در زمین روسیه، ونزوئلا در زمین آمریکا

همزمان با تحریم انرژی روسیه توسط آمریکا، وال استریت ژورنال گزارش داده که محمد بن سلمان (ولیعهد عربستان) و محمد بن زاید (رهبر امارات) مدتی است که از گفتگو با رییس جمهور آمریکا پرهیز کرده‌اند. آمریکا در تلاش است که جای روسیه در بازار انرژی خصوصا برای اروپا را پر کند. اما عربستان برای این کمک، شرط گذاشته آمریکا از جنگ در یمن حمایت کند، به برنامه هسته ای این کشور کمک کند و مصونیت حقوقی برای محمد بن سلمان در پرونده‌های قضایی متعدد، از جمله پرونده قتل جمال خاشقچی تضمین کند. اماراتی‌ها هم نگرانی‌هایی در مورد واکنش محدود ایالات متحده به حملات موشکی اخیر یمن به امارات متحده عربی دارد و البته به گفته وال استریت ژورنال هر دو کشور سخت نگران احیای توافق هسته‌ای ایران هستند که دیگر نگرانی‌های امنیتی آنها را برطرف نمی‌کند و در هفته‌های اخیر وارد مراحل نهایی مذاکرات شده است. در نهایت عربستان و امارات گفته‌اند از تولید نفت بیشتر خودداری می‌کنند و به برنامه تولیدی بین اوپک و اوپک پلاس که به رهبری روسیه مصوب شده، پایبند هستند. اتحاد انرژی با روسیه، قدرت اوپک را افزایش داده و در عین حال سعودی‌ها و امارات را به مسکو نزدیک‌تر کرده است. شروطی که به نظر برای آمریکا آنقدر سخت بوده که به سراغ ونزوئلا رفته و برای جایگزینی نفت با کاراکاس مذاکره کرده است. مادورو هم ظاهرا با افزایش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای نفت برای جایگزینی نفت روسیه در آمریکا موافقت کرده است.  ونزوئلا همچنین، دو شهروند آمریکایی را که در این کشور زندانی بودند آزاد کرده است. اقدامی که آمادگی کاراکاس را برای تامین کسری نفت اروپا، البته در صورت دادن امتیازات مناسب، نشان می‌دهد.

دامنه تحریم‌ها به مک‌دونالد رسید

از طرف دیگر تحریم‌ها علیه روسیه به موارد خوراکی رسیده است. امروز مک‌دونالد اعلام کرد تمامی ۸۴۷ رستوران‌ خود در روسیه را به طور موقت تعطیل می‌کند. شرکت کوکاکولا و استارباکس هم به این تحریم پیوسته‌اند. استارباکس اعلام کرده تمامی ۱۳۰ کافه این شرکت در روسیه تعطیل خواهد شد. در واکنش به این اقدامات، دبیر حزب حاکم روسیه در بیانیه‌ای پیشنهاد داده کارخانه‌های خارجی که در اعتراض به جنگ اوکراین فعالیت‌های خود را در روسیه متوقف کرده‌اند، به مالکیت دولت روسیه درآیند. همچنین ولادیمیر پوتین قانونی را امضا کرده که صادرات برخی اقلام و مواد خام از این کشور را ممنوع میکند، کابینه روسیه فهرست اقلام و کشورها را مشخص خواهد کرد. همچنین در اوکراین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده دسترسی به سامانه‌های اطلاعات هسته‌ای چرنوبیل اوکراین را از دست داده و دیگر اطلاعاتی از این نیروگاه به آژانس منتقل نمی‌شود. نیروگاه چرنوبیل هفته گذشته به اشغال روسیه درآمد. امروز هم روسیه پیشنهاد داده بود که کریدورهای بشردوستانه با هدف خروج غیرنظامیان در شهرهای اوکراین ایجاد شود. معاون نخست وزیر اوکراین هم خبر داده که این کشور با آتش بس در مناطق دارای کریدورهای امن از ساعت ۹ صبح تا ۹ شب موافقت کرده است. این ها در حالی است که زلنسکی گفته خواهان مذاکرات شفاف با روسیه هستیم. او گفته خواستار آن است که جنگ دو هفته‌ای در کشورش که با تجاوز روس‌ها آغاز شده، باید پایان یابد. روسیه و اوکراین ۱۴ روز است که در سر خط خبرهای جهان هستند و وضعیت فوق‌العاده در اروپا و اغلب نقاط جهان حاکم است، وضعیتی که باید دید چقدر می‌تواند دوام داشته باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا