بورس

سنگ اندازی به شاخص کل!

شاخص کل امروز با افزایش ۱٬۶۱۱ همراه شد و تا میانه کانال یک میلیون و ۴۷۳ هزار واحدی پیش روی کرد. با وجود افزایش در پایان معاملات،  شاخص کل نسبت به ابتدای بازار با کاهش همراه شد. شاخص کل تا پیش از ساعت ۱۰ صبح حتی تا میانه کانال یک میلیون و ۴۷۷ هزار واحدی هم افزایش یافته بود که حاکی از کاهش حدود چهار هزار واحدی است.

سنگ اندازی سنگ‌ آهنی‌ها با گزارش دور از انتظار

دلیل اصلی کاهش شاخص کل نسبت به ابتدای معاملات، معاملات کگل بوده است. کگل که  عملاً در اکثر زمان بازار معاملات خود را در کف قیمتی دنبال کرد،‌ تاثیر منفی حدود ۳٬۳۰۰ واحدی را به همراه داشت. انتشار گزارش های سه ماه و عملکرد ضعیف اکثر شرکت های فلزات اساسی به ویژه سنگ آهنی‌ها چنین شرایطی را رقم زده است. ومعادن نیز که همچون کگل تقریبا کل بازار را در کف قیمتی معامله شد، تاثیر منفی ۱٬۶۳۷ واحدی را بر شاخص کل داشت.

در نقطه مقابل پتروشیمی و پالایشی ها توانستند با معاملات خود صعود امروز شاخص را رقم بزنند. پارسان با ۱٬۷۸۵ واحد، تاپیکو با ۱٬۵۷۵ واحد و شدپیس با ۱٬۳۶۶ واحد تاثیرگذاری مثبت بر شاخص همراه بودند. وبملت نیز که گزارش خوبی را روانه کدال کرده است، امروز با صف خرید همراه شد و تاثیر بیش از یک هزار واحدی را بر روی شاخص کل داشت.

شاخص هم‌وزن هم راه شاخص کل را رفت

 شاخص هم وزن هم مشابه شاخص کل هر چند امروز با افزایش بیش از ۸۵۷ واحدی همراه شد و تا میانه کانال ۴۰۴ هزار واحدی صعود کرد اما نسبت به معاملات صبح با کاهش همراه بود. شاخص هم وزن در یک ساعت ابتدایی بازار توانسته بود به کانال ۴۰۵ هزار واحدی وارد شود.

بیمه پاسارگاد شاخص فرابورس را به پایین کشید

برخلاف شاخص کل و هم‌ وزن، شاخص فرابورس امروز با کاهش بیش از ۱۲۴ واحدی همراه شد. همانند چند روز گذشته این موضوع تحت تاثیر معاملات بیمه پاسارگاد بود. بپاس که غالب زمان بازار امروز را در کف قیمتی معامله شد، تاثیر منفی ۱۳۱ واحدی را ثبت کرد. هرمز نیز با تاثیر منفی ۲۷ واحدی به کاهش شاخص فرابورس شدت بخشید. در نقطه مقابل شاوان با ۱۱ واحد، شگویا با ۱۰ واحد و غصینو با ۸ واحد تاثیرگذاری مثبت، از سقوط بیش‌تر شاخص فرابورس جلوگیری کرد.

خروج پول حقیقی ادامه دارد البته با شدت کم‌تر

امروز هم همانند چند هفته گذشته شاهد خروج پول حقیقی بودیم اما نسبت به روزهای گذشته از شدت آن کاسته شد. حقیقی ها در بازار امروز حدود ۸۱ میلیارد تومان از بازار خارج کردند.

وبملت با حدود ۳۹ میلیارد تومان، بیش‌ترین ورود پول حقیقی را ثبت کرد. تاپیکو نیز بیش از ۳۸ میلیارد تومان ورود پول حقیقی را تجربه کرد. پارسان نیز امروز مورد اقبال حقیقی‌ها بود و حدود ۲۶ میلیارد پول حقیقی به این سهم وارد شد.

در نقطه مقابل شستا و بپاس با خروج بیش از ۲۵ میلیارد تومان پول حقیقی رکورددار بازار امروز بودند. ومعادن نیز امروز شاهد خروج حدود ۲۰ میلیارد پول حقیقی بود.

گروه محصولات شیمیایی امروز مورد اقبال حقیقی های بازار بودند و ورود بیش از ۳۵ میلیارد تومان پول حقیقی را ثبت کردند. در نقطه مقابل گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری خروج بیش از ۵۰ میلیارد تومان پول حقیقی را تجربه کردند.

به طور کلی حدود ۵۸ درصد نمادهای معامله شده در بازار امروز شاهد خروج پول حقیقی بود و ۳۰ درصد نمادها نیز ورود پول حقیقی را ثبت کردند.

ارزش معاملات خرد پایین است

 در مجموع بازار امروز ارزش معاملات خرد (سهام و حق تقدم) به حدود ۲هزار و ۳۴۵ میلیارد تومان رسید که هر چند نسبت به روز چهارشنبه بهبود قابل توجهی را نشان می‌دهد اما همچنان ارقامی کم‌تر از سه هزار میلیارد را تجربه می‌کند. حالا باید منتظر ماند و دید که آیا با بازگشایی بسیاری از شرکت‌ها پس از برگزاری مجامع سالیانه شاهد بهبود ارزش معاملات خرد و خروج از رکود بازار خواهیم بود.

پیش‌بینی بورس؛ ارزنده ولی بدون خریدار

 با برگزاری مجامع و تقسیم سود، عملاً PبرE بازار به کم‌ترین میزان خود طی چند سال گذشته رسیده است؛ موضوعی که به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران نشان از ارزنده بودن بسیاری از سهام شرکت‌ها است. گزارش های سه ماهه هم به ویژه در برخی از گروه ها همچون پالایشی‌ها قابل قبول بوده است. دو موضوعی که این امیدواری را ایجاد کرده که با بازگشایی بزرگان بازار شاهد بهبود روند معاملات و خروج بورس از روند نزولی باشیم.

در این میان همچنان ریسک‌های سیسماتیک به عنوان تهدیدی برای بازگشت به روند صعودی بازار مطرح است؛ اصلاح بازارهای جهانی و تشدید رکود اقتصاد جهانی با گسترش شیوع سویه جدید کرونا و افزایش نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی یکی از عوامل اثر گذار است. از سوی دیگر تشدید قیمت گذاری دستوری که خود را در گزارش برخی گروه‌ها همچون خودرو و مواد غذایی نشان داده است، یکی دیگر از ریسک‌های سیستماتیک بازار محسوب می‌شود. آینده مبهم برجام  و قیمت دلار نیز همچنان ادامه دارد و خبر جدیدی از مذاکرات به گوش نمی‌رسد.

حالا باید دید که آیا ریسک‌های سیستماتیک به ادامه روند نزولی بازار منجر می‌شود و یا گزارش های فصلی و تعدیل قیمت‌ها پس از برگزاری مجامع سالیانه، بورس را حداقل در کوتاه مدت به روند صعودی باز می‌گرداند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا