کسب و کار

کاهش اثر محدودیت مالی بر تولید شرکت ها از فروردین ۱۴۰۰

در اقتصاد ایران محدودیت نقدینگی در صنایع همواره از اصلی‌ترین مشکلات تولید برشمرده شده است. البته محدودیت مالی برای همه شرکت‌ها به یک اندازه نیست و در برخی شرکت‌ها شدیدتر و در برخی شرکت‌ها محدودیت مالی کمرنگ‌تر است.

در این بخش از گزارش، شرکت‌ها بر اساس شاخص محدودیت مالی به دو گروه با ۲ محدودیت مالی شدید و با محدودیت مالی خفیف تقسیم شده‌اند، سپس روند رشد تولید این دو گروه با هم مقایسه شده است. در بازه‌هایی که رشد شرکت‌های با محدودیت مالی بیشتر، پایین‌تر است می توان گفت که فشار محدودیت مالی بر رشد تولید بیشتر از سایر دوره‌ها است.

نمودار

این مقایسه در نمودار ۴ نشان داده شده است و مناطق هاشور خورده نشان دهنده دوره‌هایی است که محدودیت مالی نقش محدودکننده در رشد تولید داشته است. همچنین هاشور پررنگ نمودار نشان دهنده این است که محدودیت مالی نقش عمیق‌تری در کاهش تولید داشته )و همبستگی بین محدودیت مالی و رشد منفی تولید بالاتر بوده) است.

بر اساس این نمودار، در سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ تقریبا در تمام دوره‌ها رشد شرکت‌هایی که محدودیت مالی شدیدتری داشتند کمتر از رشد سایر شرکت‌ها بوده است. در برخی برهه‌های زمانی مانند خرداد تا آذر ۱۳۹۸ و آبان تا دی‌ماه ۱۳۹۹ این محدودیت اثر شدیدتری بر رشد تولید داشته است.

اما از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا خرداد ۱۴۰۱ (به جز معدود ماه‌هایی) رشد دو گروه از شرکت‌ها که با توجه به محدودیت مالی بسیار نزدیک به هم بوده است. لذا از ابتدای فروردین ۱۴۰۰ تا کنون محدودیت مالی تغییرات و نوسانات تولید را به طور معنی‌داری تحت تاثیر قرار نداده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا