اقتصادیبازارهای داخلی

کاهش ۳.۲درصدی قیمت مسکن در فروردین

بانک مرکزی گزارش تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در فروردین ۱۴۰۰ را منتشر کرد. بر اساس این گزارش میانگین قیمت مسکن شهر تهران در فرودین ماه به ۲۹ میلیون و ۳۲۰ هزار تومان به ازای هر متر مربع رسید که نسبت به اسفند ماه کاهش ۳.۲ درصد را نشان می‌دهد. با این وجود قیمت مسکن شهر تهران در فرودین نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۹۱.۷ درصد افزایش یافته‌است.

کاهش قیمت مسکن در شهر تهران بیش‌ترین میزان از شهریور ۱۳۹۸ به حساب می‌آید.

بررسی معاملات انجام شده در شهر تهران نشان می‌دهد که هر چند حجم مبادلات نسبت به اسفند ماه بیش از ۶۰ درصد کاهش داشته‌ اما نسبت به ماه مشابه سال گذشته با افزایش ۶۸.۵ درصدی همراه بوده‌است:

22

همچنین بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری شهر تهران در فروردین ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که نسبت به ماه مشابه سال گذشته، ۳۲.۳ درصد افزایش یافته‌است. این میزان در تمام مناطق شهری برابر با ۳۶.۱ درصد بوده‌است. این در حالی است که با شیوع کرونا حداکثر افزایش اجاره بها ۲۵ درصد تعیین شده‌بود. نمودار زیر رشد اجاره‌بها در شهر تهران را نشان می‌دهد:

33

بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده شهر تهران به تفکیک عمر بنا در فروردین ۱۴۰۰ حاکی از آن است که واحدهای تا ۵ سال ساخت با سهم ۳۵.۱ درصدی بیش‌ترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند؛ با این وجود آمار مذکور در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته حدود ۶.۵ درصد کاهش یافته‌است؛ در مقابل سهم واحدهای با قدمت بالا افزایش یافته‌است.

44

بر اساس داده‌های منتشر شده واحدهای مسکونی در دامنه قیمتی “۱۵ تا ۲۰” و ۲۰ تا ۲۵” میلیون تومان به ازای هر مترمربع با ۱۶.۲ درصد، بیش‌ترین سهم از معاملات را به خود اختصاص داده‌است. همچنین واحدهای مسکونی در بازه قیمتی “۷۰ تا ۷۵” میلیون تومان کم‌ترین سهم را از معاملات داشته‌است.

55

همچنین بیش‌ترین سهم از معاملات انجام شده به واحدهای مسکونی با زیربنای “۶۰ تا ۷۰” مترمربع با سهم ۱۵.۷ درصد اختصاص داشته‌است.

66

 واحد‌های مسکونی با ارزش کل “۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد” تومان با اختصاص سهم ۲۲.۵ درصدی، بیش‌ترین سهم از معاملات را به خود اختصاص داده‌اند. واحدهای مسکونی با ارزش “یک میلیارد تا یک میلیارد و پانصد میلیون” و یک میلیارد و پانصد میلیون تا دو میلیارد” تومان به ترتیب با اختصاص ۱۶.۷ و ۱۱ درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. در مجموع در فروردین حدود ۵۳ درصد از معاملات به واحدهای مسکونی با ارزش کم‌تر از دو میلیارد تومان اختصاص داشته‌است.

77

از میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، منطقه ۵ با سهم ۱۴.۱ درصدی از کل معاملات، بیش‌ترین اقبال را در میان خریداران داشته‌است. مناطق ۲ و ۱۰ به ترتیب با اختصاص سهم ۹.۴ و ۸.۲ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

88

 همچنین منطقه یک با متوسط قیمت یک متر مربع ۶۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، بیش‌ترین و منطقه ۱۸ با ۱۳ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان کم‌ترین قیمت را در میان مناطق شهر تهران داشته‌اند:

99

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا