بورس

کاهش ارزش معاملات خرد به زیر سطح دو هزار میلیارد تومان

شاخص کل امروز هم در غیاب برخی بزرگان بازار به روند نزولی خود ادامه داد و با کاهش حدود ۸۹۰ واحدی تا ارتفاع یک میلیون و ۴۶۸ واحدی پایین آمد. هرچند شاخص در ابتدای معاملات توانست با افزایش همراه شود و حتی تا نزدیکی سطح یک میلیون و ۴۷۱ هزار واحدی هم صعود کرد اما در ادامه و تحت تاثیر معاملات کگل، فخوز و نوری نزولی شد. کگل ۱۰۷۸ واحد، فخوز ۸۰۱ واحد و نوری ۶۸۱ واحد تاثیر منفی بر شاخص کل داشته است. البته باید توجه داشت که اولاً بسیاری از شرکت های بزرگ بازار به دلیل برگزاری مجامع بسته بودند و از سوی دیگر از شدت روند نزولی روزهای گذشته کاسته شده بود.

شاخص هم‌وزن هم امروز کاهش ۷۵۶ واحدی را ثبت کرد و تا ارتفاع ۴۰۱ هزار واحدی عقب نشینی کرد.

شاخص فرابورس روند خنثایی داشت و عملاً بدون تغییر همچنان در میانه کانال ۱۹ هزار واحدی قرار دارد. آریا با حدود ۲۰ واحد بیش‌ترین تاثیر مثبت را بر شاخص فرابورس داشت و در نقطه مقابل کگهر با ۱۱ و تجلی با ۸ واحد بیش‌ترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند.

ارزش معاملات خرد به زیر دو هزار میلیارد تومان رسید

امروز ارزش معاملات خرد حدود یک هزار و ۷۶۰ میلیارد تومان بود که کم‌ترین میزان از اردیبهشت سال گذشته محسوب می‌شود. البته بخشی از این موضوع به دلیل برگزاری مجامع بوده اما همچنان رکود معاملات به خوبی خود را نشان می‌دهد.

داستان تکراری خروج پول حقیقی ادامه دارد

در روزی که بسیاری از شرکت‌ها برای برگزاری مجامع متوقف بودند و ارزش معاملات خرد کاهش چشم گیری داشت اما بازهم شاهد خروج پول حقیقی بودیم. در جریان معاملات امروز حقیقی‌ها بیش از ۳۱۰ میلیارد تومان از بازار خارج کردند.

وخاور بیش از ۱۷ میلیارد تومان ورود پول حقیقی را ثبت کرد تا در بازار امروز رکورددار باشد. شپدیس با سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و شسپا با سه هزار میلیارد تومان در رتبه‌های بعدی ورود پول حقیقی بودند.

در نقطه مقابل آریان با حدود ۶۰ میلیارد تومان بیش‌ترین خروج پول حقیقی را ثبت کرد. نوری با ۲۸ میلیارد و شستا با ۱۶ میلیارد تومان در رتبه های بعدی خروج پول حقیقی قرار داشتند.

گزارش‌های سه ماهه ناجی بازار می‌شوند؟

امروز شتران با ارائه یک گزارش سه ماهه جذاب بازار را امیدوار کرد. پالایش نفت تهران در سه ماهه اول امسال توانسته سود خالص ۱۰ هزار و ۱۷۷ میلیارد تومانی را ثبت کند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش حدود چهار برابری را نشان می‌دهد. از سوی دیگر گروه محصولات شیمیایی شاهد ورود بیش از ۳۵ میلیارد تومان پول حقیقی بود. بسیاری از کارشناسان معتقد بودند که بسیار از شرکت‌ها در کف قیمتی خود قرار دارند و تنها ترس بازار منجر شده که بازار رکود عمیقی را تجربه کند. حالا باید دید که آیا گزارش های سه ماهه می تواند بر ریسک‌های بازار غلبه کند و شاهد بازگشت ارزش معاملات خرد به سطوح قبل از رکود باشیم. میانگین ارزش معاملات روزانه خرد در حالی از ابتدای تیر ماه حدود ۳هزار میلیارد تومان بوده که این رقم در سه ماه ابتدایی سال بیش از ۵هزار میلیارد تومان بوده است.شاید روزهای آینده با برگزاری مجامع شرکت‌ها بتواند روند بازار حداقل در کوتاه مدت را مشخص کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا