اقتصادی

دلار در آستانه سقوط به کانال ۴۶ هزار تومانی

 به نقل از ایرنا، قیمت‌ها در بازار ارز همچنان روند نزولی را طی می‌کند و دلار به عنوان شاخص این بازار در دو هفته اخیر از کانال ۵۲ هزار تومان با روند ریزشی در آستانه سقوط به کانال ۴۶ هزار تومان قرار گرفته است.

بانک مرکزی از ابتدای امسال سیاست کوچک‌سازی بازار غیررسمی ارز را دستور کار خود قرار داد و تامین ارز مورد نیاز مردم و فعالان اقتصادی از تقاضا در بازار غیررسمی کاست.

اقدامات بانک مرکزی در بازار ارز و برنامه دولت برای مهار تورم باعث فروکش شدن شدید انتظارات تورمی شده است، به‌طوری که روند تورم از خرداد به بعد نزولی پیش‌بینی می‌شود.

بر اساس این گزارش، یکی از دلایل اصلی ریزش قیمت دلار، موفقیت دولت در کنترل انتظارات تورمی است که نشانه‌های آن را در بهبود شاخص‌های اقتصادی، کاهش تقاضا و افت قیمت‌ها در بازارها مشاهده می‌کنیم.

البته دیپلماسی اقتصادی دولت و تراز مثبت تجاری کشور نیز بر کاهش تقاضای ارز در بازار غیررسمی اثر گذار بوده که یکی از علت‌های آن رشد تجارت با همسایگان است.

به دنبال کاهش تقاضای سفته بازی، توافقات بین‌المللی و دیپلماسی منطقه‌ای دولت، انتشار اخباری مبنی بر از آزاد شدن بخشی از پول‌های بلوکه شده و چشم انداز روشن اقتصادی کشور موجب شده نرخ ارز طی دو هفته گذشته روند نزولی را شروع کند.

براساس این گزارش با وجود تلاش دلالان و سفته بازان برای جلوگیری از ریزش نرخ ارز، امروز در بازارهای غیررسمی قیمت دلار در مقایسه با روز گذشته حدود هزار تومان افت قیمت داشت و وارد کانال ۴۷ هزار تومان شد.

مشاهدات حاکی از این است که قیمت دلار در لحظه شروع معاملات امروز (یکشنبه ۲۱ خرداد) برابر ۴۸ هزار و ۵۰۰ تومان بود و در لحظه مخابره خبر به ۴۷ هزار و ۱۰۰ تومان رسید و در حال از دست دادن این کانال است.

ریزش قیمت‌ها در مرکز مبادله ارز کشور نیز ادامه دارد و هر اسکناس دلار در این مرکز برابر ۴۱ هزار ۹۸۹ تومان و نرخ هر حواله دلار نیز ۳۸ هزار و ۱۷۲ تومان است.

منبع: ایرنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا