بورس

افت شاخص، کاهش ارزش معاملات و خروج پول حقیقی؛ هر روز بدتر از دیروز

 شاخص کل امروز هم طعم تلخی نزول را به سهامداران چشاند؛ البته که تلخی آن نسبت به چند روز گذشته بیش‌تر بود. در پایان معاملات امروز شاخص کل با افت بیش از ۱۱هزار و ۶۱۱ واحدی معادل ۰.۷۸ درصد همراه شد و تا ارتفاع یک میلیون و ۴۶۸ هزار واحدی پایین آمد. هر چند در میانه معاملات نمادهای گروه فلزات اساسی بیش‌ترین تاثیر را بر کاهش شاخص کل داشتند اما در ادامه معاملات با حمایت نسبی از آن‌ها کمی از شدت اثر آن ها کاسته شد اما شاخص کل متاثر از معاملات پتروشیمی و پالایشی‌ها روند نزولی خود را ادامه داد.

فلزات اساسی و شیمیایی‌ها همچنان در مدار نزول

نگاهی به نمادهای تاثیرگذار بر شاخص کل نشان می‌دهد که همچنان نمادهای گروه شیمیایی و فلزات اساسی در مسیر نزول خود شاخص کل را با خود همراه کرده است. میدکو با ۸۹۷ واحد، تاپیکو با ۷۹۸ و فولاد با ۶۶۲ واحد بیش‌ترین نقش را در کاهش شاخص کل داشتند. شبندر، شستا، پارس و شبریز از دیگر سهامی بودند که افت شاخص کل در معاملات امروز را رقم زدند.

مقاومت شاخص هم‌وزن هم شکسته شد

هر چند در ابتدای معاملات امروز شاخص هم‌وزن تحت تاثیر معاملات سیمانی‌ها و دارویی‌ها با افزایش همراه شده بود اما در ادامه معاملات افت بیش از ۳هزار و ۱۴۶ واحدی را ثبت کرد و تا سطح ۴۰۲ هزار واحدی پایین آمد.

شاخص فرابورس هم افت ۱۳۰ واحدی را تجربه کرد و فاصله خود از کانال ۲۰هزار واحدی را بیش‌تر کرد. در پایان معاملات امروز شاخص فرابورس بر روی ارتفاع ۱۹هزار و ۶۲۰ واحدی قرار گرفت که آریا با ۳۴، زاگرس با ۱۶ واحد و کگهر با ۶ واحد بیش‌ترین تاثیر منفی را داشتند.

ارزش معاملاتی همچنان زیر سه هزار میلیارد تومان

ارزش معاملات خرد امروز حدود ۲هزار و ۶۵۴ میلیارد تومان بود که نسبت به روز گذشته کاهش حدود ۱۰ درصدی را نشان می‌دهد. در حالی میانگین ارزش معاملات خرد روزانه از ابتدای سال حدود ۵هزار میلیارد تومان بوده است که طی چهار روز معاملاتی گذشته این رقم به زیر سه هزار میلیارد تومان رسیده که نشان از رکورد عمیق بازار است. به نظر نمی‌رسد تا زمانی که ارزش معاملات خرد حداقل به میانگین امسال خود نرسد نباید انتظار بهبود در روند بازار داشته باشیم.

حقیقی‌ها همچنان از بازار فرار می‌کنند

در جریان معاملات امروز شاهد خروج حدود ۵۰۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار بودیم. آخرین باری که بازار رنگ ورود پول حقیقی را به خود دید به ۲۶ اردیبهشت ماه باز می‌گردد و از آن تاریخ حقیقی‌ها به طور پیوسته در حال فرار از بازار هستند.

شبندر با ورود ۱۰ میلیارد تومان پول حقیقی رکورددار بازار امروز بود. خدیزل با ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و شبریز با بیش از ۶ میلیارد تومان در رتبه های بعدی ورود پول حقیقی در بازار امروز بودند.

بانک دی پس از مدت‌ها رتبه نخست خروج پول حقیقی را واگذار کرد؛ شپنا با ثبت خروج بیش از ۵۶ میلیارد تومان پول حقیقی رکورددار بازار امروز بود. بانک دی با ۵۲ و شتران با ۲۵ میلیارد تومان بیش‌ترین خروج پول حقیقی را ثبت کردند.

به طور کلی بیش از ۶۶ درصد از نمادهای معامله شده در بازار امروز شاهد خروج پول حقیقی بود و تنها ۲۰ درصد نمادها ورود پول حقیقی را ثبت کردند.

آینده بورس؛ مبهم و نگران کننده

تعطیلی بازار فردا شاید بهترین خبر این روزهای بورس باشد. باید بپذیریم که گروه پتروشیمی، پالایشی و همچنین فلزات اساسی نقش تعیین کننده ای در بازار دارند و تا زمانی که سهام مربوط به این گروه ها به روند مثبت باز نگردند انتظار بازگشت بازار هم بیهوده است.

در نقطه مقابل ارزش معاملات خرد و جریان پول حقیقی هم ناامیدکننده و البته نگران کننده است که بهبود شرایط بازار را بیش از گذشته با تردید روبرو می سازد.

همه این موضوعات در کنار ابهامات بازار همچون آینده دلار و برجام و همچنین سیاست های اقتصادی دولت نشان می دهد که هر چند بسیاری از سهام شرکت ها به قیمت های ارزنده‌ای رسیده اند اما شاید بهبود بازار در کوتاه مدت بسیار خوش بینانه باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا