بازارهای خارجی

کنعانی: تحول خاصی در روابط با روسیه نداشته ایم

 ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در اولین نشست خبری هفتگی خود با حضور خبرنگاران بیان کرد: طی روزهای آینده شاهد سفرهای مهمی از سران کشورهای همسایه و منطقه به ایران خواهیم بود.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات جو بایدن رئیس جمهور آمریکا که مدعی شده افزایش فشارهای اقتصادی و دیپلماتیک به ایران میزان حملات تحت حمایت ایران به نیروهای آمریکایی را در مقایسه با دو سال قبل کاهش داده است، توضیح داد: جای بسی تعجب است که دولتمردان آمریکایی فکر می‌کنند با بیان جملاتی از این قبیل یا نوشتن مقالاتی در یک روزنامه می‌توانند نتیجه عملکرد سوء، مخرب و ویرانگر خود را که در طول سالیان متمادی در منطقه و غرب آسیا اعمال کردند توجیه و تبیین کنند.

وی با اشاره به اینکه بایدن و مقامات آمریکا می‌دانند نگاه مردم منطقه نسبت به سیاست مداخله جویانه آمریکا در منطقه چیست، تصریح کرد: در آستانه سفر رئیس جمهوری آمریکا به منطقه قرار داریم. او اخیرا در مقاله خود یکی از اهداف اساسی سفرش را کمک به تقویت صلح و امنیت، ایجاد ثبات و آرامش در منطقه و حل و فصل اختلافات عنوان کرد. خیلی تلاش می‌کنم خوشبین باشم ولی نگاهی اجمالی به سنت سیاست خارجی آمریکا در طول سالیان طولانی نشان می‌دهد این اظهارات نمی‌تواند اظهارات توام با سیاست عملی آمریکا در منطقه باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه ایجاد ثبات و آرامش در منطقه نیازمند تغییر عملی در رفتارهای آمریکاست، ادامه داد: ماهیت اسرائیل در منطقه نامشروع و غیرقانونی است و طی هفت دهه تاریخی تمام عیار از جرم و اشغالگری است. آمریکا حامی تمام عیار این رژیم است و سیاست‌های مداخله جویانه آمریکا سیاستی غیرقانونی است. حضور غیرقانونی آمریکا در هیچ کدام از کشورهای منطقه از جمله عراق و افغانستان آورنده نظم و امنیت در این کشورها نبوده و خسارات مادی و بشری برای مردم منطقه و رنج و اندوه برای آنها به ارمغان آورده است.

وی افزود: دولت آمریکا نمی‌تواند با یک مقاله فرافکنی کند و حضور نیروهای خود در منطقه را به نیروهای ایران یا منتسب به ایران عنوان کند. دولت آمریکا و رئیس جمهور این کشور یک بازنگری در سیاست خارجی منطقه‌ای آمریکا و نگاهی به نوع نگاه افکار عمومی در منطقه کنند و رفتار خود را تغییر داده و سیاست حمایت از اسرائیل را متوقف کنند. پرهیز از مداخله در امور داخلی کشورها و پرهیز از ائتلاف‌های نمادین در منطقه و احترام به سیادت و حاکمیت و استقلال کشورها بهترین رفتاری است که دولت آمریکا می‌‌تواند اتخاذ کند تا ثبات و آرامش به منطقه بازگردد.

کنعانی درباره اظهارات نخست وزیر اسرائیل مبنی بر این‌که همچنان آزادی عمل داریم با برنامه هسته‌ای ایران مقابله کنیم نیز بیان کرد: طنز تلخی است رژیمی که عضو هیچ کدام از معاهدات عدم اشاعه و نظارت‌های بین‌المللی در حوزه هسته‌ای نیست و تاریخ سیاه و روشنی از نقض قوانین بین‌المللی و تاریخچه‌ای از تجاوز به ملت‌ها دارد و زرادخانه‌ هسته‌ای جمع کرده درباره فعالیت‌های صلح آمیز ایران اظهارنظر می‌کند. فعالیت‌های هسته‌ای ایران کاملاً روشن و قانونی است و عضو آژانس و معاهده عدم اشاعه است و تمامی فعالیت‌های ایران زیرنظر آژانس انجام می‌شود.

وی ادامه داد: رژیم صهیونیستی با دارا بودن زرداخانه هسته‌ای و عدم عضویت در معاهده عدم اشاعه حق ندارد در ارتباط با فعالیت‌های صلح آمیز ایران اظهارنظر کند. توانمندی هسته‌ای و زرداخانه این رژیم خطری برای صلح و امنیت بین‌المللی است و این مسئولیت مجامع بین‌الملی و سازمان ملل و آژانس است که به وضعیت هسته‌ای این رژیم رسیدگی کرده و آنها را مجبور کنند تحت مقررات عدم اشاعه قرار بگیرد. قانون گریزی این رژیم نتیجه حمایت بی قید و شرط برخی کشورها از جمله آمریکاست.

کنعانی در پاسخ به سوالی در خصوص درگیری مرزی میان نیروهای مرزبانی ایران و طالبان که علیرغم گفت‌وگوهای دو کشور همچنان ادامه دارد، گفت: گفت‌وگوهای ما با هیات حاکمه افغانستان موضوعات متنوعی را در برمی‌گیرد؛ امروز هم می‌دانم نشستی برگزار می‌شود و نشست‌های مشترک میان نیروهای مرزبانی ایران و هیات حاکمه افغانستان ادامه دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه بیان کرد: به گمانم به زودی زمان و مکان مذاکرات تعیین می‌شود و عدم تعیین زمان و مکان مذاکرات به معنای پایان مذاکرات نیست و ایران در مسیر مذاکرات قرار دارد و تازمانی که طرف‌های مقابل به روند مذاکرات و دیپلماسی چند جانبه متعهد باشند ایران در این مسیر قرار خواهد داشت.

این دیپلمات درباره اظهارات وزیر خارجه فرانسه که ایران را در توسل به تاکتیک‌های تأخیری و بازگشت به مواضع قبلی در مذاکرات دوحه متهم کرده و گفته که فرصت برای احیای برجام رو به پایان است، توضیح داد: موضع ایران در خصوص روند مذاکرات رفع تحریم کاملا روشن و مشخص است. پیام واضح ایران این است که به روند دیپلماسی چندجانبه برای حل و فصل اختلافات پایبند و ملتزم هستیم. وزیر خارجه هم چند بار اشاره کرده است که اگر اقدامات و تلاش‌های توام با حسن نیت ایران وجود نداشت چه بسا پنجره دیپلماسی برای موضوعات باقیمانده تاکنون باز نمی‌ماند و حتما طرف‌های مقابل و آمریکا می‌دانند که باز ماندن پنجره مذاکرات و مفتوح ماندن میز مذاکره حاکی از تدبیر حکیمانه ایران است. 

وی با تاکید بر ایکه ایران به روند مذاکرات پایبند است و مذاکرات به روال گذشته چه از طریق تبادل پیام و چه در سطح وزیر خارجه با بورل و چه در سطح باقری مذاکره کننده ارشد کشورمان با مورا در جریان است، عنوان کرد: نحوه جمع بندی در خصوص ادامه مذاکرات و همچنین مکان مذاکرات در ارتباطات و پیام‌های طرفینی در حال رایزنی است و زمان و مکان مذاکرات در آینده بزودی تعیین خواهد شد. امیدواریم با رویکرد سازنده و همراه با حسن نیت همه طرف‌های مذاکره از جمله آمریکا که مسئول اصلی شراط حاکم بر روند مذاکرات است امکان جمع بندی مذاکرات در آینده فراهم شود.

کنعانی اشاره کرد: ایران در دستیابی به توافقی که تامین کننده منافع ملت و تضمین کننده منافع اقتصادی ایران ناشی از برجام باشد در این مسیر جدی است و تاکنون ما بیشترین ابتکارات را در مذاکرات ارائه کرده و این طرف‌های مقابل هم طرف اروپایی و هم مشخصا طرف آمریکایی هستند که باید تصمیم سیاسی بگیرند که آیا روند مذاکرات به نتیجه می‌رسد یا خیر؟

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر بایدن به منطقه با تاکید بر اینکه نگاه ایران نسبت به اسرائیل شفاف است و در آن تغییری ایجاد نشده است، تصریح کرد: تلاش‌های دولت آمریکا برای تزریق و گنجاندن این رژیم در ترتیبات سیاسی و امنیتی منطقه، سیاستی است که مبتنی بر منافع راهبردی آمریکا در منطقه غرب آسیاست. متاسفانه در بستر تحولات یکی دو ساله اخیر شاهد برقراری روابط رسمی بین برخی کشورهای منطقه با این رژیم بوده‌ایم و معتقدیم سیاست مبتنی بر دوراندیشی نیست و این رژیم بشارت دهنده امنیت در منطقه نیست و حضور آن کمکی به ثبات و امنیت منطقه نمی‌کند. 

وی افزود: به دوستان و برادران در منطقه توصیه می‌کنیم در نگاه خود تجدیدنظر کنند. تلاش دولت آمریکا برای افزودن این رژیم به ترتیبات منطقه‌ای تغییری در نگاه بنیادین مردم منطقه نسبت به رژیم صهیونیستی ایجاد نخواهد کرد. از نگاه مردم منطقه این رژیم غیرقانونی و متجاوز و دست آنها به خون مردم منطقه آغشته است.

کنعانی درباره ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر طرح درخواست‌های فرابرجامی از سوی ایران نیز بیان کرد: مواضع ایران روشن و دقیق است. بازگشت به توافق ۲۰۱۵ موضع اصولی ماست که بارها اعلام کرده‌ایم. دولتی که غیرقانونی و یکجانبه از توافق خارج و خسارات عدیده به ایران و ملت ایران وارد کرده نباید در جایگاه مدعی بنشیند و طرف ایرانی را مورد مواخذه قرار دهد. 

وی تاکید کرد: اگر دولت آمریکا مسئولانه عمل کرده و تصمیم سیاسی بگیرد و اراده خود را خارج از حرف در عمل اثبات کند که منافع اقتصادی تعریف شده ایران در چارچوب توافق تامین شود ایران پای میز مذاکره است و به توافق باز خواهد گشت و هیچ درخواست فرابرجامی از سوی ایران در مذاکراتی انجام شده، وجود ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره مناسبات ایران و مصر گفت: ارتباط دیپلماتیک بین دو کشور از طریق دفاتر حفاظت و دیگر سطوح دیپلماتیک در چارچوب‌های مختلف برقرار است. در این ارتباط معتقدم وجود گفت‌وگوها و ارتباطات رسمی دیپلماتیک کمک می‌کند که دو کشور دیدگاه‌های خود را منتقل کنند و نیاز به ایفای نقش میانجی نداشته باشیم. اینکه کشوری با حسن نیت ایفای نقش کند که روابط دو کشور به هم نزدیک شود ایران قطعا استقبال می‌کند ولی اینکه گفت‌وگویی برگزار شده در حد گمانه زنی مطبوعاتی می‌دانم و الان نمی‌توانم تایید کنم. 

وی درباره روابط ایران و عربستان نیز عنوان کرد: با تلاش‌های دیپلماتیک بسیار خوب و توام با حسن نیت دولت عراق گفت وگوهای خوبی در چند دور بین دو کشور ایران و عربستان در بغداد برگزار شد. جمع بندی ما این است که نتیجه مذاکرات امیدوارکننده دلگرم کننده و رو به جلو بوده و علاقه مندی بین دو طرف برای تداوم گفت‌وگوهاست. امیدواریم در نشست آتی گام ملموسی به سمت جلو برداریم و با اراده سیاسی عراق و ایران و عربستان گمان می‌کنم در نشست بعدی شاهد اتفاقات بهتری خواهیم بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا