سیاسی

تشدید تحریم ها علیه روسیه، در بازار انرژی فاجعه می آفریند

به گزارش فایننشال تایمز، رییس‌جمهوری روسیه اذعان کرد که تحریم‌ها بدون شک به اقتصاد روسیه آسیب می‌زند اما در عین حال گفت که قدرت‌های غربی با افزایش تورم و بحران رو به رشد هزینه‌های زندگی دست و پنجه نرم می‌کنند تا آسیب بیشتری به خود وارد کنند.

پوتین روز گذشته در یک سخنرانی تلویزیونی به اعضای دولت گفت: همه اینها بار دیگر نشان می‌دهد که تحریم‌های روسیه در نهایت به کشورهایی که آنها را تحمیل می‌کنند، آسیب‌های بسیار بیشتری وارد می‌کند.

وی گفت: استفاده بیشتر از تحریم‌ها می‌تواند منجر به عواقب شدیدتر و حتی بدون اغراق، عواقب فاجعه‌بار بر بازار جهانی انرژی شود.

اظهارات پوتین در حالی باعث افزایش نگرانی‌ها شده که اگر اعضای گروه ۷ با برنامه‌های خود برای محدود کردن قیمت نفت خام که منبع اصلی درآمد دولت است روسیه را محدود کنند، ممکن است وی به دنبال اختلال در عرضه نفت باشد.

صنعت نفت نگران است که اگر گروه ۷ به برنامه خود ادامه دهد، روسیه ممکن است به دنبال کاهش صادرات نفت باشد. تحلیل‌گران جی‌پی‌مورگان هشدار داده‌اند که اگر مسکو صادرات خود را به عنوان «راهی برای تحمیل درد به غرب» کاهش دهد، ممکن است قیمت نفت به ۳۸۰ دلار در هر بشکه هم برسد.

روسیه پس از کاهش ۶۰درصدی ظرفیت خط لوله نورد استریم ۱ به آلمان در ماه گذشته، از سوی مقامات اروپایی به استفاده سیاسی از صادرات گاز متهم شده است. آژانس بین‌المللی انرژی به اروپا هشدار داده است که خود را برای قطع کامل گاز روسیه در زمستان امسال با احتمال سهمیه‌بندی سوخت برای صنایع و حتی مصارف خانگی آماده کند.

قیمت گاز در سه هفته گذشته تقریبا دو برابر شده و روز جمعه یونیپر بزرگترین خریدار گاز روسیه در آلمان، به خواستار کمک مالی چند میلیارد یورویی از برلین شد و هشدار داد که عرضه گاز به بزرگترین اقتصاد اروپا در خطر است.

به خانواده‌ها در بریتانیا گفته شده که خود را برای افزایش شدید در قبوض انرژی در زمستان سال جاری آماده کنند، در حالی که پیش‌بینی‌ها حاکی از سقف قیمت قبوض برق و گاز خانگی به ۳۴۰۰ پوند در سال برای یک خانوار متوسط است، سه برابر شدن قیمت‌ها نسبت به سال ۲۰۲۰ نشان داده می‌شود.

روسیه پیشتر تمایل خود را برای انجام اقداماتی که می‌تواند عرضه نفت را مختل کند، اعلام کرده است. این هفته دادگاه روسیه دستور توقف ۳۰ روزه بارگیری صادرات نفت در بندری در دریای سیاه را صادر کرد که مجرای اصلی صادرات قزاقستان است. در حالی که جریان نفت ادامه داشته، قیمت برای گریدهای منطقه‌ای نفت خام هم افزایش یافته است.

در لیبی، ژنرال خلیفه حفتر که از حمایت روسیه در کنار حمایت مصر برخوردار است، اقدام به تشدید یک کارزار نظامی کرده که صادرات نفت و گاز این کشور را در هفته‌های اخیر مختل کرده است.

آمریتا سن از تحلیل‌گران انرژی اسپکتس در این باره گفت: ما پیشتر شاهد آن بودیم که روسیه جریان گاز به اروپا را کاهش داده و صادرات نفت از قزاقستان را تهدید می‌کند. در صورتی که غرب اقدام به افزایش تحریم‌ها کند، احمقانه است که اقدامات متقابل روسیه را در قبال آن نادیده بگیریم.

قیمت‌های بین‌المللی نفت در ماه گذشته کاهش یافت چرا که نگرانی‌ها در مورد رکود بر تهدید عرضه سایه انداخته است اما با این وجود قیمت‌ها همچنان بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه باقی مانده یعنی سطحی که از سال ۲۰۱۴ به بعد در آن سطح مبادله نشده بود.

روز گذشته (جمعه ۱۷ تیر ماه) قیمت نفت برنت با ۱.۲ درصد افزایش به قیمت ۱۰۶ دلار در هر بشکه معامله شد.

پوتین اعلام کرد که کشورهای غربی در تلاش هستند تا سایر تولیدکنندگان انرژی را متقاعد سازند که تولید خود را افزایش دهند تا قیمت‌ها به سطوح معقول برسد، اما بازار انرژی چنین هیاهویی را تحمل نمی‌کند.

جو بایدن رییس جمهوری آمریکا قرار است هفته آینده به عربستان سعودی سفر کند، جایی که انتظار می‌رود درخواست‌ها برای افزایش تولید نفت از سوی کشورهای حاشیه خلیج فارس به عنوان بخشی از بحث‌های گسترده‌تر در مورد امنیت در منطقه مطرح شود.

ریاض به افزایش تولید برنامه‌ریزی شده تحت توافق تولیدکنندگان نفت اوپک پلاس سرعت بخشیده است، اما از افزودن حجم قابل توجهی به بازار تاکنون خودداری کرده و هشدار داده است که ظرفیت اضافی نامحدودی در اختیار ندارد.

افرادی که با تفکرات این چنینی (پادشاهی) آشنا هستند می‌گویند از این مساله نگران هستند که تولید روسیه در اواخر سال جاری تحت تحریم‌های غرب به شدت کاهش یابد.

پوتین مدعی شده است که «تلاش رعدآسای اقتصادی» توسط دشمنان روسیه «بدیهی است که با شکست مواجه شده است» اما در عین حال اعتراف کرد که تحریم‌های اعمال شده به اقتصاد روسیه ضربه می‌زند.

او گفت که تولید نفت روسیه در سال جاری علیرغم افزایش تحریم‌ها، از ابتدای سال تاکنون ۳.۵ درصد افزایش یافته، این در حالی است که تولید گاز در این کشور در مدت مشابه کاهش ۲ درصدی داشته است. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا