بازارهای خارجی

شبکه صرافی تهدید بازگشت دوباره ترامپ را خنثی می کند

 کامران سلطانی زاده، رییس کانون صرافان در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین در خصوص کاندیداتوری ترامپ در انتخابات پیش روی ایالات متحده آمریکا خاطرنشان کرد: حضور ترامپ در ‌یک دوره چهار ساله و ‌اثرات آن در تبادلات ارزی ایران دیده شده؛ اما شبکه صرافی ها در ‌سراسر دنیا از شبکه تحریم ها قوی تر عمل کرده و این انتظار می رود که با اعتماد بیشتر به این شبکه، اثرات احتمالی حضور او به عنوان رییس جمهور را بتوان خنثی کرد.

سلطانی زاده گفت: البته در دوران ریاست جمهوری ترامپ، در ‌داخل شاهد محدودیت های بسیاری از سوی مدیریت قبلی بانک مرکزی در‌باره صرافی ها بودیم که متاسفانه اثرات منفی بر شبکه قدرتمند صرافی ها به جای گذاشت.

وی ابراز امیدواری کرد در دوره جدید فعالیت بانک مرکزی، طراوت بیشتری به شبکه قدرتمند صرافی ها تزریق شود تا بتوانند خدمات بیشتری به مردم ارایه دهند.

رییس کانون صرافان خاطرنشان کرد: محدودیت های غیرکارشناسی بر شبکه صرافی های رسمی داخلی، تضعیف سیستم نقل و انتقالات مالی در دوران تحریم است؛ بنابراین سیاست ها باید با ظرافت اعمال شود.

وی افزود: بانک مرکزی باید در تصمیماتی که در حوزه ارز و صرافی ها می گیرد، از بخش خصوصی به جهت بررسی تبعات تصمیمات خود مشورت کارشناسی بگیرد؛ ضمن اینکه با تقویت نظارت از طریق بسترهای فناوری اطلاعات و کمک به افزایش تنوع خدمات رسمی ارز، فضای غیررسمی را محدودتر و محدودتر نمود.

وی با اشاره به تصمیم اخیر بانک مرکزی مبنی بر صدور اجازه به صرافی ها برای خرید ارز صادرکنندگان به نرخ توافقی گفت: بانک ‌مرکزی اجازه خرید با نرخ توافقی را به صرافی­های سراسر کشور داده که تاثیرات خرید از منابع رسمی صادرکنندگان با نرخ توافقی و ارایه ارز به همه مردم با کارت ملی آن هم با نرخ توافقی در بازار بسیار مثبت بوده و ‌موجب ورود تقاضای واقعی از بازار غیر رسمی به فضای رسمی صرافی ها و با نرخ غیردلالی شده است.

وی افزود: صرافان ارز را به صورت مستقیم از صادرکنندگان و ‌تامین کنندگان خریداری کرده و به متقاضیان واقعی ارایه می دهند که این کار منجر به قطع دست دلالان از بازار شده است.

به گفته سلطانی زاده، در واقع، تا پیش از این، فعالان غیرمجاز در بازار ارز، از این خلاء قانونی حضور صرافی ها در بازار سوء استفاد کرده و بین عرضه و تقاضا قرار می­گرفتند و بازار را به سمت خود می کشاندند و مدیریت می کردند؛ اما به هر حال با این اقدام بانک مرکزی این خلاء برطرف شده و اکنون صرافی های رسمی نقش آفرینان اصلی بازار هستند.

وی معتقد است که باید به درستی قوانین را طراحی کرد تا بتوان مسیر غلط  گذشته را اصلاح نمود؛ چراکه تا زمانی که مردم نتوانند در فضای رسمی، نیازهای ارزی خود را برطرف کنند، ناخواسته به سمت فضای غیررسمی هدایت خواهند شد.

رییس کانون صرافان با تاکید بر اینکه باید باید به نیازهای ارزی مردم توجه شود، تصریح کرد: در حال حاضر، امکان هر مدل مبادله توافقی در صرافی­ ها وجود دارد؛ این در حالی است که در یک بازار استاندارد معاملاتی، تعامل بر اساس عرضه و ‌تقاضا است و این  امر زمانی امکان دارد که تعیین نرخ دستوری برای عرضه کنندگان‌ برداشته شود.

وی اظهار داشت: اولین قدم برای تنظیم بازار بدون ارزپاشی، برقراری امکان معاملات توافقی در صرافی ها است که در مدت زمانی کوتاه، اثرات مشهود آن در تعدیل بازار در روند نرخ ارز دیده شد.

سلطانی زاده گفت: بکارگیری پتانسیل بخش خصوصی فعال در حوزه ارز، یکی از مهمترین تصمیماتی است که از سوی بانک مرکزی اتخاذ و برکات آن در سطح جامعه احساس شد؛ حال اگر این تصمیم دامنه وسیع­تری پیدا کند، اثرات بیشتری از آن در بازار نمایان خواهد شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا