بورس

کدام شاخص تورم را بهتر نشان می دهد؟

به گزارش اکونومیست، این موضوع معمولا چندان اهمیتی ندارد. اما شکاف بین شاخص قیمت مصرف مصرف کننده و شاخص قیمت شخصی مصرف – هزینه اخیرا افزایش یافته و در ماه می به ۲.۳ واحد درصد رسیده که بزرگترین واگرایی از سال ۱۹۸۱ است. بنابراین در حالی که عناوین اخبار حاکی از آن است که تورم شاخص قیمت مصرف کننده سالانه بیش از ۸ درصد است، این تورم در شاخص قیمت شخصی مصرف – هزینه بیش از ۶ درصد است. مطمئنا سطح پایین‌تر شاخص قیمت شخصی مصرف – هزینه دلیلی برای جشن گرفتن نیست. درست مانند شاخص قیمت مصرف کننده که در بالاترین سطح چهار دهه گذشته قرار دارد. اما با این وجود آموزنده است که بدانیم چرا این شکاف تا این سطح بزرگ شده است؟

توضیح ساده آن شیوه وزن‌دهی است. به عنوان مثال، مسکن ۳۳ درصد از شاخص قیمت مصرف کننده اما فقط ۱۶ درصد از شاخص قیمت شخصی مصرف – هزینه است. بنزین سهم کمی بالاتر در شاخص قیمت مصرف کننده دارد. اندازه گیری شاخص قیمت شخصی مصرف – هزینه گسترده‌تر است و شامل مواردی می‌شود که برای مصرف کنندگان خریداری می‌شود؛ مانند مراقبت‌های پزشکی که حتی اگر توسط دولت یا یک کارفرما پرداخت شود. زمانی که اجاره بها و قیمت نفت افزایش می‌یابد تورم شاخص قیمت مصرف کننده از تورم شاخص قیمت شخصی مصرف – هزینه پیشی می‌گیرد.

با این حال فدرال رزرو شاخص قیمت شخصی مصرف – هزینه را ترجیح می‌دهد چرا که این شاخص نشان می‌دهد که پول واقعا چگونه هزینه شده است؟ اگر مردم از خرید خودروهای گران قیمت خودداری کنند و بیشتر برای بلیت اتوبوس هزینه کنند، این تغییر در شاخص قیمت شخصی مصرف – هزینه نشان داده می‌شود. در مقابل، شاخص قیمت مصرف کننده فقط قیمت‌های بالاتر خودرو را ثبت می‌کند. جولی اسمیت از کالج لافایت در این باره می‌گوید: شاخص قیمت مصرف کننده اجازه جایگزینی فوری را نمی‌دهد که این مساله واگرایی را تشدید می‌کند.

این در تئوری ممکن است فدرال رزرو را وسوسه کند که اکنون شاخص قیمت شخصی مصرف – هزینه را برجسته‌تر کند. آخرین آمار منتشر شده در سی‌ام ژوئن نشان داد که شاخص قیمت شخصی مصرف – هزینه مرکزی (به استثنای غذا و انرژی) در ماه می ۰.۳ درصد در مقایسه با آوریل افزایش یافته است که کندتر از جهش ۰.۶ درصدی در شاخص قیمت مصرف کننده است. اما جروم پاول رییس فدرال رزرو در عوض هنگام توضیح افزایش ناگهانی نرخ بهره بانک مرکزی در پانزدهم ژوئن، شاخص قیمت مصرف کننده را برجسته‌تر کرد. این مساله تا حدی به این دلیل است که شاخص قیمت مصرف کننده درست پیش از این جلسه منتشر شد. این واقعیت که شاخص قیمت مصرف کننده بیشتر مورد بحث قرار می‌گیرد، حتی اگر دقت کمتری داشته باشد نیز آن را توصیه می‌کند. نگرانی بانک مرکزی این است که لنگر انتظارات تورمی در حال از بین رفتن است. اگر مردم توجه بیشتری به شاخص قیمت مصرف کننده داشته باشند، فدرال رزرو نیز موظف به انجام این کار خواهد بود.

قیمت مصرف ننده

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا