ورزشی

باز شدن نسنجیده و بدون برنامه‌ریزی ورزشگاه‌ها

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، فوتبال است و تماشاگرانش؛ اصلاً فوتبالِ بدون تماشاگر بی‌معنی و شبیه به جسمی است که روح ندارد. فوتبال فارغ از نتایج، برد و باخت‌ها و قهرمانی‌هایش، فارغ از اینکه اکنون به یک پدیده اجتماعی و اقتصادی تبدیل شده، یک ورزش و سرگرمی برای تماشاگرانی است که گاهی برای آنها از نان شب واجب‌تر می‌شود. هوادارانی که شاید با یک باخت تیمشان حتی دچار ایست قلبی شوند که نمونه آن را در این فصل فوتبال ایران نیز شاهد بودیم.

از زمانی که همه‌گیری کرونا در دنیا آغاز و درهای ورزشگاه‌ها به روی تماشاگران بسته شد، همه منتظر بودند که زمان بازگشت تماشاگران به ورزشگاه را ببینند. در بسیاری از نقاط دنیا بیش از یک سال است که این اتفاق رقم خورده و حالا در ایران نیز پس از حضور غیر رسمی تماشاگر در بازی‌های لیگ برتر، دیدار استقلال و نساجی اولین دیدار رسمی بود که تماشاگران پس از ۲۲ ماه اجازه حضور روی سکوها را پیدا کردند.

با این حال باز شدن درهای ورزشگاه به روی تماشاگران، مثل بسیاری از موارد دیگر با بد سلیقگی تمام انجام شد. جایی که «سهیل مهدی»، مدیر مسابقات سازمان لیگ درباره شرایط بلیت فروشی و حضور ۵ هزار تماشاگر در دیدار استقلال و نساجی مازندران گفته بود: «با حفظ ظرفیت ۱۰ درصد تماشاگران تیم میهمان، بلیت فروشی انجام می‌شود و تردد تماشاگران از در شرقی بوده و تماشاگران به هیچ عنوان حق تردد از در غربی ورزشگاه را ندارند. داشتن ماسک برای تماشاگران الزامی است و بدون ماسک اجازه حضور تماشاگران داده نخواهد شد. فقط تماشاگران بدون خرید بلیت به ورزشگاه مراجعه نکنند، زیرا برخلاف پروتکل‌های بهداشتی است و از حضورشان در ورزشگاه ممانعت خواهد شد. این طرح آزمایشی در صورت رعایت تماشاگران قابل توسعه خواهد بود، اما در صورت عدم رعایت موارد اعلام شده، ممکن است از حضور تماشاگران در بازی‌های آینده جلوگیری شود».

ورود تماشاگران به ورزشگاه‌ها در شرایطی به صورت آزمایشی انجام شد که به نظر می‌رسید سازمان لیگ و مسئولان ذی‌ربط برنامه‌ریزی مشخصی برای انجام این کار نداشتند. کمتر از ۶ ساعت مانده به شروع دیدار استقلال و نساجی این خبر به صورت رسمی اعلام شد و پس از اعلام آن، سایت بلیت فروشی دچار اختلال بود. در این شرایط ناگهان سازمان لیگ اعلام کرد بلیت فروشی ظرفیت اعلام شده (۵ هزار نفر) تکمیل شد. سهیل مهدی مسئول برگزاری مسابقات لیگ گفته بود که از سوی ستاد مبارزه با کرونا روز پنجشنبه به آنها اعلام شد که تماشاگران می‌توانند در ورزشگاه حاضر شوند و همین دیر اعلام شدن موضوع کار را سخت‌تر کرده بود.رئیس کمیته مسابقات ادامه‌دار بودن و توسعه حضور تماشاگران را مشروط بر رعایت موارد و پروتکل‌های بهداشتی اعلام کرده بود. آن هم در شرایطی که گفته شد تماشاگران فقط از ورودی شرقی ورزشگاه قادر هستند وارد ورزشگاه شوند، اما درهای ورزشگاه به روی تماشاگران بسته بود. همین مسئله باعث تجمع شد که خود به خود مسئله رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را از بین برد. از طرفی این تجمع در کنار هیجان تماشاگران برای ورود به ورزشگاه پس از ۲۲ ماه، باعث شد پس از باز شدن درهای ورزشگاه جمعیت با هجوم وارد ورزشگاه شوند. آن هم در شرایطی که ابتدا فقط یک لنگه از یکی از درهای ورزشگاه به روی تماشاگران باز شد که هجوم عده‌ای باعث زیر پا ماندن عده دیگری شد که خود به خود نقض پروتکل‌ها بود.پس از ورود تماشاگران به داخل ورزشگاه و حضور روی سکوها نیز، مشخص شد بسیاری بدون ماسک وارد ورزشگاه شده‌اند و این نشان دهنده عدم کنترل ورود تماشاگران بود. تماشاگرانی که بسیاری از آنها همان‌طور که در جامعه ماسک به روی صورت ندارند، در ورزشگاه نیز بدون ماسک حاضر شده بودند. حرکت سازمان لیگ در بخشی جالب توجه بود که انتظار رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را داشتند، بدون اینکه بلیت فروشی به صورت صحیح انجام شده باشد و البته روی سکوها صندلی‌های قابل استفاده و غیر قابل استفاده با نشان سبز و قرمز، علامت‌گذاری شود.

حال چگونه رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ ادامه حضور یا توسعه حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها را مشروط بر رعایت موارد اعلام شده یا پروتکل‌ها دانسته، در حالی که از سوی سازمان لیگ که متولی برگزاری مسابقات است، هیچ اقدامی جهت رعایت پروتکل‌ها نشده بود؟ آن هم در ورزشگاه آزادی که کنترل و رعایت پروتکل‌ها شرایط مناسب‌تری دارد و با توجه به گنجایش بالای ورزشگاه، می‌توان پروتکل‌ها را ساده‌تر از دیگر ورزشگاه‌ها انجام داد. در شرایطی که تخمین تعداد تماشاگران در دیدار استقلال و نساجی، نشان می‌داد افرادی که وارد ورزشگاه شده‌اند، بیشتر از ظرفیت اعلام شده (۵ هزار نفر) بوده است.

مهدی شب گذشته در گفت‌وگویی اعلام کرد که پروتکل‌ها در بازی استقلال و نساجی از سوی تماشاگران رعایت نشده و اعلام کرد هنوز مشخص نیست کدام مسابقات هفته ششم در روز چهارشنبه هفته جاری با حضور تماشاگران برگزار خواهد شد. او از برگزاری جلسات برای بررسی این مسائل خبر داد و گفت که قرار است اشکالات کار در جلساتی که از امروز برگزار می‌شود، مورد بررسی قرار گیرد.

یکی دیگر از نکاتی که وجود داشت این بود که جلوی در ورودی، مواد ضدعفونی کننده همانند الکل از تماشاگران گرفته می‌شد اما در ورزشگاه هیچ امکانی در این زمینه برای آنها در نظر گرفته نشده بود در حالی که از مدت‌ها پیش باید فکر چنین موضوعی می‌شد.

به نظر می‌رسید ورود تماشاگران بدون برنامه‌ریزی مناسب، اقدامی نسنجیده بود و اینکه چرا از سوی ستاد مبارزه با کرونا این موضوع دیر اعلام شد هم جای سؤال دارد. اقداماتی مشابه دیدار استقلال و نساجی، علیه سلامت و جان تماشاگران است که ممکن بود یا زیر دست و پا حادثه‌ای برای آنها به وجود بیاید یا با عدم رعایت پروتکل‌ها، روی سکوها دچار بیماری شوند. امید است در دیدارهای بعدی به شکلی مناسب‌تر و با رعایت بهتر پروتکل‌ها انجام شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا