بازارهای داخلی

گزارش دور جدید مذاکرات احیای برجام در قطر

امروز بعد از چندین ماه وقفه قطار مذاکرات برای احیای برجام از دوحه شروع به حرکت می‌کند. مذاکرات از اسفند سال گذشته در وین متوقف شد، اما مذاکرات میان تهران و واشنگتن با واسطه گری اروپایی‌ها ادامه یافته است. 

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز شنبه ۴ تیر ماه به تهران سفر کرد و این سفر پس از نشست کاری با رابرت مالی، مذاکره کننده ارشد صورت گرفت. بی شک بورل با چمدان پر با پیام آمریکا به تهران آمد و همین پیام شروع دوباره مذاکرات اما این بار در قطر را رقم زد.

روز دوم مذاکرات قطر

ساعت ۱۳:۵۰

مذاکرات قطر در راستای مذاکرات وین است

 بهادری جهرمی در نشست خبری گفت: هم بورل و هم ایران بر استمرار مذاکرات برای رفع تحریم‌های یک طرفه توافق داشتند.

ساعت ۱۱:۳۵

تاجیک: از هر زمانی به توافق نزدیک تر شده ایم

 دور جدید مذاکرات از دوحه آغاز شده است. برخی کارشناسان دور جدید را نزدیک به توافق ارزیابی می‌کنند. نصرت‌الله تاجیک، کارشناس مسائل بین‌الملل در این باره عنوان کرد: متاسفانه اطلاع‌رسانی در ایران شفاف نیست و به صورت صحیحی صورت نمی‌گیرد. ولی بر اساس تحولات، تحرکات و اظهارنظر خصوصاً غربی‌ها و آنچه که در ادبیات برجامی در دنیا منتشر می‌شود، برداشت کنونی این است که به توافق نزدیک شده‌ایم. هم اراده مثبت تحت تاثیر تحولات داخلی و بین المللی برای ایجاد تفاهم بین طرفین ایران و آمریکا فراهم شده و هم الگو و روند به تفاهم رسیدن مشخص شده است. 

او در ادامه با بیان اینکه فکر می‌کنم با مذاکراتی که در دولت سیزدهم رقم خورد و این بار مذاکراتی که در دوحه در خارج از برجام رقم می‌خورد، تقریباً در نزدیکترین زمان به توافق قرار داریم، توضیح داد: البته این توافق در دولت قبلی هم صورت گرفته بود، ولی به دلیل ملاحظاتی در آن دولت نهایی نشد. یعنی این شائبه وجود دارد که به دلایل داخلی و تاثیر سیاست داخلی بر ترجیحات خارجی ما نزدیک به یکسال احتمالا از منافع خود بی‌بهره مانده‌ایم! من بعید می‌دانم آنچه که دستاورد کنونی دیپلماتیک ما است، تفاوت عمده‌ای با توافق قبلی که تقریباً نهایی و به نتیجه رسیده بود داشته باشد. 

این کارشناس بیان کرد: مگر اینکه با شکل جدید مذاکرات که باعث جداسازی تداوم مذاکرات، آوردن عنصر قطر و عدم حضور اروپایی‌ها و چین و روسیه است، آنچه را که هسته اختلافات باقی مانده خوانده می‌شود در این مذاکرات حل شود. مهمترین موضوع در قطر بحث رفع تحریم‌ها و مخصوصاً تحریم‌های سپاه است.

تاجیک تصریح کرد: اگر اتفاق خاصی صورت نگیرد، چه از سمت ایران یا آمریکا و چه از سمت مخالفین برجام مخصوصاً مخالفین منطقه‌ای آن از جمله رژیم صهیونیستی یا کشورهای عربی و یا کلا” ائتلاف عبری و عربی، آنچه که در سفر آقای بورل به ایران فرمول‌بندی و تصمیم گرفته شده توافق در قطر صورت می‌گیرد. این روند خوبی است که ما بتوانیم قبل از سفر بایدن به منطقه برجام را نهایی کنیم.

او در ادامه بیان کرد: اگر توافق قطعی شود، طرفین به وین می‌روند و احتمالا” در دو مرحله، اول اجلاسی در همین سطح (معاون وزیرامور خارجه) برگزار می‌شود و بعد اگر همه چیز به خوبی پیش رفت آقای امیرعبداللهیان به وین می‌رود و برجام امضا می‌شود.

تاجیک با بیان دغدغه‌های ایران گفت: دغدغه‌های ما کم نیست. ما به هر صورت به برجام وفادار بودیم ولی آمریکایی‌ها خلف وعده کردند و ترامپ از برجام خارج شد. بعدتر به این نتیجه رسید که اقدام اشتباهی در پیش گرفته بود، ولی آمریکایی‌ها حاضر به پرداخت ما به ازای اشتباه خود نشدند و اکنون ناچارا” آن را با پیشرفت‌های علمی و فناوری ایران تهاتر می‌کنند.

این کارشناس در مورد اختلافات میان تهران و واشنگتن تاکید کرد: آنطور که از اخبار و رسانه‌ها مشاهده می‌شود به طور نسبی اختلافات حل شده بود، تنها بحث خروج نام سپاه از لیست تروریسم و تحریم‌های آمریکایی باقی مانده است. البته متاسفانه به این دلیل که خوب فرمول بندی نشده بود یا در زمان یا روش خوبی به آن عمل نشد، این مساله به یکی از مسائل عمده اختلافی تبدیل شده و در برابر آن مقاومت زیادی صورت گرفت. به همین دلیل مذاکرات با رکود چند ماهه روبرو شد. 

وی در ادامه توضیح داد: به نظر می‌رسد امروز به فرمول‌هایی دست یافته‌ایم که این فرمول‌ها یا با تلاش قطری‌ها یا تحت شرایط جدید بین‌المللی اعم از مسائل روسیه و اوکراین و نیاز دنیا به انرژی و یا درگیری آمریکا با چین صورت گرفته است. در هر حال این شرایط باعث شده که آمریکایی‌ها این فرمول بندی را بپذیرند. از آن طرف ایران هم ممکن است بر اساس تحولات داخلی و مسائل اقتصادی، امروز واقع‌بینانه به سمتی می‌رود که این فرمول را اجرا کند و برجام را احیا کند. یکسری مباحث آکادمیک و مطالعاتی است و یکسری هم مباحثی است که تیم دیپلماتیک به دنبال آن است که با اجرای یک دیپلماسی موفق بتواند نیت دو طرف میز مذاکره را محقق کند.

تاجیک در ادامه مصاحبه به مذاکره غیرمستقیم با آمریکا اشاره و عنوان کرد: ما نه تنها مذاکره مستقیم با آمریکا نداشتیم بلکه آمریکایی‌ها را عضو برجام نمی‌دانیم و به همین دلیل آمریکا در اتاق مذاکرات هم حضور نداشت. این شاید از نظر سیاسی یک برگ برنده در دست ما باشد، ولی باید به فرمولی دست می‌یافتیم که یک امتیاز مهم و ترجیحا” اقتصادی از آمریکایی‌ها بگیریم و در عوض مذاکره ما با آمریکایی‌ها مذاکره مستقیم کنیم. در مجموع ایران علاقه‌مند به مذاکره مستقیم با آمریکایی‌ها به دلیل بدعهدی آنها نبوده اما تحولات منطقه و پیرامونی ما چیز دیگری طلب می‌کند و باید با انعطاف پذیری امتیاز بگیریم تا به منافع حداکثری دست یابیم. 

او در ادامه با تاکید بر اینکه ما می‌توانیم با روش‌های بهتری زهر اقدامات آمریکایی را بگیریم، مطرح کرد: در عین حال بدون اینکه از اصول خود کوتاه بیاییم یا بدون اینکه بخواهیم مرعوب سیاست‌های آمریکایی باشیم، از موضع قدرت به دلیل اهرم‌ها و کارت‌هایی که برای بازی داریم می‌توانستیم بازی دیپلماتیک بهتری داشته باشیم. ولی در حال حاضر به نظر می‌رسد فرمول‌بندی جدیدی شکل گرفته و به هر صورت مذاکراتی ظرف این یکی دو روز در قطر صورت می‌گیرد اما این موضوع چندان مورد استقبال عمومی قرار نگرفت و بر بازار اثر زیادی بر جای نگذاشت. 

کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: البته مردم ایران به اندازه‌ای تحت فشار اقتصادی روزمره خود هستند که این مساله برای آنها اهمیت زیادی دارد که هر چه زودتر فشار اقتصادی براثر تحریم‌ها کاهش پیدا کند. حال شاید برای مردم مهم نباشد که چرا ما مذاکرات را از وین به قطر برده‌ایم، اگرچه هیچ توضیحی هم از سوی وزارت امور خارجه داده نشده است!

 تاجیک با تاکید بر اینکه البته این نقطه ضعف سیاسی است که مذاکرات را به یک کشوری مثل قطر انتقال دادیم، توضیح داد: برخی سیاست‌های قطری‌ها در تناقض با سیاست‌ها و منافع ماست و هم به نوعی ما را بازی می‌دهند! ولی به نظر می‌رسد قطری‌ها یک سلسله اقداماتی برای کاهش فاصله اختلاف بین ایران و آمریکا صورت دادند تا این امتیاز را از ایران یا آمریکا بگیرند تا یک دور مذاکره غیرمستقیم بین طرفین با حضور اتحادیه اروپا برای مساله تحریم‌ها در قطر داشته باشیم. البته برخی افکار و تحلیل‌های بدبینانه بر این مبناست که به دلیل  سنگ ‌اندازی اروپایی‌ها در مذاکرات، ما چنین تصمیمی گرفته‌ایم. 

وی با بیان اینکه این تحلیل درستی نیست چون اروپایی‌ها هیچ نفعی در اینکه مسائل ما و آمریکا حل نشود، ندارند، ادامه داد: در این موقعیت کنونی که مسائل روسیه و اوکراین و مسائل در بازار جهانی انرژی به وقوع پیوسته، آنها موافق احیای برجام هستند. یا عده دیگری فکر می‌کنند این مذاکره برای دور زدن چین و روسیه است که این‌هم درست نیست.

این کارشناس بین‌الملل در پایان تصریح کرد: به عقیده من اکنون شرایط بهتری از نظر معادلات بین‌المللی برای ما وجود دارد که تحریم‌ها از بین برود. ما می‌توانیم یک نقش مثبتی در معادلات منطقه‌ای و جهانی مخصوصاً در بعد اقتصادی داشته باشیم. ما ظرفیت بالایی داریم. بنابراین اگر ما هم از این شرایط خوب استفاده کنیم شاید بتوان ادعا کرد که تمام تهدیدات را به فرصت‌های مطلوبی برای معیشت و رفاه مردم خود مهیا خواهیم کرد.

 

ساعت ۱۰:۰۶

مذاکرات دوحه آخرین راه‌ حل دیپلماتیک برای برجام

هومان مجد، روزنامه نگار ایرانی – آمریکایی در یادداشتی نوشت: مذاکرات غیرمستقیم بین آمریکا و ایران از روز گذشته در دوحه اتفاق افتاد، یک تحول مثبت در تلاش های دیپلماتیک برای حل مناقشه بر سر چگونگی پیوستن مجدد آمریکا به برجام و بازگشت ایران به تعهدات خود است.

 با این حال، به نظر نمی رسد که تغییر اساسی در موقعیت و یا خواسته های هر یک از کشورها وجود داشته باشد. تاکنون آمریکا – طبق بیانیه ها و گزارش های رسانه ها – مدعی بوده است که گزینه توافق روی میز است و این به ایران بستگی دارد که آن را بپذیرد. ایران معتقد است براى توافق مشترک باید تحریم هاى – برجام و هسته ای و غیره – باید حذف شوند و چه تضمین هایی می توان به ایران داد که ئس از محدود کردن برنامه هسته اى از چه مزایایى می تواند استفاده کند.

تا زمانی که آمریکا و ایران در مواضع خود انعطاف نشان ندهند، تصور اینکه توافق در ۴۸ ساعت آینده به نتیجه برسد دشوار است. با این حال، این دور در دوحه به طور بالقوه می‌تواند به مذاکره‌کنندگان از هر دو طرف ایده بدهد که در چه مواردی می‌توان به توافق رسید و پس از بازگشت به پایتخت‌ها برای رایزنی و گفتگوهای داخلی، دور دیگری از مذاکرات ممکن است در راه باشد. به نظر می‌رسد اتحادیه اروپا و آمریکا می‌خواهند آخرین فرصت را به دیپلماسی بدهند شاید که موفقیت آمیز باشد، و ایران همیشه مشتاق راه‌حل دیپلماتیک است، اما پنجره -به گفته کشورهای غربی – برای دستیابی به توافق بسیار کوتاه است (اگر بنا به توافق باشد باید هر چه سریع‌تر اتفاق بیفتد). بنابراین، اگر پس از این دور حرکت رو به جلویى وجود نداشته باشد و دور دیگری به سرعت برنامه‌ریزی شود، ممکن است شاهد پایان یافتن زمان احیای برجام و در نهایت مرگ برجام باشیم.

ناگفته نماند که مذاکره مستقیم میان ایران و آمریکا، به جای واسطه‌ها، به نظر من مفیدتر خواهد بود و احتمالاً منجر به شانس بیشترى در موفقیت خواهد شد. اصرار ایران بر عدم مذاکره مستقیم با آمریکا به دلیل خروج غیرقانونی آمریکا و در پی آن وضع غیرقانونی تحریم‌ها، هیچ کمکى به ایران نمی‌کند. با این حال، قابل درک است که ملاحظات سیاسی‌اى در ایران وجود دارد، همانطور که چنین ملاحظاتی در ایالات متحده مانع از دادن برخی امتیازات توسط دولت بایدن می‌شود.

 

ساعت ۱۰:۰۰

در اولین روز مذاکرات رفع تحریم‌ها در قطر چه گذشت؟

نور نیوز روز اول مذاکرات را اینگونه توضیح داد: دور تازه از مذاکرات رفع تحریم‌ها، بعدازظهر دیروز سه‌شنبه ۷ تیرماه با گفتگوی «علی باقری» و «انریکه مورا» در دوحه پایتخت قطر آغاز شد.

اطلاعات رسیده به «نورنیوز» از اتاق مذاکرات حاکی است: در اولین روز، گفتگوها بر سر موضوعات باقی مانده با «رویکردی فنی و با جدیت» دنبال شده است. 

فضای حاکم بر مذاکرات با تمرکز بر «ابعاد تخصصی» هر یک از گروه‌های مورد گفتگو پیگیری شده است.

در مذاکرات شب گذشته صرفا گفتگوها میان مورا و علی باقری جریان داشته است.

تهران پیشتر اعلام نموده که «هیچ مذاکره مستقیمی با آمریکا انجام نخواهد شد» و انریکه مورا پیام‌های طرفین را به یکدیگر انتقال می‌دهد.

در حالی که موضوعات باقی‌مانده از نظر عددی قابل توجه نیست اما به دلیل تاثیرگذاری مستقیم آن بر شکل‌گیری توافق قوی، پایدار و قابل اتکاء، موجب کُند شدن فرآیند دستیابی به توافق شده است.

در پایان روز اول مذاکرات، هنوز نمی‌توان چشم‌اندازی در خصوص «بازه زمانی گفتگوها» مشخص کرد.

ساعت ۲۳:۵۰

مذاکرات دوحه⁩ به روایت وزیر خارجه ایران

‌حسین امیرعبدالهیان، وزیرخارجه گفت: در دوحه، مذاکرات سه‌جانبه غیرمستقیم در جریان است. ایران از خطوط قرمز خود به هیچ‌وجه عبور نمی‌کند.

او در ادامه بیان کرد: خطوط قرمز ایران مبتنی بر تامین حداکثری منافع ملی است. اگر طرف امریکایی واقع‌بینانه رفتار کند، توافق در این دور از مذاکرات در دسترس است.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: جو‌بایدن از کانال‌های مختلف به ما اعلام کرده که اراده جدی برای حصول توافق دارد اما در عمل چیزی جز رفتارهای مبتنی بر فشار حداکثری ندیدیم. باید ببینیم چقدر حرف آمریکا درباره اراده جدی برای توافق واقعی است.

ساعت ۲۳:۴۳

سخنگوی وزارتخارجه: در‌ توافق هسته‌ای مدارا نمی‌کردیم، امروز مذاکراتی باقی نبود

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به بیانیه نهایی نشست سران کشورهای گروه ٧ در آلمان اظهار داشت: ما بخشهایی از بیانیه نهایی سران کشورهای عضو گروه ۷ که علیه جمهوری اسلامی ایران است را به شدت محکوم می کنیم.

ناصر کنعانی افزود: این بیانیه مطابق عادت غلط کشورهای صادر کننده آن بی پایه، یکجانبه، و ناعادلانه بوده و حاکی از پافشاری بیهوده بر سیاستهای شکست خورده ای است که بیشترین سهم را در ایجاد بی ثباتی در اجرای توافق هسته ای، تدارک مناقشه در مذاکرات رفع تحریمها و نیز ایجاد ناامنی و جلوگیری از برقراری ترتیبات امنیتی درون زا در منطقه خلیج فارس داشته اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد، بیانیه سران گروه ۷، عامدانه نقض فاحش توافق هسته ای و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد توسط آمریکا و اعمال تحریمهای غیر قانونی حداکثری علیه ملت شریف ایران را نادیده می گیرد.

ناصر کنعانی افزود؛ صادر کنندگان بیانیه، با ادامه سیاست تحریمهای غیرقانونی فرامرزی علیه مردم ایران و یا بی عملی در مواجهه با آن، بیشترین سهم را در ایجاد مناقشه فعلی داشته و همچنان به روش های مختلف بر این سیاست غلط اصرار می کنند و به عمد تأکید جمهوری اسلامی ایران در مورد تحریم سلاح هسته ای را نادیده می گیرند و نیز با در اختیار داشتن بزرگترین زرادخانه سلاحهای هسته ای، با فرار به جلو، اتهامات ساختگی را متوجه جمهوری اسلامی ایران می کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه این بیانیه را منعکس کننده سیاستهای نادرست صادر کنندگان آن در وارد کردن اتهامات بی اساس در مورد همکاریهای پادمانی جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی دانست که در مقاصد اخیر آنها در جریان نشست شورای حکام آژانس نیز مشهود بود.

ناصر کنعانی  تصریح کرد، چنین مجموعه ای از مواضع و رفتار غیر مسئولانه و تنش زای صادر کنندگان بیانیه، بیشترین تهدید را متوجه امنیت بین المللی کرده است و این در حالیست که بروشنی وامدار مدارای جمهوری اسلامی ایران در قبال توافق هسته ای هستند که اگر نبود، امروز موضوعی برای مذاکره باقی نمی ماند، اما عامدانه چشمان خود را به این حقیقت می بندند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه اظهار داشت: بنابراین این آنها هستند که برای جبران سیاستهای غلط گذشته بایستی از فرصتهای معتنابهی که جمهوری اسلامی ایران برای مذاکرات فراهم آورده استفاده کنند و با روی آوردن به دیپلماسی، با رفع کامل تحریمها، آرامش را به فضای مذاکرات نتیجه بخش بازگردانند.

 ناصر کنعانی افزود: ما قویا نقش بی ثبات کننده طرفهای صادر کننده بیانیه در منطقه خلیج فارس را محکوم می کنیم و ضروری است آنها بجای متوجه ساختن اتهامات واهی علیه برنامه موشکی مشروع و دفاعی ایران که هرگز قابل مذاکره و مصالحه نیست، در قبال فروش میلیاردها دلار تسلیحات پیشرفته که یکی از مهمترین عوامل بی ثباتی در منطقه ماست، پاسخگو باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران، همانطور که نشان داده، در ادامه سیاست حکیمانه خود، بر ادامه دیپلماسی در مذاکرات رفع تحریمها تأکید دارد و طرفدار یک توافق خوب، قوی و سازگار با منافع بحق و مشروع مردم ایران است. همچنین جمهوری اسلامی ایران بر سیاست همسایگی که هدف آن ایجاد و ارتقاء ثبات، امنیت و رفاه درون زا، دسته جمعی و بدون مداخله و حضور خارجی است، تأکید می کند و در پیگیری این سیاستها نیازی به ترغیب صادر کنندگان بیانیه ندارد.

ناصر کنعانی تاکید کرد: ما از کشورهای صادر کننده بیانیه می خواهیم تا از اقدامات تنش زای خود که مرتبا فضا را برای صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی تنگ تر می کند دست بردارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان افزود: بدیهی است اینگونه بیانیه های دارای اغراض سوء سیاسی، باعث نخواهد شد که ایران از مواضع به حق و اصولی خود دست بردارد.

ساعت ۲۳:۳۰

قطر: بزرگترین چالش در مذاکرات برجامی ایجاد اعتماد است

ماجد الانصاری، سخنگوی وزارت خارجه قطر بزرگترین چالش در گفت‌وگو‌های بین ایران و آمریکا به میزبانی دوحه را ایجاد اعتماد عنوان کرد.

ماجد الانصاری در گفت‌وگو با الجزیره، با اشاره به حضوره تیم‌های مذاکره کننده ایران و آمریکا در دوحه تصریح کرد: «نقش قطر صرفاً میزبانی از گفت‌وگو‌های غیرمستقیم بین آمریکایی‌ها و ایرانی‌هاست.»

سخنگوی وزارت خارجه قطر ادامه داد: «تأکید می‌کنیم که ما یکی از طرف‌ها در این گفت‌وگو‌ها نیستیم.»

وی با پرداختن به چالش‌های پیش رو در این گفت‌وگو‌ها افزود: «ایجاد اعتماد بین دو طرف بزرگترین چالش است.»

ماجد الانصاری با اشاره به این‌که این گفت‌وگو‌ها نتیجه تلاش‌های زیاد اروپاست در همین حین گفت: «قطر تلاش‌های دیپلماتیک زیادی را برای نزدیک‌سازی دیدگاه‌ها و تبادل پیام بین دو طرف انجام داده است.»

سخنگوی وزارت خارجه قطر اضافه کرد: «تلاش می‌کنیم نقش مثبتی را ایفا کنیم و برای تداوم تلاش‌های دیپلماتیک در آمادگی کامل هستیم.»

وی در پایان تأکید کرد: «میزبانی قطر از این گفت‌وگو‌ها نشان دهنده اعتماد همه طرف‌ها به آن و تلاش‌هایی که انجام داده، می‌باشد.»

ساعت ۲۲:۳۰

جدیدترین ارزیابی اتحادیه اروپا از مذاکرات رفع تحریم‌ها در دوحه

سخنگوی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه ابراز امیدواری کرد مذاکرات رفع تحریم‌ها که از امروز در دوحه آغاز شده با گفت‌وگوهای وین ادامه پیدا کند.

پیتر استانو، سخنگوی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست‌های امنیتی امروز سه‌شنبه ابراز امیدواری کرده که مذاکرات دوحه برای رفع تحریم‌های ایران با گفت‌وگوهای وین ادامه پیدا کند.

او گفت: «چیزی که اکنون در قطر جریان دارد گفت‌وگوهای غیرمستقیم میان ایران و آمریکا با وساطت اتحادیه اروپا است. این چیزی است که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جریان سفرش به تهران در شنبه گذشته اعلام کرد.»

سخنگوی اتحادیه اروپا تصریح کرد: «مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که توانسته قفل مذاکرات را بازگشایی کند و ما می‌توانیم رو به جلو حرکت کنیم.»

پیتر استانو در پاسخ به سوال یک خبرنگار مبنی بر اینکه مذاکرات وین چه زمانی آغاز خواهد شد گفت: «ما همیشه گفته‌ایم زمان به سود ما نیست و ما باید به سرعت پیش برویم. اما یکبار دیگر باید بگویم به عهده اتحادیه اروپا یا بورل نیست سرعت مذاکرات را تعیین کند چون همه‌چیز به تمایل طرف‌های شرکت‌کننده برای یافتن مسیر برای حرکت به سمت توافق نهایی بستگی دارد.»

پیتر استاتو، سخنگوی اتحادیه اروپا در نشست خبری سه‌شنبه گفت: «بنابراین ما امیدواریم که مذاکرات به سرعت هر چه تمام‌تر پیش بروند، اما باید آن را چنانکه در دیپلماسی مرسوم است گام به گام پیش ببریم.»

وی اضافه کرد: «بنابراین باید منتظر باشیم ببینیم نتیجه گفت‌وگوهای غیرمستقیم در دوحه چه خواهد بود و ما امیدوار هستیم که طرف‌ها بتوانند به سرعت برای ادامه مذاکرات در وین گرد هم جمع شوند.»

منبع: فارس

ساعت ۲۲:۰۰

توییت بورل در خصوص شروع مذاکرات

بورل در توییتر خود نوشت: پس از رایزنی‌هایم در تهران، تیم من از امروز در دوحه برای هماهنگی و تسهیل تبادلات غیرمستقیم بین مذاکره‌کنندگان آمریکایی و ایرانی است.

در ادامه اضافه کرد: هدف از مذاکرات نزدیکی، پیشبرد کار برای بازگشت به حالت کاملا عملیاتی و اجرایی است.

توییت بورل در خصوص شروع مذاکرات

ساعت ۱۹:۲۰

آغاز گفتگوی باقری‌کنی و مورا

ملاقات دوجانبه دکتر علی باقری مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و انریکه مورا هماهنگ‌کننده مذاکرات رفع تحریم، در دوحه قطر آغاز شد.

آغاز گفتگوی باقری‌کنی و مورا

ساعت ۱۶:۲۰

دیدار باقری با دبیرکل وزارت خارجه قطر

سفیر ایران در دوحه از دیدار مذاکره کننده ارشد ایران با دبیرکل وزارتخارجه قطر و گفتگو در خصوص راه‌های موفقیت مذاکرات خبر داد.

حمیدرضا دهقانی، سفیر ایران در دوحه در توییتر خود نوشت: در دیدار جناب آقای باقری با آقای احمد حسن الحمادی دبیرکل وزارت خارجه قطر و آقای محمد الخلیفی معاون منطقه ای، موضوع مذاکرات پیش رو در دوحه و راههای موفقیت آن مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

دیدار باقری با دبیرکل وزارت خارجه قطر

ساعت ۱۵:۰۰

المیادین خبر داد؛ مذاکرات پشت پرده در مورد سپاه

المیادین خبر داده  که موضوع سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مذاکرات پشت پرده مورد توافق قرار گرفته است و بعداً از لیست تروریستی آمریکا خارج خواهد شد.

المیادین

ساعت ۱۳:۳۰

مذاکرات دوحه ادامه مذاکرات وین است

عمویی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: مذاکرات دوحه ادامه مذاکرات وین است؛ در وین به یک متن پیش نویس دست پیدا کردند که چند موضوع بررسی می شود. این موضوع ها از جنس تحریم هایی است که آمریکا تلاش می کند آنها را حفظ کند و ایران برای منافع مردم به دنبال حذف آنهاست. بنا شده مذاکرات در کشور همسایه با سرعت بیشتر جلو برود؛ اگر آمریکا آماده رفع تحریم ها باشد، انتظار به نتیجه رسیدن سریع مذاکرات وجود دارد. 

این نماینده در ادامه بیان کرد: مجلس روند مذاکرات را پیگیری می کند و پس از سفر دوحه، از وزیر امور خارجه و مقامات مسئول گزارش می خواهد. ما به اصل صدور قطعنامه در شورای حکام و تلاش آمریکا و اروپا به عنوان بانیان آن، انتقاد داریم و رفتارشان را ناشی از حسن نیت نمی دانیم. ما از تمایل آمریکا برای بازگشت به میز مذاکره این برداشت عمومی را کردیم که تحریم ها باید رفع شود؛ خوشبینی واقعی به توانمندی های داخلی است.

ساعت ۱۳:۱۵

قطر: تلاش می‌کنیم مذاکرات غیر مستقیم تهران و واشنگتن موفقیت آمیز باشد

وزارت خارجه قطر با صدور بیانیه‌ای در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها در دوحه گفت امیدوار است این گفت‌وگوها به نتایج مثبتی منتهی شود. در این بیانیه آمده است که قطر از مذاکرات غیر مستقیم ایران و آمریکا در دوحه برای احیای توافق هسته‌ای استقبال می‌کند و امیدوار است مذاکرات دوحه موجب توسعه امنیت و ثبات در منطقه شود.

وزارت خارجه قطر همچنین تأکید کرد: «آمادگی کامل داریم تا فضای مناسب برای همه طرف‌ها در راستای موفقیت‌آمیز بودن گفت‌و‌گوهای میان ایران و ایالات متحده آمریکا فراهم می‌آورد.»

ساعت ۱۱:۵۵

توییت سفیر ایران در دوحه 

حمیدرضا دهقانی، سفیر ایران در قطر در توییتر خود از ورود علی باقری‌کنی خبر داد و نوشت: ورود جناب آقای باقری و هیات محترم مذاکره کننده کشورمان را  به دوحه خوش آمد می گویم و بدون هرگونه پیش داوری و ابراز بدبینی و یا خوش بینی غیر واقعی، برای آنها در انجام ماموریت مهم خود در تامین منافع ملت بزرگ ایران آرزوی موفقیت دارم.

توییت سفیر ایران در دوحه

 

ساعت ۱۱:۵۰

ورود باقری‌کنی به قطر

علی باقری‌کنی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رییس هیات مذاکره کننده ایران در راس هیاتی صبح روز سه شنبه با استقبال سفیر ایران وارد دوحه شد. بر اساس تصمیم ایران و آمریکا، مذاکرات برجامی با هدف رفع اختلافات میان این دو کشور در  روزهای آتی (سه شنبه و چهار شنبه) از سر گرفته می شود.

ورود باقری‌کنی به قطر

مذاکرات در قطر ادامه پیدا می کند

در دور جدید مذاکرات به دلیل اختلافات باقی مانده میان تهران و واشنگتن سایر طرف‌های مذاکره کننده حضور ندارند. طبق اعلام ایران و آمریکا نیز مذاکرات به صورت غیر مستقیم (non-paper) ادامه خواهد داشت و انریکه مورا نیز مانند مذاکرات وین نقش منتقل کننده پیام را خواهد داشت.

روز گذشته رابرت مالی، مذاکره کننده ارشد آمریکا وارد دوحه شده و علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رییس هیات مذاکره کننده ایران در راس هیاتی امروز راهی دوحه می شود. احتمالاً مذاکرات ایران و آمریکا با تسهیل گری نماینده اتحادیه اروپا در دوحه چند دور و طی چند هفته برگزار شود و پیش بینی می‌شود در صورت توافق نهایی، اعلام توافق توسط وزیران خارجه ایران و ۱+۵ در وین انجام شود،  اما تا دستیابی به توافق نهایی مذاکرات در دوحه برگزار می شود.

از سوی دیگر حساب توییتری سفارت آمریکا در قطر اعلام کرده که رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر برای گفت‌وگو درباره تلاش‌های دیپلماتیک مشترک برای رسیدگی به مسائل با ایران دیدار کرد. 

در حقیقت در کنار نقش واسطه‌گری اتحادیه اروپا، در این دور از مذاکرات نیز می‌توان نقش قطر را به خوبی لمس کرد. با این حال باید دید که در مذاکرات قطر چه دستاوردی برای پرونده احیای برجام رقم خواهد زد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا