سیاسی

امیرعبداللهیان: آماده بازگشت به مذاکرات در روزهای آینده هستیم

صبح امروز شنبه جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به منظور دیدار و گفت‌‌وگو با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران به ساختمان وزارت خارجه ایران آمد. این اولین سفر بورل به ایران در دولت سیزدهم است. پس از گفتگوی مفصل و طولانی میان دو طرف، وزارت خارجه میزبان یک نشست خبری با حضور خبرنگاران بود.

حسین امیرعبداللهیان در این نشست گفت: از جمله موضوعاتی که مورد نظر قرار دادیم بحث ادامه مذاکرات و لغو تحریم ها است. گفت‌وگوهای مثبت و جامعی را داشتیم. در تماسی که در گذشته با آقای بورل داشتیم در مورد چگونگی خروج بن بست از مذاکرات بحث کردیم. ما از ایشان دعوت کردیم به ایران بیایند. 

وزیرخارجه ایران بیان کرد: امیدواریم در پی روابط دوجانبه و در ادامه گفت‌وگوها و توافقات که با بورل داشتیم شاهد توسعه و پیشرفت مناسبات باشیم. ایران به دنبال روابط متوازن با جهان است و با این سیاست، اتحادیه اروپا از جایگاه مهمی برای ما برخوردار است. رابطه با اروپا به شمول همه کشورهای این قاره از جمله اولویت‌های ما است.

امیرعبداللهیان در ادامه تصریح کرد: گفت‌وگوهای مفصل، عمیق و دقیقی را درباره مطالبات ایران داشتیم. آماده هستیم که طی روزهای آینده مذاکرات را از سربگیریم. آنچه برای ایران مهم است نفع اقتصادی ایران از توافقی است که در سال ۲۰۱۵ حاصل شده و هر موضوعی که بتواند منافع اقتصادی ما را تحت تاثیر قرار دهد از نظر دولت رئیسی و ایران قابل قبول نخواهد بود. سعی می کنیم مشکلات و نقاط اختلاف را در مسیر گفت‌وگوهایی که از سر گرفته خواهد شد، از بین ببریم.

بورل: پس از این سفر مذاکرات از سر گرفته می شود

جوزپ بورل هم در ادامه نشست عنوان کرد: برای من مهم بود که به ایران سفر کنم و از میزبانی ایران همیشه سود برده‌ام. سفر من یک هدف اصلی دارد این‌که بن بست را بشکنم تا به کاهش تنش‌ها منجر شود. 

وی افزود: این‌که فرصت جدیدی ایجاد کنیم تا برجام و گفت‌وگوها را روی ریل قرار دهیم دارای اهمیت زیادی است. بسیار خوشحالم که قرار است مذاکرات را در روزهای آتی از سر بگیریم و این بن بست را بشکنیم و تنش‌های ایجاد شده را متوقف کنیم.

بورل اظهار کرد: من در ماه مارچ مذاکرات را متوقف کردم، چون اگرچه پیش نویسی در اختیار داشتیم اما سوالات کوچکی باقی بود که باید ایران و آمریکا به آن‌ها پاسخ می‌دادند و پاسخ به این سوالات قرار نبود سه ماه طول بکشد. 

وی ادامه داد: اکنون وقت پایان دادن به این وقفه است. از آقای امیرعبداللهیان تشکر می‌کنم که تصمیم به از سرگیری مذاکرات دارد. قرار است بعد از سفر من مذاکرات ادامه یابد و تیم من به عنوان تسهیل‌گر خواهند بود. توافق برای کل جهان مهم است که توافقی درباره برجام داشته باشیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا