بازارهای داخلی

راننده پنچر کننده چرخ آمبولانس

هفته گذشته، پاره کردن چرخ‌های آمبولانس اورژانس و خالی شدن باد لاستیک توسط یکی از شهروندان، یک اتفاق تلخ را رقم زد و منجر به مرگ دختر دوساله شد. جریان از این قرار بود که ۲۴ خرداد ماه در تماس با مرکز ۱۱۵ اورژانس تهران گزارش ایست قلبی ـ تنفسی دختر بچه‌ای دوساله به این مرکز اعلام شد. نیروهای اورژانس به دلیل شرایط ترافیکی این خیابان، نبود جای پارک مناسب و حال وخیم دختربچه به ناچار، آمبولانس را در خط ویژه پارک کردند.

عملیات احیای کودک با موفقیت انجام شد و شرایط حال کودک رو به بهبودی پیش رفت اما وقتی نیروهای اورژانس پس از عملیات احیا، قصد انتقال بیمار به آمبولانس را داشتند، متوجه شدند دو عدد از چرخ‌های آمبولانس توسط فردی ناشناس، آسیب دیده و بادهای لاستیک آن خالی شده است.

دو روز پس از این حادثه، فردی که اقدام به پنچر کردن چرخ‌های آمبولانس کرده بود، شناسایی و دستگیر شد. این فرد که یک راننده اتوبوس ۳۹ ساله است، ادعا کرده است: «ساعت۱۲ بود. هوا به ‌شدت گرم بود و من از گرما کلافه شده بودم. کولر هم نداشتم و از صبح به ‌شدت عرق کرده بودم. گرما تا مغزم نفوذ کرده بود و به همین دلیل اصلا متوجه نبودم که اقدام هولناک من باعث مرگ کودکی می‌شود. خیلی پشیمانم و نمی‌دانید چه عذابی می‌کشم.»

پنچر کردن چرخ‌های آمبولانس و به دنبال آن مرگ یک کودک دو ساله واکنش‌های گسترده‌ای را به دنبال داشت. همچنین انتظار می‌رود اظهارات این راننده در توضیح اقدام خود نیز افکار عمومی را عصبانی‌تر کند. اما نگاهی عمیق‌تر به این ماجرا، این سوال را مطرح خواهد کرد که آیا بر اثر گرما، کنترل ما بر روی اعمال و رفتارمان کاهش می‌یابد.

بر اساس مقاله علل و عوامل ارتکاب جرم منازعه و راه‌های پیشگیری از آن، نوشته حسینعلی موذن‌زادگان و سمیه نوروزی، اندیشمندان در شناسایی عوامل بروز تبهکاری، دریافته‌اند که انسان، مکان و زمان، سه عنصر اصلی موثر در شکل گیری جرم است. بنابراین، تفاوت در ساختار مکانی، زمانی و رفتاری، توزیع نابرابر جرایم را در سطح شهر در پی دارد. بزهکاران در انتخاب محل و زمان جرم، کاملاً منطقی و سنجیده عمل می‌کنند و تنها مکان‌های خاصی را برمی‌گزینند. برخی فضاهای شهر، مستعد و تسهیل کننده بزهکاری و برخی مانع و بازدارنده آن هستند.

این پژوهشگران با استناد به قانون حرارتی کتله تحلیل می‌کنند که آدم کشی‌ها و جنایات دیگر علیه اشخاص در نواحی جنوب به ویژه به هنگام فصول گرما بیشتر رخ می‌دهد و جنایات علیه اموال در نواحی شمال و به هنگام فصول سرما زیادتر اتفاق می‌افتد.

همچنین در خصوص منازعه نیز این امر صادق است. البته در این مورد باید به شرایط و اوضاع و احوال محیط، از قبیل محل وقوع جرم (شهر، روستا، کوهستان، قمارخانه، کافه، رستوران) و زمان وقوع جرم (شب، روز، فصل، روزهای تعطیل) توجه کرد. منازعه در فصل گرما بخصوص در تابستان، بیشتر از فصول دیگر اتفاق می‌افتد؛ محل وقوع آن هم در بیشتر موارد، خیابان هاست.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا