بورس

شاخص کل بورس صعودی می شود؟

بازار سبزپوش بورس در روزهای گذشته، آن هم پس از روزهای نزولی که شاخص کل، در دو هفته گذشته تجربه کرده بود، بسیاری از اهالی بازار را به کامبک صعودی شاخص کل امیدوار کرده است.  در ادامه با نگاهی به آمار و ارقام تاریخی بورس، به بررسی شرایط کنونی شاخص کل بورس می پردازیم.

کامبک بورس؟

یکی از ابزارهای مفید برای پیشبینی روند بازار، استفاده از حجم معاملات بازار است و بر این اساس داده‌های شاخص کل و نسبت ارزش معاملات روزانه به ارزش بازار را از ابتدای سال ۱۴۰۰ بررسی کردیم. گراف زیر نشان می‌دهد که در این بازه زمانی، هرگاه نسبت ارزش معاملات به ارزش بازار، از میانگین خود بالاتر بوده، سیگنالی برای رشد شاخص تلقی شده و شاخص کل نیز یک روند صعودی را آغاز کرده است.

از طرف دیگر، هر زمان که این نسبت از میانگین خود کمتر بوده، شاخص کل نزولی یا خنثی حرکت کرده است.

شرایط کنونی بورس نشان می‌دهد که در چند روز گذشته نسبت ارزش معاملات روزانه هر چند افزایش یافته است اما نسبت آن به ارزش بازار همچنان کمتر از میانگین خود بوده و در گذر کردن از این میانگین ناموفق بوده است.

1

بنابراین به نظر می رسد که نمی توان بر اساس این شاخص، به طور قطع شروع فاز صعودی جدید را تایید کرد.

شوک‌هایی که آمار را به هم می‌ریزند!

لازم به ذکر است که برای بررسی دقیق‌تر داده‌های آماری، شاخص کل و نسبت ارزش معاملات روزانه به ارزش بازار را از آغاز سال ۱۳۹۸ نیز بررسی کردیم. با این وجود، بورس تهران در مدت بررسی شده شاهد یک شوک غیر‌منتظره بود.

بورس از اواخر سال ۹۸ تا اواسط سال ۹۹، به واسطه ورود افسار گسیخته معامله‌گران جدید به بازار، با رشدی حبابی همراه شد و به سقف تاریخی خود در دو میلیون و ۱۰۰هزار واحد رسید. رونق بازار سرمایه در این دوره، ارزش معاملات روزانه را نیز با افزایش چشمگیری مواجه کرد. بنابراین نسبت ارزش معاملات به ارزش بازار و همچنین میانگین این نسبت نیز افزایش پیدا کردند.

2

بنابراین هر چند که در نظر گرفتن بازه زمانی بلند مدت می تواند نتایج دقیق تری را به همراه داشته باشد اما به دلیل آنکه در این بازه زمانی شاهد که جهش با به عبارت دیگر شکست ساختاری در روند بازار بوده‌ایم، استنتاج از داده های این بازه زمانی، احتمالا نتایج را با اشتباه و تورش همراه خواهد ساخت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا