بازارهای داخلی

جاماندگان سهام عدالت چه اشخاصی هستند؟

حسین قربانزاده، رییس سازمان خصوصی‌سازی، در نشست خبری نخستین رویداد بین‌المللی خصوصی‌سازی ایران با اشاره به موضوع جاماندگان سهام عدالت گفت: بند «الف» قانون بودجه، دولت را مکلف کرده است تا به افراد تحت پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی و افراد واجد شرایط مطابق اجرای قانون اصل ۴۴ قانون اساسی، سهام عدالت تعلق بگیرد.

به گفته قربانزاده، ماده ۳۴ تبصره سه قانون اصل ۴۴ قانون اساسی، سازوکاری را پیش‌بینی کرده است که وزارت اقتصاد و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، افرادی که دارای شرایط دریافت سهام عدالت هستند را تعیین کنند. از چند روز گذشته، وزارت رفاه درگیر موضوع یارانه‌ها شد، اما اصرار ما این است تا ضمن برگزاری جلسات تا پایان خردادماه مشخص شود که چه برنامه‌ای برای جاماندگان سهام عدالت در دستور کار است.

چه افرادی جزء جاماندگان سهام عدالت هستند؟

بر اساس اظهارات رییس سازمان خصوصی‌سازی، ابتدا قرار بود مبنای اختصاص سهام عدالت به جاماندگان، پرداخت سهام عدالت به ۲ دهک اول و ۴ دهک دیگر باشد. اما ایرادی که توزیع سهام عدالت در دوره قبلی داشت، این بود که رده‌بندی شغلی مدنظر بود و دسته‌بندی‌ها بر اساس دسته‌بندی قشری و شغلی انجام شده بود.

به گفته وی، این امر باعث شد تا افرادی که جزء دهک ۱۰ هستند نیز، سهام عدالت دریافت کنند و افرادی که مستحق دریافت سهام عدالت بودند، از این امکان محروم شوند؛ بنابراین مبنای ما برای اختصاص سهام عدالت به جاماندگان، دهک‌بندی تعیین‌شده از سوی وزارت رفاه است. تلاش ما این است که تا پایان سال ۱۴۰۱ این امر مهم را به مرحله تحقق برسانیم.

سبد سهام مناسب نداریم

رییس سازمان خصوصی‌سازی اظهار داشت: البته ما باید سهام ارزشمندی را به مردم واگذار کنیم و این در حالی است که تعداد شرکت‌های دولتی ارزشمند، به انگشتان دو دست هم نمی‌رسد. در واقع دست دولت برخلاف سال‌های گذشته، در انتخاب سهام باز نیست. از سوی دیگر علاوه بر سهام عدالت باید به تکالیف دیگر دولت مانند ۱۳۰هزار میلیارد تومان بند ی تبصره دو مرتبط با سازمان تامین اجتماعی، ۷۰هزار میلیارد تومان منابع بودجه است، ۳۵هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه دولت‌ها و… نیز توجه کرد.

بازگشایی نمادهای سهام عدالت

قربانزاده با اشاره به اینکه مرجع اصلی تعیین مقررات سهام عدالت، شورای عالی بورس است، تصریح کرد: مرجع اصلی تعیین مقررات سهام عدالت شورای عالی بورس بوده و از ۳۱ شهریورماه سال ۱۴۰۰ به بعد، هیات مدیره آن دسته از شرکت‌های سهام عدالت استانی که مجامع آنها برگزار نشده است، از سوی شورای عالی بورس تعیین می‌شود. بازگشایی نمادهای شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت زمانی رخ می‌دهد که مجامع این شرکت‌ها به درستی برگزار شود و در مورد سهامداران عدالت با روش مدیریت مستقیم نیز، سازمان بورس و اوراق بهادار باید تعیین تکلیف کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا