بازارهای داخلی

صندوق های دولتی دوباره جان می گیرند؟

 پس از گذشت بیش از یک ‌سال و نیم از عرضه دو صندوق دولتی «دارا یکم» و « پالایش»که دربرگیرنده سهام دولت در بانک‌های ملت، صادرات، تجارت و شرکت‌های بیمه البرز و بیمه اتکایی ایرانیان و «پالایش»، شامل سهام پالایشگاه‌های اصفهان، تهران، بندرعباس و تبریز بود، بسیاری از خریداران اولیه صندوق پالایش و خریداران ثانویه صندوق دارایکم در زیان هستند.

این صندوق‌ها با تبلیغات بسیار عرضه شدند؛ اما روزبه‌روز ارزش ذاتی آنها کاهش یافت و در حال حاضر، بیش از ۳۵‌درصد با ارزش ذاتی خود اختلاف دارند. اکنون به لحاظ بنیادی و افزایش حاشیه سود، پالایشگاهی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها از وضعیت مطلوبی برخوردارند و می‌توانند برای سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری میان‌مدت مورد‌توجه بورس‌‌‌‌‌‌‌‌بازان قرار گیرند.

علی محمودیان، کارشناسان بازار سرمایه به بررسی وضعیت صندوق واسطه‌گری مالی یکم و صندوق پالایشی یکم پرداخت و گفت: به طور کلی صندوق پالایش و دارا یکم با حواشی بسیاری همراه شدند و از همان زمان عرضه هم بسیاری از کارشناسان معتقد بودند که این صندوق‌ها گران عرضه شدند و با چنین شیوه عرضه‌ای نمی‌توانند راهگشا باشند. در حال حاضر این صندوق‌ها باید حدود ۴۰درصد بازدهی کسب کنند تا به ارزش ذاتی خود (NAV) دست یابند.

علی محمودیان

وی ادامه داد: در چنین شرایطی سهامداران دیگر اقبالی به این صندوق‌ها ندارند. اما از نظر بنیادی با توجه به اینکه این صندوق‌ها ۴۰درصد کمتر از ارزش ذاتی خود معامله می‌شوند برای سرمایه‌گذاری در بلندمدت می‌توانند گزینه مناسبی باشند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: اما از نظر رفتار شناسی بازار می‌توان گفت تا زمانی که روند صعودی پایداری در بازار سرمایه شکل نگیرد، دستیابی این صندوق‌ها به ارزش ذاتی خود دور از انتظار است. بنابراین شاید سرمایه‌گذاری در پالایش و دارا یکم در کوتاه‌مدت مناسب نباشد ولی در بلند مدت گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری هستند.

وی تحلیل تکنیکالی از صندوق «پالایش» و «دارا یکم» ارائه نمود و گفت: از نظر تکنیکالی روند نزولی دارا یکم به پایان رسیده و به نظر می‌رسد اگر این صندوق محدوده قیمتی ۱۲۵۰۰تومان را رد کند تا محدوده ۱۶۲۰۰تومان صعود خواهد داشت. در طرف مقابل اگر دارا یکم در روند اصلاحی بگیرد محدوده قیمتی ۱۱۵۰۰تومان می‌تواند محدوده مناسبی برای ورود به این صندوق باشد.

محمودیان در پایان بیان کرد: صندوق پالایش نیز محدوده مقاومتی ۱۰هزار تومان را پیشروی خود دارد و به نظر می‌رسد اگر سهام پالایشی اصلاح نداشته باشند، صندوق پالایش می‌تواند گزینه مناسبی برای آن دسته از سهامدارانی باشد که از رشد و بازدهی سهام پالایشی جا مانده‌اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا