کسب و کار

اعلام قیمت میوه و سبزی دو بار در هفته به جای یکبار

به طور معمولا هر هفته یکبار کشف قیمت میوه و سبزی با مشارکت وزارت جهادکشاورزی، اتحادیه میوه و تره‌ بار و اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی انجام و به صورت لیست قیمت منتشر می‌شد. این لیست مبنای قیمت گذاری محصولات در تمام میدان میوه و تره بار و خرده فروشی‌های سطح شهر قرار می گرفت و بر اساس آن تخلفات گران فروشی شناسایی و برخوردهای تعزیراتی انجام می‌گرفت.

تقریبا از ابتدای ماه‌جاری به شکل بی سابقه ای لیست قیمت محصولات میوه تره بار منتشر نشده است و با مراجعه به سایت اتحادیه، تاریخ آخرین لیست قیمت به ابتدا ماه برمی‌گردد. تاخیر در اعلام لیست قیمت‌ها موجب شد، شایعاتی مبنی بر افزایش جهشی قیمت‌ها یا رها شدن بازار مطرح شود.

اما، مصطفی دارائی‌نژاد به اقتصاد آنلاین گفت: تاخیر در اعلام لیست قیمت‌ها نه به دلیل افزایش جهشی قیمت‌ها یا رها شدن بازار، بلکه تغییر در روش تعیین و اعلام  قیمت محصولات است.

وی درباره این تغییرات، اظهار کرد: پیش از این قیمت میوه و سبزی هفته ای یکبار توسط وزرات جهاد کشاورزی، اتحادیه میوه و تره‌ بار و اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تعیین و اعلام می‌شد اما، از این پس قیمت‌ها تنها توسط وزارت جهادکشاورزی و ما تعیین و اعلام می‌شود.

دارائی‌نژاد دیگر تغییر در اعلام قیمت‌ها را زمان آن عنوان کرد و افزود: همچنین از این پس به جای یکبار، دوبار در هفته کشف قیمت و اعلام انجام می‌شود.

وی زمان اعلام قیمت‌ها را یکشنبه و چهارشنبه هر هفته اعلام کرد.

دارائی‌نژاد با تاکید بر اینکه اساس تعیین قیمت‌ها عرضه و تقاضا است، افزود: قیمت‌ها را عرضه و تقاضا در بازار تعیین می‌کند و کوتاه کردن فاصله کشف و اعلام قیمت‌ها به تعیین دقیق آن‌ها کمک می‌کند.

وی در پاسخ به این پرسش که تکلیف قیمت در خرده فروشی‌های سطح شهر چه خواهد شد، گفت: مطابق با قانون، خرده فروشی‌های سطح شهر حق دارند ۲۰ تا ۳۵ درصد سود به رقم فاکتور خود اضافه کنند، به عبارت دیگر محصولات ۲۰ تا ۳۵ درصد بالاتر از قیمت لیست به دست مصرف کننده خواهد رسید.

رییس هیات مدیره اتحادیه میوه و تره‌ بار تصریح کرد: ۹۰ درصد خرده فروشی‌های سطح شهر سود ۳۵ درصد در نظر می‌گیرند و تنها ۱۰ درصد از آن ها که معمولا حراجی‌ها هستند، کف سود را اجرایی می‌کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا