کسب و کار

چگونه از کارفرمای خود شکایت کنیم؟

 یکی از حقوق مسلم کارگران که در قانون کار نیز به رسمیت شناخته شده، حق شکایت از کارفرما به دلیل نقض حقوق از قبیل بیمه‌نکردن، ندادن مزایای قانونی، اخراج و … است. این شکایت در ایران مراحلی دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

۱) شعبه بیمه‌گذار تامین اجتماعی خود را پیدا کنید. مرکز بیمه تامین اجتماعی شما ارتباط مستقیمی‌ با اداره کار و امور اجتماعی دارد. سپس از همین طریق شعبه اداره کار و امور اجتماعی را پیدا خواهید کرد.

۲) به اداره کار مربوطه بروید و از واحد ارجاع آن یک نامه برای شعبه بیمه‌گذارتان بگیرید.

۳) نامه را به کارگزاری بیمه تامین اجتماعی که ثبت نام بیمه را در آنجا انجام داده‌اید ببرید و مرحله به مرحله سوابق بیمه خود را جمع‌آوری کنید. این کار ممکن حدود دو سه ساعت زمان ببرد.

۴) سوابق را به اداره کار ببرید، واحد ارجاع بروید و فرم‌های دادخواست را دریافت کنید. این فرم حاوی پرسش درباره اطلاعات شخصی شما، محل کار و دلایل تنظیم دادخواست است که شما در پایین ان علت دادخواست یا شرح دادخواست را می‌نویسید

۵) اداره کار نامه‌ای را با توجه به دادخواست شما به عنوان «نامه سازش» می‌دهد و از شما می‌خواهد که آن را به کارفرما بدهید تا در جلسه سازش که معمولاً ۲ هفته زمان می‌برد تا برگزار شود، بدهید که در جریان کار قرار بگیرد.

۶) جلسه سازش در همان اداره کار انجام می‌شود و دو طرف دلایل و مدارک خود را با توجه به دادخواست کارگر ابراز می‌کنند و اگر به نتیجه برسند، دامنه شکایت به پایان می‌رسد اما اگر به هر دلیلی مثلاً کارفرما به جلسه سازش نیامد یا اینکه سازشی حاصل نشد، کار به جلسه «تشخیص» می‌رسد

۷) جلسه تشخیص معمولا به فاصله دو هفته بعد از جلسه سازش برگزار می‌شود. نامه تشخیص به کارگر و کارفرما توسط اداره کار ابلاغ می‌شود. در جلسه تشخیص رایی که کارشناسان در جلسه سازش صادر کرده‌اند به ۲ طرف ابلاغ می‌شود. اگر یکی از دو طرف اعتراضی داشته باشد و به توافق نرسند، پرونده به جلسه «حل اختلاف» ارجاع می‌شود.

۸) جلسه «حل اختلاف» اخرین جلسه ارائه شکایت در اداره کار است. دو طرف حاضر و مدارک و اسناد خود را در رابطه با پرونده مطرح می‌کنند. سپس رای نهایی صادر می‌شود.

فراموش نکنید که رای هیات حل اختلاف، قابل اعتراض در دیوان عدالت اداری است. اگر با دلایل و اسناد معتبر دادخواست را تنظیم کنید، قطعا در همان مراحل ابتدایی هم امکان پیروزی دارید و کارفرما چاره ای جز قبول رای صادره اداره کار ندارد.

اما در صورت سرباز زدن کارفرما هنگام اجرای حکم، می‌توانید نامه اجراییه را از واحد بایگانی اداره کار بگیرید و به شعبه قضایی که آنها راهنمایی می‌کنند مراجعه کنید.‌در آنجا یک مامور برای گرفتن حقتان در اختیارتان قرار داده می‌شود.

برای کسب جزییات بیشتر هم می‌توانید در ادارات کار، از راهنمایی مشاورانی که به همین منظور فعالیت می‌کنند استفاده کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا