اقتصادی

با پول پراید، سال ۹۶ شاسی بلند هیوندا سوار می‌شدید 

 سال ۱۳۹۷ آغازی بر یکی از شدیدترین دوران تورمی اقتصاد ایران دانست که تمام بازارها را با جهش های قیمتی چند صد درصدی مواجه کرد.  بازار خودرو متاثر از این شرایط و البته برخی از اشتباهات سیاست گذاری یکی از بازارهایی بود که بیش ترین تلاطم ها را تجربه کرد. برای درک میزان صعود قیمت ها در ۴ ساله گذشته در این گزارش نگاهی به قیمت خودروهای لوکس خارجی در آن سال ها می اندازیم و با قیمت این روزهای خودروهای بی‌کیفیت داخلی مقایسه می کنیم.

با توقف تولید پراید در سال ۱۳۹۹، روند صعودی قیمتی آن هم با شیب بیش تری همراه شد؛ به گونه ای که امروز شاهد قیمت ۲۰۰ میلیون تومانی این خودرو هستیم.

حالا اگر بخواهیم با بوجه خرید پراید در سال ۱۴۰۱ به ۵ سال قبل یعنی سال ۹۶ برگردیم با گزینه های با کیفیتی روبرو خواهیم بود که به هیچ عنوان قابل قیاس با خودرویی که تنها آپشن رفاهی آن فرمان هیدرولیک است و ایربگ هم باز نمی‌کند، نیست.

هیوندای IX۳۵، هیوندای توسان، هیوندای سوناتا LF، کیا اپتیما و کیا اسپورتیج از خودروهایی هستند که با بودجه ای حدود ۲۰۰ میلیون می توانستید در نسخه فول آپشن در سال ۱۳۹۶ خریداری کنید.

جدول

اما این همه ماجرا نیست و شما با بودجه خرید خودروی داخلی در سال ۱۴۰۱، در سال ۹۶ حتی می توانستید به جای خرید خودروهای کره ای، خودروی آلمانی هم سوار شوید. به عنوان مثال با بودجه حدود ۵۷۰ میلیون تومانی که امروز با آن می توانید یک خودروی ۲۰۷ سقف شیشه ای اتوماتیک خریداری کنید، می توانستید با ۴۷۵ میلیون تومان بنز E۲۵۰ فول یا حتی اگر طرفدار خودروهای اسپرت هستید بنز CLA۴۵ مدل ۲۰۱۶ را تنها با ۵۹۰ میلیون تومان خریداری کنید. بی ام و ۵۲۸ دیگر خودرویی است که علیرغم قیمت های میلیاردی امروز، می توانستید در سال ۹۶ نسخه فول این خودرو را تنها با ۴۸۹ میلیون تومان خریداری کنید. بی ام و X۳ و بی ام و X۴ هم خودروهایی بودند که با بودجه کمتر از ۲۰۷، توانایی خریدش را داشتید آن هم بدون قرعه کشی و تاخیر در تحویل.

جدول2

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا