کسب و کار

چگونه می توان در خرید اینترنتی، کالا را مرجوع کرد؟

مطابق با قانون تجارت الکترونیک در خرید اینترنتی، خریدار حق دارد تا ۷ روز از تاریخ تحویل کالا انصراف خویش را از خرید کالا بدون تحمیل جریمه یا ارائه دلیل اعلام کند و البته فروشنده هم مکلف است مبلغ دریافتی را به خریدار مسترد کند.

طبق مواد ۳۷و ۳۸ قانون تجارت الکترونیک در هر معامله از راه دور مصرف کننده باید حداقل ۷ روز کاری، وقت برای انصراف  (حق انصراف ) از قبول خود بدون تحمل جریمه یا ارائه دلیل داشته باشد و تنها هزینه تحمیلی بر مصرف کننده هزینه باز پس فرستادن کالا خواهد بود.

همچنین قوانین مرجوعی کالا برای تمام کالاهایی که به صورت اینترنتی فروخته می‌شوند معتبر است و این کالاها طبق اعلام فروشنده باید سالم و در بسته بندی‌های درست و پلمپ شده به دست مشتریان برسد.

مشتریان پیش از آنکه تصمیم بگیرند تا فرآیند کالای مرجوعی بعد از خرید اینترنتی را انجام دهند باید به سلامت فیزیکی کالای خریداری شده، تطابق ادعای فروشنده با کیفیت کالای تحویلی و همچنین سلامت در تحویل کالا به خریدار توجه نمایند:

۱- سلامت فیزیکی کالا: اگر کالای فروخته شده در هنگام تحویل به مشتری دارای آسیب دیدگی فیزیکی و ظاهری باشد و دچار عیب فیزیکی شده باشد. در این حالت مشتری می‌تواند کالا را ظرف مدت زمان مشخص شده در بسته بندی و کارتن اصلی خود به سایت فروشنده مرجوع کند. همچنین برای پیگیری امور باید با واحد فروش و خدمات پس از فروش سایت فروشنده هماهنگی‌های لازم را انجام دهد. در این ‌بین لازم است که کالا به همان شکل که بسته بندی شده است و بدون مخدوش کردن و از بین بردن پلمپ آن برای فروشنده مرجوع شود.

۲- تطابق ادعای فروشنده با کیفیت کالای تحویلی: کالای ارسال شده از نظر شکل و ظاهر و فیزیک و یا مشخصات با کالای خریداری شده در سایت مغایرت داشته باشد. در این صورت نیز خریدار می‌تواند کالا را به هماهنگی با واحد فروش و یا خدمات پس از فروش به فروشنده مرجوع کند و فروشنده باید دقیقاً و عیناً همان کالای خریداری شده با همان مشخصات را به خریدار تحویل دهد. در این حالت باید توجه شود که کاربر نباید از کالا استفاده کند و باید کالا به همان صورت و شرایط اولیه به فروشنده بازگردانده شود.

۳- سلامت در تحویل کالا به خریدار: اگر کالا بر اثر حمل و نقل ناصحیح دچار آسیب دیدگی شده باشد خریدار می‌تواند کالا را تحویل نگرفته و یا آن را برای فروشنده مرجوع کند. این حالت تقریباً مشابه حالت اول است با این تفاوت که در هنگام حمل و نقل و یا حتی خروج کالا از ماشین‌های باربری ممکن است برای کالا اتفاقی افتاده باشد و یا کالا دچار ایراد شود. در این حالت مشتری می‌تواند از دریافت کالا خودداری کند و کالا را به فروشنده بازگرداند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا