مسکن

ضرر ۱۹ درصدی خریداران مسکن در سال ۱۴۰۰

بر اساس آمارهای بانک مرکزی، میانگین قیمت واحد مسکونی شهر تهران در اسفند سال گذشته با رشد ۶.۲ درصدی نسبت به بهمن به ۳۵ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان به ازای هر مترمربع رسید. بنابراین بیش‌ترین افزایش قیمت ماهانه مسکن در سال ۱۴۰۰ در اسفند رقم خورد. پیش از این مرداد ماه با ۳.۱ درصد، بیش‌ترین افزایش قیمت ماهانه مسکن محسوب می‌شد. نمودار زیر روند قیمت مسکن شهر تهران در سال ۱۴۰۰ را نشان می‌دد:

1

به طور کلی در سال ۱۴۰۰، میانگین قیمت مسکن شهر تهران افزایش ۱۶ درصدی را تجربه کرد. این در حالی است که تورم نقطه به نقطه در اسفند ماه سال گذشته به ۳۴.۷ درصد رسیده‌بود؛ این بدان معنی است که رشد حقیقی قیمت مسکن شهر تهران در سال گذشته برابر با منفی ۱۸.۷ درصد بوده‌است و خریداران مسکن در سال گذشته، زیان متحمل شده‌اند.

بر اساس آمارهای بانک مرکزی، طی ۵ سال گذشته که بازار مسکن با جهش قیمتی همراه بوده‌، سال ۱۳۹۹ با ۸۱.۶ درصد بیش‌ترین افزایش قیمت را ثبت کرده‌است. پس از آن سال ۱۳۹۷ نیز با ۷۳.۱ درصد، بیش‌ترین افزایش قیمت را تجربه کرده‌است. نمودار زیر افزایش قیمت اسمی، تورم و تغییرات حقیقی قیمت مسکن را طی ۵ سال گذشته نشان می‌دهد:

2

همچنین بر اساس آمارهای منتشر شده، تعداد مبایعه نامه های ثبت شده در اسفند برابر با ۶ هزار و ۸۳۴ واحد مسکونی بود که نسبت به ماه مشابه سال ۱۳۹۹، افزایش بیش از ۱۹ درصد را نشان می‌دهد. نمودار زیر حجم معاملات ماهانه مسکن شهر تهران را در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ نشان می‌دهد:

3

به طور کلی بر اساس آمارهای بانک مرکزی تعداد معاملات در سال گذشته برابر با ۷۷ هزار و ۲۲۲ فقره بوده‌ که نسبت به سال ۱۳۹۹ کاهش یک درصدی را نشان می‌دهد. از سال ۱۳۹۵، کم‌ترین حجم معاملات مربوط به سال ۱۳۹۸ با ۷۳هزار و ۳۵۹ فقره بود. بعد از آن، سال گذشته با ۷۷هزار و ۲۲۲ فقره، کم‌ترین تعداد معاملات را ثبت کرد. نمودار زیر روند حجم معاملات مسکن شهر تهران را از سال ۱۳۹۵ نشان می‌دهد:

4

همانگونه که مشخص است طی سه سال گذشته حجم معاملات مسکن شهر تهران با افت محسوسی همراه بوده‌است؛ به گونه‌ای که تعداد معاملات سال گذشته در مقایسه با سال ۱۳۹۶ کاهش بیش از ۵۴ درصدی را ثبت کرده‌است.

نکته قابل توجه این است که از نیمه دوم سال گذشته شاهد افزایش حجم معاملات بودیم؛ به گونه ای که حجم معاملات در این بازه زمانی چه در مقایسه با نیمه نخست سال گذشته و چه در مقایسه با نیمه دوم سال ۱۳۹۹ رشد محسوسی را نشان می‌دهد. حجم معاملات در نیمه دوم سال گذشته نسبت به نیمه اول رشد ۶۲ درصدی و نسبت به نیمه دوم سال ۱۳۹۹ رشد بیش از ۶۸ درصدی را نشان می‌دهد. موضوعی که نشان می‌دهد شاید بازار مسکن تا حدودی از رکود سنگین سال ۱۳۹۹ خارج شده‌باشد. البته برای اظهار نظر دقیق تر باید معاملات سال ۱۴۰۱ را پیگیری کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا