مسکن

برای طرح ملی مسکن اقساطی ثبت نام «نکنید»

اخیرا اطلاعیه هایی برای واگذاری مسکن ملی اقساطی در فضای مجازی منتشر شده یا پیامک هایی با همین مضمون به تلفن همراه شهروندان تهرانی ارسال شده است. 

بر اساس این اطلاعیه از افراد خواسته شده که برای دریافت مسکن ملی به صورت اقساطی ثبت نام کنند اما روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی به اقتصاد آنلاین اعلام کرد که افراد به هیچ عنوان برای فراخوان مسکن ملی اقساطی ثبت نام نکنند.

روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی به اقتصاد آنلاین توضیح داد که اخیرا افرادی با عنوان اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران در طرحی با عنوان «ثبت نام طرح ملی مسکن اقساطی» اقدام به ثبت نام افراد برای پیش فروش مسکن کرده اند و تاکنون بیشتر از ۸۰۰ هزار نفر برای این طرح نام نویسی شده اند. این در حالی است که این اطلاعیه مصداق کلاهبرداری است و وزارت راه و شهرسازی علیه این اطلاعیه طرح شکایت کرده و با همکاری نهادهای اطلاعاتی پرونده در دست اقدام است.

بر این اساس متقاضیان طرح های ملی و دولتی مسکن صرفا باید از طریق نشانی saman.mrud.ir ثبت نام کنند. 

بر این اساس محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در یک برنامه رادیویی اعلام کرده است که سامانه ثبت نام نهضت ملی مسکن یا همان مسکن حمایتی تا پایان سال بسته می شود و افراد دیگر امکان ثبت نام برای مسکن حمایتی ندارند مگر اینکه فردی بخواهد به صورت خودمالکی برای مسکن حمایتی ثبت نام کند.

در طرح خودمالکی افرادی می توانند ثبت نام کنند که زمین شخصی در اختیار دارند اما مایل هستند که واحد مسکونی خود را با استفاده از تسهیلات دولتی و وام بانکی بسازند. 

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین خبر داده است که تاکنون بیشتر از ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر برای مسکن حمایتی ثبت نام کرده اند که از این تعداد ۴۲۸ هزار نفر مربوط به مردان مجرد بالای ۲۳ سال و ۸۸ هزار واحد هم در قالب تسهیلات خودمالکی اقدام به ثبت درخواست در سامانه کرده‌اند.

او همچنین تاکید کرده است که آخرین مهلت ثبت نام تا ۲۹ اسفند امسال است.

محمودزاده گفته است:  بیش از ۵ ماه است که ثبت نام در حال انجام است؛ البته با وقفه‌ای در بودجه سال آینده و ظرفیت تسهیلات دهی بانک‌ها مشخص شود؛ باید مقطعی برای پالایش نهایی و شاخص بندی ها، سامانه ثبت نام نهضت ملی مسکن را ببندیم و بتوانیم حوزه دقیق متقاضیان را انجام دهیم.

زمین چند واحد مسکونی حمایتی تامین شد؟

محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی درباره میزان زمین تامین شده برای ساخت مسکن حمایتی هم توضیح داده است: زمین ساخت بیش از یک میلیون واحد مسکونی با کاربری مسکونی طی چند ماه گذشته در شهرهای مختلف تأمین شده که از این تعداد، عملیات آماده سازی بیشتر از ۳۳۰ هزار واحد آغاز شده است؛ همچنین برای ساخت یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد هم زمین با کاربری‌های مختلف تأمین شده که این اراضی در حال تعیین یا تغییر کاربری هستند.

قیمت مسکن حمایتی چند؟

وزارت راه و شهرسازی تاکنون قیمت دقیقی برای مسکن حمایتی مشخص نکرده است اما علیرضا جعفری، سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید در بهمن ماه در یک نشست بری گفته است که طبق بررسی‌ها قیمت ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در هر متر مربع تعیین شده است. 

با این حال انبوه سازان مسکن می گویند که با توجه به نرخ تورم و جهش هزینه ها قیمتی که وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده، قیمت نازلی است و با این نرخ نمی شود مسکن حمایتی را به سرانجام رساند.

آنها می گویند در شرایطی که تورم سالیانه نهاده‌های ساختمانی حدود ۳۵ درصد عنوان می‌شود پروژه نهضت ملی مسکن در بسیاری از مناطق با رکود و کمبود نقدینگی مواجه شده است. طبق برآورد دولت هزینه ساخت هر متر از واحدهای پروژه مذکور به ۴.۷ میلیون تومان رسیده اما سازندگان از هزینه‌های متری ۶ میلیون تومان سخن می‌گویند.

البته این رقم هم بنا به گفته سازندگان مسکن به شرطی است که واحدهای مسکونی به موقع تحویل داده شوند وگرنه هر نوع تاخیر در تحویل پروژه های مسکن حمایتی باعث می شود که هزینه ساخت و ساز آنها افزایش داشته باشد.

پیش پرداخت مسکن حمایتی چقدر است؟

وزارت راه و شهرسازی، مبلغ اقساط ماهیانه طرح نهضت ملی مسکن برای اقشار کم‌درآمد در مناطق مختلف کشور را بین ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تا ۳ میلیون و۲۰۰ هزار تومان در نظر گرفته و مبلغ اقساط برای گروه‌های متوسط را بین ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تا ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برآورد کرده است. همچنین پیش پرداخت اولیه مسکن حمایتی را بین ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومان اعلام کرده است که مبلغ ۲۰ میلیون تومان برای دهک های اول تا سوم در نظر گرفته شده است و مبلغ ۴۰ میلیون تومان برای دهک های بالاتر تعیین شده است.

با این حال برخی مخاطبان اقتصاد آنلاین می گویند که از آنها مبلغ بالاتری برای پیش پرداخت مسکن حمایتی درخواست شده است. 

پیگیری های اقتصاد آنلاین از وزارت راه و شهرسازی نشان می دهد که درخواست آورده اولیه با مبلغ بالای ۴۰ میلیون تومان صحت ندارد. روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی در این زمینه توضیح می دهد که مجموع پیش پرداخت اولیه مسکن حمایتی در چند نوبت دریافت می شود و افراد برای پیش پرداخت اول حداکثر ۴۰ میلیون تومان می پردازند.

بر این اساس وزارت راه و شهرسازی تاکید می کند که احتمالا به افرادی کل مبلغ پیش پرداخت مسکن حمایتی اعلام شده و آنها به اشتباه افتاده اند. این در حالی است که کل مبلغ پیش پرداخت مسکن حمایتی در چند نوبت دریافت می شود و در نوبت اول افراد حداکثر تا ۴۰ میلیون تومان می پردازند و اقساط بعدی با تنفس چند ماهه دریافت می شود. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا