تکنولوژی

زلزله در بازار تلفن همراه

در بند ح ماده ۲ فصل دوم آخرین نسخه طرح “نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی” موسوم به “صیانت” آمده است: تصویب ضوابط تشویق تولیدکنندگان داخلی و خارجی تجهیزات الکترونیکی هوشمند به حمایت از خدمات فضای مجازی داخلی به پیشنهاد تنظیم‌گران با استفاده از ابزارهای قانونی نظیر حقوق ورودی اعمال شود.

هر چند در نسخه جدید طرح صیانت، از میزان در نظر گرفته شده برای حقوق ورودی، به عنوان ابزاری برای تشویق تولیدکنندگان داخلی و خارجی تجهیزات الکترونیکی هوشمند، حرفی به میان نیامده است، اما آنگونه که حسین میرزایی، عضو کمیسیون مشترک طرح، عنوان کرده است: اگر اپلیکشیشن‌های خارجی با ایران همکاری نکنند، گوشی‌های که این اپلیکیشن‌ها را پیش فرض داشته باشند، ۳۵ درصد بیشتر عوارض ورودی پرداخت خواهند کرد.

وی تهدید کرده است: حتی ممکن است آن گوشی ها را وارد نکنیم. میرزایی گوگل را مثال زده و گفته است؛ اگر گوگل با ایران همکاری نکند، گوشی هایی که برنامه گوگل پلی را به صورت پیش فرض نصب دارند باید عوارض بیش از ۳۵ درصدی پرداخت کنند و حتی ممکن است گوشی های اندروید وارد نکنیم!

لازم به یادآوری است، این بند از طرح صیانت در نسخه قبلی نیز به این صورت بود که، اگر بر روی تجهیزات الکترونیکی هوشمند برنامه و اپلیکیشن خارجی به صورت پیش‌فرض نصب شده باشد، مشمول افزایش عوارض ورودی تا ۳۵ درصد می‌شود.

نوشته های مشابه

امروز نیز مجلس ارز ترجیحی را حذف کرد و موبایل به عنوان یکی از کالاهای که از مبنای عوارض ورودی آن ارز ترجیحی بود است، با افزایش حقوق ورودی مواجه خواهد شد.

فعالان حوزه بازار گوشی‌های تلفن همراه معتقدند؛ با این اوصاف و در صورت اجرایی شدن افزایش پیاپی عوارض ورودی گوشی تلفن همراه، باید منتظر زلزله‌ای بزرگ در بازار این کالا در کشور باشیم.

امیر اسحاقی، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی، در گفت و گو با اقتصاد آنلاین در اینباره ابتدا با اشاره به بند مربوط به تغییر حقوق ورودی تجهیزات الکترونیکی هوشمند در طرح صیانت، اظهار کرد: این بند دو موضوع را مطرح می‌کند، موضوع اول، تکلیف برنده‌های خارجی برای نصب اپلیکشین های داخلی به صورت پیش فرض و موضوع دیگر، استفاده از عوارض ورودی بالا به عنوان ابزاری برای ترغیب آن‌ به این امر است.

وی ادامه داد: در مورد اول یعنی تکلیف برنده‌های خارجی برای نصب اپلیکشین های داخلی به صورت پیش فرض، تنها در صورتی امکان پذیر است که تحریم‌ها برداشته شود و امکان مذاکره با برند‌های خارجی فراهم شود.

اسحاقی تصریح کرد: درباره موضوع دوم، اگر موضوع اول ممکن نشود به خودی خود موضوع دوم قابل اجرا نیست، به عبارت دیگر وقتی ما امکان مذاکره با برندهای خارجی گوشی همراه برای نصب پیش فرض اپلیکش های داخلی را نداشته باشیم، عوارض بالا شامل حال واردات موبایل‌ خواهد شد.

به گفته وی؛ در این شرایط تنها یک راه می‌ماند که آن نیز بازکردن پلمب جعبه‌های گوشی‌ها و نصب اپلیکیشن داخلی قبل از ورود به کشور است که می‌تواند همراه با هزینه و آشفتگی بیشتر در این بازار باشد.

اسحاقی همچنین با اشاره به سخنان عضو کمیسیون مشترک طرح صیانت، گفت: بیش از۹۹ درصد از گوشی‌های موجود در کشور از گوگل پلی و سیستم عامل اندروید استفاده می‌کنند، ممنوعیت این حجم از گوشی‌های تلفن همراه یا عدم اجازه برای به روز کردن آن‌ها، آشفته‌گی را در بازار این کالا به راه خواهد انداخت که کنترل آن بسیار سخت است.

وی یادآور شد: اگر مقصود نهایی ممنوعیت واردات برندهای خارجی تلفن همراه و استفاده از داخلی ها باشد نیز این روش پاسخگو نیست، چراکه حجم عرضه گوشی تلفن های همراه داخلی کمتر از ۱ درصد از حجم کل بازار مصرف است.

اسحاقی با تاکید بر اینکه حمایت از تولید داخل همیشه با راهکارهای اشتباه و با نتایج منفی همراه بوده است، افزود: ما سال‌هاست از مسئولان درخواست کرده ایم برای حمایت از تولید تلفن همراه داخلی اصلاح قوانین انجام شود تا امکان رشد آن فراهم گردد، اما همیشه قوانین موانع رشد و مخرب تولید داخلی بوده است.

وی تصویب حذف ارز ترجیحی( ۴۲۰۰ تومان) در مجلس را نیز عامل مهم تاثیر گذار بر بازار موبایل کشور دانست و افزود: تا پیش از این مبنای حقوق ورودی تلفن همراه ارز ترجیحی بوده است، با حذف این ارز افزایش حقوق ورودی اتفاق خواهد افتاد و شاهد افزایش قیمت گوشی در سال آینده تحت تاثیر این مصوبه خواهیم بود.

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی، میزان اثر حذف ارز ترجیحی بر افزایش قیمت گوشی تلفن همراه را کمتر از افزایش حقوق ورودی در نظر گرفته شده در طرح صیانت برشمرد.

اسحاقی گفت: تصویب بند ح طرح صیانت آنگونه که عضو کمیسیون مشترک تشریح کرده است، بازار موبایل را به سمتی خواهد برد که بسیار نگران کننده است.  

بر اساس این گزارش؛ در حال حاضر برای گوشی های تلفن همراه با ارزش بالای ۶۰۰ دلار حقوق ورودی ۱۲ درصد اعمال می شود و گوشی‌های زیر ۶۰۰ دلار حقوق ورودی ۶ درصد پرداخت می‌کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا