علم و دانش

فواید باورنکردنی قهوه برای قلب!

 قهوه بخشی جدایی ناپذیر از زندگی روزمره بسیاری از افراد است. خواه به یک فنجان نوشیدنی کافئین دار برای شروع صبح خود نیاز داشته باشید یا به یک لیوان برای رفع کسلی بعدازظهر؛ قهوه انرژی را افزایش می دهد و تقریبا همه طرفدار این نوشیدنی هستند. اما اگر تاکنون پس از نوشیدن قهوه افزایش ضربان قلب را حس کرده‌اید، احتمالا این سوال برایتان مطرح شده که قهوه برای سلامت قلب شما مضر است یا خیر؟ در ادامه نظر برخی متخصصان در خصوص قهوه و تاثیر آن بر سلامت قلب را خواهید خواند. 

قهوه حاوی آنتی اکسیدان است

در حالی که ممکن است قهوه را مخصوصا برای کافئین بنوشید، بهتر است بدانید قهوه فرای بیدار کردن شما از خواب است. راشل بریف، متخصص تغذیه در کولینا هلث می‌گوید: «قهوه به‌طور باورنکردنی سرشار از چندین ماده برای مبارزه با بیماری‌ها، مانند آنتی‌اکسیدان‌ها – به‌ویژه اسیدهای هیدروسینامیک و پلی‌فنول‌ها» است. آنتی اکسیدان‌ها فوق العاده هستند زیرا آنها آسیب سلولی را که می تواند باعث سرطان و سایر بیماری‌ها شود را کاهش داده و از آن جلوگیری می کند. علاوه بر این، غذاها و نوشیدنی‌های غنی از آنتی اکسیدان با کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی مرتبط هستند. به گزارش بریف، تحقیقاتی وجود دارد که نشان می دهد قهوه یکی از بزرگترین منابع آنتی اکسیدانی است که انسان روزانه مصرف می کند.

قهوه موثر در پیشگیری از بیماری‌های قلبی

قهوه به دلیل ترکیباتی مانند آنتی اکسیدان‌ها و چندین ویتامین که دارد، با کاهش و پیشگیری از بیماری های مختلف مانند برخی سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی، بیماری‌های کبدی، بیماری آلزایمر و دیابت مرتبط است. بریف اشاره می کند که قهوه به ویژه برای سلامت قلب مفید است، زیرا این نوشیدنی با کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی و سکته مرتبط است. البته شاید این نکته برای شما تعجب‌آور باشد؛ زیرا کافئین و قهوه اغلب با افزایش ضربان قلب و تپش قلب مرتبط هستند، طبق مطالعات انجمن قلب آمریکا در سه مطالعه، افرادی که قهوه بیشتری مصرف می‌کنند در درازمدت خطر ابتلا به بیماری قلبی کمتری دارند.

قهوه استقامت را افزایش می دهد

نوشیدنی کافئین دار همچنین یک راه عالی برای موثرتر کردن برنامه تمرینی شما است که می تواند سلامت قلب را بهبود ببخشد. ورزش با ضربان قلب کندتر و کاهش فشار خون همراه است. دکتر ناتاشا بویان، مدیر پزشکی منطقه ای ساحل غربی در One Medical می گوید: کافئین می‌تواند به تغییر عضلات برای سوزاندن چربی و افزایش استقامت عضلات کمک کند. او توضیح می‌دهد که به نظر می‌رسد فعالیت‌های هوازی، از جمله دویدن در مسافت طولانی و دوچرخه‌سواری، بیشترین فواید را از کافئین دارند، مانند تمرینات قدرتی و ورزش‌های با شدت بالا. به گفته دکتر بویان، مطالعه اخیر منتشر شده در مجله انجمن بین‌المللی تغذیه ورزشی نشان داد که نوشیدن قهوه ۳۰ تا ۶۰ دقیقه قبل از ورزش هوازی می‌تواند میزان چربی سوزانده شده در طول تمرین را افزایش دهد. بریف همچنین خاطرنشان می‌کند که قهوه می‌تواند باعث تحریک اندورفین و بهبود تمرکز در طول جلسات تناسب اندام شود.

اعتدال در نوشیدن قهوه فراموش نشود

مانند تمام چیزهایی که در زندگی وجود دارد، قهوه را هم بهتر است در حد اعتدال بنوشید. در حالی که این نوشیدنی دارای چندین فواید سلامتی اثبات شده است، اما می تواند برای افراد مبتلا به فشار خون بالا، بی خوابی، یا کسانی که از کافئین دچار عصبانیت یا تپش قلب می‌شوند مضر باشد. دکتر بویان می‌گوید حداکثر مصرف کافئین توصیه شده توسط سازمان غذا و دارو را که ۴۰۰ میلی گرم در روز (چهار تا پنج فنجان قهوه) است، فراموش نکنید. او توضیح می دهد: «از آنجایی که کافئین یک محرک است، می‌تواند باعث افزایش ضربان قلب در حالت استراحت شود و در سطوح بالا می تواند خطرناک باشد. به طور کلی، کافئین موجود در قهوه به طور متفاوتی بر همه افراد تأثیر می‌گذارد. او ادامه می‌دهد: «برای کسانی که هنگام مصرف قهوه حساسیت بیشتری نشان می دهند، ممکن است بهتر باشد آن را به یک فنجان در روز محدود کنند یا به سمت قهوه‌های بدون کافئین بروند؛ اگر فشار خون بالا دارید، ریفکین می‌گوید که برای مصرف مناسب قهوه با پزشک خود مشورت کنید، زیرا ممکن است بر سلامت شما تأثیر منفی بگذارد.»

قهوه بدون افزودنی؛ بهترین گزینه برای سلامت شماست

اگر می‌خواهید با خوردن قهوه از فوایدش بهره‌مند شوید، ریفکین می‌گوید که بهتر است آن را بدون افزودن شیرین‌کننده، شیر و طعم دهنده مصرف کنید. او توضیح می دهد: «قهوه به تنهایی طیف وسیعی از فواید سلامتی را به همراه دارد. با این حال، اکثر مردم قهوه سیاه نمی‌نوشند و در عوض فواید سلامتی قهوه را با شکر و خامه از بین می‌برند. اگر نوشیدنی شیرین‌تر را ترجیح می‌دهید، بریف توصیه می‌کند قبل از دم کردن یک قابلمه، دارچین یا کاکائو را به تفاله‌های قهوه اضافه کنید تا طعم خوبی به آن دهد (و مقداری آنتی اکسیدان اضافی!). او می‌افزاید: «به‌علاوه، هزاران خامه جدید بدون لبنیات و خامه‌ گیاهی در بازار وجود دارد که خوشمزه هستند و قند و چربی کمی دارند».

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا