تکنولوژی

نبود زیر ساخت برای اجرای نسخه آنلاین بهانه جویی است

 عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در تعریف نسخه برخط می گوید: «نسخه الکترونیکی»، یعنی نسخه ای که دیگر روی کاغذ نوشته نمی شود و هر تجویزی به صورت سیستم الکترونیک نوشته و از همین طریق نیز نسخه پیچی انجام می شود، یعنی پزشک یا هر کسی که دارو و هر نوع خدمات درمانی را تجویز می کند، بدون رد و بدل کردن هیچ نوع کاغذی در مقصد بیمار می تواند خدمات درج شده در این نسخه آنلاین را که دارو،خدمات توانبخشی و یا رادیولوژی می تواند باشد را دریافت کند.

محمدعلی محسنی بندپی در ادامه در گفت گو با اقتصادآنلاین درباره لزوم اجرای نسخه الکترونیک بیان کرد:  سوالات  اساسی در خصوص اصرار برای اجرای نسخه آنلاین این است که چرا باید این طرح حتما در کشور اجرا شود؟ چرا کشورهای توسعه یافته ۳۰ یا ۴۰ سال پیش اقدام به اجرای این طرح در نظام سلامت خود کردند؟ به این سوالات باید اینگونه پاسخ داد، وقتی ما به سیستم آنلاین در نسخه نویسی تن می دهیم، همه چیز در این شرایط مستند می شود؛ یعنی خدمات اضافی و موازی حذف می شود.

در حال حاضر در کابینت آشپزخانه ایرانی ها شاید بیش از ۵ برابر سرانه کشور، دارو وجود دارد. چرا که هر بیماری که به هر پزشکی مراجعه کرده دارو دریافت نموده که ممکن است همه این دارو ها هم پوشانی و یا هم خوانی داشته و یا نداشته اند. مساله اساسی این است که مردم این داروها را تهیه کرده و مصرف نکرده اند. داروهایی که یا وارد شده اند که به صورت مستقیم ارز هزینه شده و یا تولید شده که باز هم به صورت غیرمستقیم از ارز برای تهیه مواد اولیه آنها استفاده شده است.این یعنی منابع عمومی کشور برای تهیه دارو هزینه شده و در واقع از بین رفته است.

نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس همچنین گفت: از سوی دیگر وقتی افراد،پرونده الکترونیک سلامت دارند، مطالعه این پرونده به پزشک می گوید که آیا این بیمار از پزشک دیگری دارو یا خدمات درمانی دریافت کرده یا نه ، که در این شرایط پزشک می تواند، برای درمان بیمار به بیماری های بیست سال گذشته او هم دسترسی پیدا کند، چرا که بهترین روش تشخیص برای پزشک این است که پای درد و دل بیمار بنشیند و سابقه بیماری او را گوش بدهد اما به دلایل مختلف این مساله امکانپذیر نیست از این جهت این پرونده به پزشک و بیمار هر دو کمک می کند تا هم راحت تر بیماری توضیح داده شود و هم اینکه پزشک در تشخیص بیماری دقیق تر باشد و داروی درستی را تجویز کند . در عین حال انجام بسیاری از خدمات درمانی موازی نیز از بین می رود و در نهایت هزینه نظام سلامت کاهش پیدا می کند.

نوشته های مشابه

وی اظهار داشت: کشورهای توسعه یافته از چند دهه قبل برای کنترل هزینه های بخش سلامت خود بستر الکترونیکی را تعریف کرده اند و نسخه نویسی الکترونیکی ساده ترین مرحله در در این بخش است. یعنی  برای اجرای طرح پزشک خانواده و داشتن پرونده سلامت و نظام ارجاع نسخه آنلاین ساده ترین بخش این طرح است، که در قانون برنامه ششم  به صراحت آن را ذکر کرده‌، اما دولت ها متاسفانه از اجرای آن سرباز زده اند. قطعا و یقینا ما در لایحه بودجه ۱۴۰۱ و همچنین قانون برنامه هفتم این مساله را به جدیت پیگیری می کنیم و امیدواریم که در دولت کنونی اتفاق قابل توجهی در این خصوص بیفتد.

محسنی بندپی در ادامه در خصوص دلایل مخالفت با اجرای طرح نسخه الکترونیک بیان کرد: البته باید در این خصوص این نکته را نیز در نظر داشت که برای وارد کننده و همچنین تولید کننده دارو هر دو فروش اهمیت دارد. از سوی دیگر برای همه کسانی که به نوعی در نظام سلامت ذینفع و بهره بردار هستند این شرایط مطلوب نیست، در نهایت بحث تعارض منافع و سنگ اندازی برای اجرای این طرح ایجاد می شود. در این شرایط ما می گوییم نباید کسانی که به نوعی در این بخش ذینفع هستند در عرصه اجرا و تصمیم گیری حضور داشته باشند تا مساله تعارض منافع ایجاد نشود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ادامه با گلایه از روند اجرای این طرح ابراز کرد: باید نسخه برخط تا کنون به صورت کامل اجرا می شد اما به بهانه نبود زیر ساخت ها کامل اجرا نشده است. به دلیل همین بهانه اکنون قانون برنامه ششم عقب مانده و لایحه بودجه ۱۴۰۰ با وجود الزام قانونی برای اجرای این طرح باز هم عقب افتاده،عدم اجرای این طرح یعنی تخلف و تصرف در اموال دولتی و مجلس هم برای اینکه مردم آسیب نبینند، کوتاه آمده است و در سال ۱۴۰۱ کوتاه نمی آییم و پیگیر این مساله هستیم.  یعنی ما با پیگیری این طرح هم منابع نظام سلامت را کنترل و هم از سلامت مردم محافظت می کنیم.

محسنی بندپی در پایان نبود زیرساخت برای اجرای نسخه آنلاین را بهانه جویی عنوان کرد و گفت: اینکه بهانه نبود زیرساخت تاکنون سبب تاخیر در اجرای نسخه آنلاین شده درست نیستف چرا که در نامه ای که وزیر بهداشت در این خصوص نوشته بود وزارت ارتباطات پاسخ داد که هیچ کمبودی برای اجرای این مساله وجود ندارد، همانطور که برای سایر موارد از جمله خدمات قضایی و یا موارد دیگر نیز وجود دات برای این مهم نیز وجود دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا