اقتصادی

تمدید سه باره مهلت اتصال کارتخوان ها به پرونده مالیاتی!

 ۱۳دی ماه ۱۴۰۰، در نشست هم‌اندیشی مسئولان اندیشکده‌های اقتصادی، داود منظور رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور بیان کرد در صورتی که افراد پرونده مالیاتی نداشته باشند، باید تشکیل پرونده بدهند، وگرنه پوز بانکی آنها قطع می‌شود. ۱۵دی نیز سازمان امور مالیاتی اعلام کرد درگاه‌های پرداختی که در نظام بانکی و پنجره واحد سازمان امور مالیاتی ثبت نشده باشند، به صورت خودکار غیر فعال می‌شوند. بدین ترتیب قرار شد دستگاه‌هایی که تا پایان دی تعیین و تکلیف آنها نهایی نشود، طبق مقررات قانونی غیرفعال شده و امکان استفاده از آنها از بین برود.

در این بین، با اقدامات صورت گرفته از سوی سازمان امور مالیاتی و بانک مرکزی، کلیه اشخاص دارای ابزار پرداخت‌های بانکی می‌توانستند با ورود به درگاه ملی خدمات الکترونیک مالیاتی به نشانی my.tax.gov.ir فهرست تمامی دستگاه‌های کارتخوان بانکی و یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی خود را مشاهده و نسبت به الصاق آنها به پرونده‌های مالیاتی قبلی و یا تشکیل پرونده مالیاتی جدید اقدام کنند.

در آخرین روز از مهلت تعیین شده(۳۰ دی) سازمان امور مالیاتی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد با توجه به درخواست مکرر صاحبان کسب‌وکار برای تمدید مهلت و بروز برخی اشکالات ایجاد شده در روزهای پایانی برای ورود به درگاه ملی خدمات الکترونیکی، مهلت ایجاد اتصال بین دستگاه‌های کارتخوان و درگاه‌های اینترنتی پرداخت با پرونده مالیاتی تا پایان بهمن ماه سال ۱۴۰۰ تمدید می‌شود.

در اوایل بهمن این هشدار به صاحبان کارتخوان‌ها داد شد که اگر تا پایان بهمن ماه نسبت به رسیدگی به دستگاه‌های خود اقدام نکنند، سه اقدام عدم استفاده از مشوق برای فعالان اقتصادی، جرایم و غیرفعال سازی کارتخوان‌ها نسبت به آن‌ها اعمال خواهد شد.

همچنین مشوق‌هایی از جمله معافیت مالیاتی که برای سال ۱۴۰۰ به میزان ۳۶میلیون تومان برای اصناف و دارندگان کارتخوان در صورت ثبت کارتخوان‌های خود در سامانه سازمان امور مالیاتی قرار داده شد و این موضوع که الزام اتصال کارتخوان‌هایشان به پرونده‌های مالیاتی صرفا به منظور انضباط و ساماندهی مبادلات مالی فعالان اقتصادی و مشاغل است و جنبه درآمد مالیاتی ندارد شفاف‌سازی شد.

بنابر این با پایان مهلت مجدد(تا ۳۰بهمن) قرار شد طی چند روز، اطلاعات کارتخوان‌هایی که به پرونده مالیاتی متصل نیستند به همراه جزییات آن به بانک مرکزی ارایه شوند تا آنها را غیرفعال کنند.

 به گفته مدیر عامل شرکت شاپرک، روز گذشته غیرفعال سازی ۲۰۰هزار دستگاه کارتخوان انجام شد. البته گفته شد که این غیرفعالسازی موقت است و دارندگان دستگاه‌ها جهت تکمیل پرونده با مراجعه به دستگاه‌های مربوط، می‌توانند کارتخوان‌های خود را فعال کنند. به گفته داود منظور در این مهلت داده شده بالغ بر هفت میلیون کارتخوان تعیین تکلیف شد. 

با وجود اینکه مهلت مقرر در روز ۳۰ام بهمن ماه تمام شده است اما رییس کل سازمان امور مالیاتی از احتمال تمدید دو هفته‌ای برای اتصال آن دسته از کارتخوان‌هایی که موفق به اتصال و یا ثبت نام در نظام مالیاتی نشده‌اند خبر داد. معاون وزیر اقتصاد نیز گفت در این هفته احتمال دارد امکان ثبت‌نام و تعیین تکلیف کارتخوان‌های بانکی فراهم ‌شود و پس از مهلت مقرر، اطلاعات صاحبان کارتخوان‌هایی که به سامانه مالیاتی متصل نشوند به بانک مرکزی برای غیرفعال‌سازی ارسال خواهد شد.

طبیعی است برای اجرا کردن چنین اقدامات گسترده‌ای باید زمانی حساب شده و معقول در نظر گرفته شود تا هدف مورد نظر با نظم و دقت لازم حاصل شود. بدیهی است تمدیدهای مداوم در این تصمیمات از عزم و جدیت افراد برای اقدام به موقع کاسته و منجر به طولانی‌تر شدن فرآیند مورد نظر شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا