بازارهای داخلی

دور جدید یا دور آخر مذاکرات وین / به روز رسانی لحظه ای

مذاکرات به نقطه‌ای رسیده است که احتمالاً به احیا یا مرگ کامل برجام می‌‌انجامد. با این حال میز مذاکره پایان ماجرا را مشخص می‌‌کند.

شمخانی: بدون رفع موثر تحریم ها، برجام شبیه یک سراب است
ساعت ۱۶:۳۰

علی شمخانی در توییتی نوشت: ظرفیت‌ها و توانمندی‌های اقتصادی و تکنولوژیک کشور دارای ساختار یکپارچه است و رفع تحریم‌ها با هر شناسه‌ای باید برای همه بخش‌ها ماهیت یکسان داشته باشد. تجربه قبلی ثابت کرد که بدون رفع جامع و موثر تحریم‌ها، انتفاع اقتصادی پایدار از برجام بیشتر شبیه یک سراب است.

نتیجه مذاکرات دور جدید چیست؟
ساعت ۱۶:۲۰

امروز تیم‌های مذاکره‌کننده به هتل کوبورگ وین بازگشته‌اند. برای بررسی شرایط این دور از مذاکرات اقتصاد آنلاین با عبدالرضا فرجی‌راد، کارشناس بین‌الملل به گفت‌گو می‎ پردازد.

عبدالرضا فرجی‌راد، در مورد دور جدید مذاکرات می‎ گوید: به نظر من مذاکرات بالای ۹۹ درصد به نتیجه می‌رسد و در این شکی نیست. چون هر دو طرف اراده به نتیجه رسیدن مذاکرات را دارند. زیرا آمریکایی‌ها و ایرانی‌ها مشکلات ویژه خودش را دارد و اگر مذاکرات به نتیجه نرسد، شاید شرایط به یک بحران بین الملی تبدیل شود.

وقتی دو طرف اراده‌اش را دارند و در مذاکرات هم پیشرفت‌های خوبی انجام شده است طبیعتاً باید بگوییم توافق انجام می‌شود. حال اینکه آیا مذاکرات براساس بعضی گفته‌ها، این هفته به نتیجه می‎رسد یا خیر با قطعیت نمی‎‌توان گفت.

در مذاکرات هر لحظه ممکن است کلمه یا یک موضوع جدیدی مطرح شود و بررسی آن زمانبر باشد، لذا ما نمی توانیم بگوییم که چون آقای اولیانوف یا هرکس دیگری بیان کرده این هفته مذاکرات به پایان می‌‎رسد، مذاکرات به اتمام می‌رسد.

آنچه که مسلم است هر دو طرف تلاش میکنند هر چه زودتر به نتیجه برسند. آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها از یک طرف نگران هستند که اورانیوم غنی شده ایران به حدی برسد که برجام کارایی خودش را از دست بدهد.

از یک طرف ایران احساس می‌کند، اقتصادش دچار مشکل جدی شده است و مهمتر از همه قیمت نفت به ۱۰۰ دلار رسیده است و از کشورهای نفت خیز جهان تنها کشوری که ضرر عمده می‌دهد ایران است. بنابراین توافق برای ایران اهمیت دارد.

لذا من تصور میکنم که تا قبل از عید مذاکرات به اتمام برسد. البته گره‌هایی وجود داشت که شل شده، اما کاملاً باز نشده است. بنابراین در اینکه مذاکرات به نتیجه میرسد، تقریباً شکی نیست. اما اینکه مذاکرات در این هفته به نتیجه می‌رسد یا خیر را نمی‌توانم با قاطعیت گفت، اما به احتمال قوی توافق اتفاق می‌افتد و مذاکرات به نتیجه میرسد.

توییت جو بایدن همزمان با شروع دور جدید مذاکرات
ساعت ۱۵:۰۰

جو بایدن رییس جمهور آمریکا در توییتی نوشته است: من امروز با نفتالی بنت، نخست وزیر اسراییل در ارتباط با چالش‌های پیش روی خاورمیانه صحبت کردم، از جمله تهدید موجود از جانب ایران. همچنین حمایت سفت و سخت از امنیت اسراییل را به وی اعلام و بر تعهد خودم نسبت به امنیت، ثبات و شکوفایی در منطقه تاکید کردم.

دور جدید یا دور آخر مذاکرات وین
کوبورگ پس از ۱۱ روز بار دیگر میزبان هیات‌های مذاکرات وین است. از هفته‌های قبل برخی مقامات اظهار کردند که این دور احتمالاً در نهایی یا آخر مذاکرات وین خواهد بود. مذاکرات وین برای بازگشت به برجام که هفته گذشته قطع شده بود امروز، سه‌شنبه ۱۹ بهمن (هشتم فوریه) از سر گرفته می‌‌شود.

علی باقری‌کنی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده ایران برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای به وین رفته است. باقری‌کنی ابتدا با انریکه مورا، رییس کمیسیون مشترک برجام دیدار و گفت‌وگو می‌‌کند. قرار است مذاکرات دور هشتم از امروز عصر در سطح کارشناسی از سر گرفته شود و بعد از آن در چارچوب دیدارهای دوجانبه و چندجانبه در سطح معاونان مذاکرات دنبال شود.

در عین حال پیش بینی می‌ شود که مذاکرات طبق چند هفته اخیر می‌ان هیات های ایران و ۱+۴ خارج از چارچوب کمیسیون مشترک برجام نیز برگزار شود.

خبرنگار ارشد رویترز از چادرهای خبرنگاران روبروی هتل کوبورگ خبر داده که یک مانیتور اسپیکر براى صرفه‌جویى در وقت و جلوگیری از سوال‌های تکراری از انریکه مورا قرار گرفته است. همچنین نوشته است: «روزهاى ابرى در حال تبدیل به روزهاى طوفانى با تندباد با سرعت ٩٠ کیلومتر بر ساعت است.»

توپ در زمین کیست؟
سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده چشم‌انداز توافق با ایران را مثبت ارزیابی کرد و گفته است: «توافقی که نگرانی‌های اصلی همه طرف‌ها را برطرف ‌کند، امکان‌پذیر است اما باید هر چه سریع‌تر صورت بگیرد، زیرا تهران در حال ارتقای توانایی‌های هسته‌ای خود است.» رابرت مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران گفت:‌ « بایدن همچنان مایل است که ما مذاکرات را در وین پیش ببریم.» به نظر می‌‎رسد آمریکایی‌‎ها نگران شرایط هسته‌‎ای ایران هستند.

طبق اظهارت سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران که گفته بود موضوعات قابل توجهی در دستور کار است که جز با تصمیمات سیاسی واشنگتن احتمالاً گشایشی در آن متصور نیست و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه نیز که گفته است این که در روزهای آینده می‌‌توانیم در جریان این مذاکرات به یک توافق خوب برسیم بستگی به نیت و اتکا و رفتار سه کشور اروپایی و آمریکا دارد؛ به نظر می‌‌رسد این وقفه ۱۱ روزه در مذاکرات برای گرفتن تصمیمات سیاسی در کاخ سفید بوده است. مذاکره‌کننده‌های ایرانی در این دور منتظر دستان پر تیم آمریکایی برای حل مساله برجام هستند.

به مرحله نهایی رسیده‌ایم؟
میخاییل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین ضمن تأیید از سرگیری ادامه دور هشتم مذاکرات وین از روز هشتم فوریه (۱۹ بهمن ماه) در پایتخت اتریش گفته است که مذاکرات ظاهراً در مرحله نهایی است.

همچنین در ادامه گفته است: «سند نهایی برای احیای برجام پیش نویس شده که تقریبا بیش از ۲۰ صفحه است. سند نهایی، سندی سیاسی ست که می‌‌گوید طرفین چگونه به برجام برمی‌گردند. به محض اینکه به توافق برسیم، دوره‌ای بین یک یا دو ماه برای تدارک اجرای توافق خواهیم داشت. پس از آن، برجام اجرا می‌‌شود.»

طبق اخبار تاکنون طرفین در زمینه نگارش متن و نزدیک کردن دیدگاه‌ها در موضوعات اصلی پیشرفت قابل توجهی داشته‌اند. اکنون از میزان پرانتزها و موارد اختلافی کاسته شده است و در رابطه با دو موضوع راستی‌آزمایی و تضمین‌ها که در دو هفته اخیر مورد بحث بوده، پیشرفت‌هایی صورت گرفته است. اما در حوزه‌های رفع تحریم‌ها و اقدامات هسته‌ای هنوز به تصمیمات سیاسی طرف ها نیاز است.

در هفته پیش رو همه چشم‌ها به میز اتاق مستطیل شکل هتل کوبورگ است که چه شرایطی را برای پرونده بلاتکلیف برجام رقم می‌‎زند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا