تکنولوژی

کاهش سرعت اینترنت عمدی است؟

 روز گذشته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اذعان کرد؛ ” به نقطه بحرانی در شبکه اینترنت رسیده ایم”. وی در توجیه دلایل این مشکل گفت: مشکل در زیرساخت‌های شبکه است، چون زیرساخت‌های پهن‌باند ثابت در کشور توسعه پیدا نکرده است و مردم از شبکه سیار استفاده می‌کنند و زیرساخت‌های این شبکه نیز ظرفیت این حجم از استفاده را ندارد و همین مسئله باعث کندی سرعت اینترنت می‌شود.

این در حالی است که، چندی پیش زارع پور در نشست خبری دیگر در واکنش به سوال خبرنگاران درباره کندی اینترنت، بخشی از انتقادات را “ناشی از فضاسازی” دانست و در حرکتی نمایشی با گوشی یکی از حاضرین تست سرعت اینترنت انجام داد و گفت: سرعت کاربران در سراسر کشور به طور میانگین ۵ تا ۶ مگابیت بر ثانیه را نشان می‌دهد و در پروانه اپراتورها ۲ مگابیت بر ثانیه آمده است، اما الان سرعت دانلود حدود ۸ برابر این مقدار را نشان می‌دهد.

وزیر ارتباطات بارها راهکار اساسی خود برای بهبود سرعت اینترنت را توسعه شبکه اینترنت ثابت کشور عنوان کرده و وعده داده است؛ برای توسعه شبکه اینترنت ثابت در چهار سال آینده، به تک‌تک خانه‌های مردم، فیبر نوری می‌بریم و پروژه فیبر در منزل را اجرا می‌کنیم تا مردم سرعت‌های چند گیگی را تجربه کنند. 

تامین نقطه اتصال بین الملل در انحصار یک شرکت دولتی

در همین ارتباط حمید ضیایی پرور، کارشناس و پژوهشگر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در گفت و گو با اقتصاد آنلاین با تاکید بر اینکه در ۴ ماهه اخیر سرعت اینترنت به طور محسوسی کاهش داشته است، افزود: پیش از این نیز سرعت اینترنت قابل قبول نبود، اما در ۴ ماه اخیر کاهش سرعت اینترنت کاملا محسوس است و سطح نارضایتی کاربران را بالا برده است.

نوشته های مشابه

وی ادامه داد: البته بخشی از کاهش سرعت اینترنت در ماه های اخیر را می‌توان به بدشناسی‌ها پیش آمده مرتبط دانست مانند قطع فیبر نوری دریایی ایران به قطر در خلیج فارس که اتصال مجدد آن حدود ۲ ماه زمان برد، یا قطع فیبر نوری زمینی گرجستان به ایران که به مدت ۲ هفته متصل نشد. 

ضیایی پرور با انتقاد از پنهان کاری درباره میزان پهنای باند بین المللی کشور، اظهار کرد: یکی از راهکارهای بهبود سرعت اینترنت برخورداری از پهنای باند مناسب و توسعه آن مطابق با نیاز کشور است، اما تا امروز مسئولان از ارائه آمار مربوط به میزان تهیه و مصرف پهنای باند بین الملل کشور سرباز زده اند و تنها اطلاعاتی که داده می شود این است که، پهنای باند به میزان نیاز در اختیار است و مشکلی در این باره وجود ندارد. در حالی که لازم است این آمار اعلام شود تا کارشناسان بتوانند درباره آن قضاوت کنند و ارزیابی داشته باشند.

وی به این نکته اشاره کرد که، یک طیف فکری در کشور سرسختانه موافق کاهش پهنای باند اینترنت هستند و آن را از روش های کنترل و مدیریت اینترنت می دانند. آن ها معتقدند اگر پهنای باند اینترنت گسترش یابد، افراد بیشتری از شبکه های اجتماعی خارجی استفاده می کنند و استفاده از فیلتر شکن بیشتر می شود. ایده آل این طیف فکری در حوزه اینترنت؛ مصرف کمتر = سلامت بیشتر است.

این کارشناس، راهکار دیگر بهبود سرعت اینترنت را تنوع بخشی به مسیرهای تامین اینترنت کاربران عنوان کرد.

ضیایی پرور تصریح کرد: در حال حاضر در کشور تنها از دو مسیر تلفن ثابت و و اپراتورهای تلفن همراه اینترنت کاربران تامین می شود در حالی که در دنیا مسیرهای متنوعی وجود دارد از جمله آن ها “تنوع در نقاط اتصال بین الملل” است که متاسفانه از سال ۸۵ در کشور ما محدود شده است.

وی توضیح داد: از سال ۸۵ این امکان از بخش خصوصی گرفته شد و اکنون فقط شرکت ارتباطات زیر ساخت وزارت ارتباطات است که تامین کننده نقطه اتصال بین الملل در کشور است.

ضیایی پرور در پاسخ به این پرسش که دلیل محدود شدن نقاط اتصال بین الملل کشور به یک شرکت دولتی چیست، گفت: به نظر می رسد سیاست کشور تجمیع عرضه اینترنت در یک نقطه برای کنترل بیشتر است، به عبارت دیگر کنترل اینترنت در زمانی که تنها از یک منبع تامین شود، راحت تر خواهد بود.

وی با اشاره به سخنان وزیر ارتباطات درباره تاکید بر توسعه فیبر نوری برای بهبود سرعت اینترنت، یادآور شد:  فیبر نوری یا نصب  BTS و  واگذاری باند فرکانسی که وزیر از آن ها به عنوان راهکاری برای بهبود سرعت اینرتنت یاد می‌کند تنها ابزارهای برای توزیع هستند. البته وزیر برای این راهکار خود نیز برنامه ای ارائه نمی دهد و فقط بر ضرورت اجرای آن در ۴ سال آینده تاکید دارد.

ضیایی پرور سرعت کنونی اینترنت را خجالت آور و ظلم به مردم توصیف کرد و گفت: توسعه سرعت اینترنت می تواند منجر به توسعه بیشتر علمی و اقتصادی در کشور شود، عقب ماندن از این مهم ما را از اقتصاد دیجیتال جهان که با سرعت در حال توسعه است عقب خواهند انداخت.

 این پژوهشگر ارتباطات و فناوری اطلاعات نسبت به افزایش شکاف دیجیتال با تاخیر در بهبود سرعت اینترنت به مسئولان هشدار داد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا