بازارهای داخلی

آخرین وضعیت تامین ذخایر استراتژیک گندم کشور چگونه است؟

بر اساس اعلام شرکت بازرگانی دولتی ایران، سال گذشته ۷ میلیون و ۷۵ هزار تن گندم به ارزش ۲ میلیارد و ۴۸۶ میلیون دلار برای تامین کسری ذخایر راهبردی وارد کشور شده است. 

آن گونه که محمد قربانی، معاون وزیر جهاد کشاورزی گفته است، در سال جاری با اصلاح نظام یارانه و واقعی سازی قیمت، واردات گندم حداقل ۲ میلیون تن کاهش می‌یابد اما، همچنان نیازمند واردات بیش از ۵ میلیون تن گندم برای حفظ امنیت غذایی هستیم.

طبق گزارش بنیاد ملی گندمکاران ایران، سال گذشته ۲۰ درصد گندم وارداتی از کشور اوکراین تامین شده است، بنابراین جنگ اوکراین تاثیر بسزایی در اختلال در تامین این محصول در دنیا و متعاقبا ایران دارد.

روز گذشته میکولا سولسکی، وزیر سیاست کشاورزی و مواد غذایی اوکراین، هشدار داد که، جامعه جهانی باید برای افزایش قیمت گندم و رسیدن آن به ۷۰۰ دلار در هر تن در سال جاری میلادی آماده شود که جهشی تقریباً ۴۰ درصدی نسبت به ۴۳۰ دلار فعلی محسوب می‌شود. او همچنین گفته است؛ امسال انتظار کاهش ۵۰ درصدی محصول را نسبت به سال گذشته داریم.

با این اوصاف، نگرانی از میزان تاثیر”فاجعه غذا در جهان” بر تامین ذخایر گندم کشور طبیعی است. اما، آخرین وضعیت تامین کسری این محصول از طریق واردات چگونه است؟ 

چند روز پیش جواد ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی، درباره وضعیت تامین کسری گندم از طریق واردات گفت: “امسال واردات گندم به خوبی انجام شده و ذخایر آن ایده آل و خوب است” اما، اشاره‌ای به میزان واردات و جبران کسری نکرد. 

روح‌الله لطیفی، سخنگوی گمرک ایران، در گفت و گو با اقتصاد آنلاین درباره آخرین وضعیت واردات گندم برای تامین کسری ذخایر راهبردی از ابتدای سال جاری تاکنون، اظهار کرد: واردات گندم تا پایان فروردین ماه سال جاری به میزان ۷۶۲ هزارو ۶۹۹ تن به ارزش ۳۰۶ میلیون و ۱۵ هزار و ۴۷۶ دلار انجام شده است.

وی ادامه داد: این میزان واردات گندم از ۷ بندر در شمال و جنوب کشور انجام شده است که بندر امام خمینی(ره) در جنوب کشور بیشترین سهم از واردات را داشته است.

لطیفی با اشاره به مجموع واردات گندم در سال گذشته، اظهار کرد: با توجه به این، در سال گذشته با افزایش دو برابری واردات بیش از ۷ میلیون تن گندم وارد کشور شده است، در برش ماهانه میزان واردات در فروردین سال جاری حدود ۱۴۴ هزار تن بیش از سال گذشته بوده است.

وی همچنین میزان ترخیص گندم از گمرکات کشور تا هفته پایانی اردیبهشت ماه را بیش از ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تن عنوان کرد.

لطیفی معتقد است، با توجه به آمار گمرک، وضعیت تامین گندم کشور مطلوب است و به رغم ادامه جنگ در کشور اوکراین به عنوان یکی از منابع تامین گندم کشور، نگرانی در این باره وجود ندارد.

وی با اشاره به افزایش میزان خرید تضمینی گندم در پی افزایش نرخ خرید این محصول از کشاورزان، افزود: افزایش نرخ خرید تضمینی گندم موجب شده کشاورزان تمایل بیشتری برای فروش گندم خود به دولت برای تامین ذخایر استراتژیک نسبت به سال گذشته داشته باشند.

سخنگوی گمرک ایران، اصلاح نظام یارانه‌ای کشور را نیز در بهبود شرایط تامین ذخایر راهبردی گندم کشور موثر دانست، چرا که بخشی از گندم که به صورت ضایعات یا قاچاق از دست می‌رفت به چرخه تامین داخلی باز می‌گردد.

گفتنی است به طور معمول کشور هر سال خود را با ذخیره راهبردی ۲ تا ۳ میلیون تنی گندم آغاز می‌کند، این حجم از ذخایر دست نخورده و ثابت باقی می‌ماند چراکه نبود آن، تهدید برای امنیت غذایی در شرایط بحران محسوب می‌شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا