بازارهای خارجی

خرید زمین در متاورس، سرمایه گذاری مناسبی است؟

 به تازگی یک شرکت توسعه دهنده متاورس اعلام کرده است که، نخستین وام‌های خرید ملک در متاورس را برای معامله قطعه زمینی واقع در بستر دنیای مجازی سه بعدی دیسنترالند به ارزش ۴۵ هزار دلار پرداخت کرده است.

این شرکت در تشریح ملکی که به آن وام تعلق گرفته، اعلام کرده است؛ ملکی که برای آن وام خرید پرداخت شده، یک قطعه زمین تجاری است که در یک منطقه تفریحی واقع شده و امکان بناکردن ساختمانی پنج طبقه و بیشتر در آن وجود دارد. این زمین در نزدیکی یک سالن کنسرت و در سمت چپ یک زمین گلف پرمشتری قرار دارد که ارزش اجاره آن را بالا برده است ولی خریدار آن قصد دارد از آن برای ساخت یک بازی جدید استفاده کند.

این شرکت تاکید کرده است؛ همانند اعطای وام در دنیای واقعی برای ما هم مهم بود که درآمد حاصل از این زمین بتواند جوابگوی اقساط ماهانه وام درخواستی باشد.

درباره نحوه پرداخت این نوع از وام ها گفته می شود؛ در حال حاضر پرداخت وام برای خرید زمین در متاورس به شکل رمزنگاری شده از طریق دیفای یا اپلیکیشن‌های آنلاین امور مالی غیر متمرکز (Decentralized finance) انجام می‌شود. این نظام مالی بر پایه قراردادهای هوشمندی که در زنجیره‌های بلوکی (بلاکچین‌ها) شکل‌ گرفته‌، خلق شده است. نرخ بهره در دیفای معمولا جذاب‌تر از بانک‌های سنتی است و موانع بوروکراتیک کمتری نیز برای دریافت وام وجود دارد چنان که تنها شرط لازم برای گرفتن وام از دیفای، توانایی سپردن وثیقه مبتنی بر دارایی‌های رمزنگاری شده است.

البته خرید و فروش زمین در فضای مجازی اتفاق تازه ای نیست، اما دلیل آنکه یک شرکت بزرگ حاضر به پرداخت وام و سرمایه گذاری برای آن شده، راه اندازی متاورس است.

متاورس پروژه مارک زاکربرگ، بنیانگذار و مدیرعامل فیسبوک است، وی اعلام کرده است؛ متاورس نسل بعدی اینترنت است که با افزایش مشارکت شرکت‌ها پیشرفت زیادی خواهد داشت و بخش بزرگی از اقتصاد دیجیتال را از آن خود خواهد کرد.

متاورس (Metaverse) اینترنت زنده شده یا دست‌کم به صورت سه بُعدی ارائه شده است. در این صورت یک «محیط مجازی» شکل می‌گیرد که می‌توانید به جای تماشای آن روی صفحه نمایش، وارد آن بشوید. بدین ترتیب، با دنیایی از بخش‌های مجازی بی‌پایان و به هم پیوسته مواجه می‌شوید که در آن افراد می‌توانند با استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی، عینک‌های واقعیت افزوده، برنامه‌های گوشی‌های هوشمند و یا سایر ابزارهای مشابه یکدیگر را ملاقات کنند، با هم درس بخوانند و کار و بازی کنند. این دنیای جدید همچنین جنبه‌های دیگر زندگی برخط (‌آنلاین) مانند خرید و فعالیت در رسانه‌های اجتماعی را نیز در بر می‌گیرد.

در واقع با اتصال و تجمیع جنبه‌های برخط در یک جهان یکپارچه مجازی، انسان‌ها قادر خواهند بود که زندگی مجازی خود را به همان شیوه زندگی فیزیکی خود ادامه دهند، مثلا به یک کنسرت مجازی و یک سفر آنلاین بروند، اثر هنری مجازی خلق کنند، یا از نمایشگاه این گونه آثار هنری بازدید کنند و در جریان خرید یک لباس دیجیتال آن را امتحان کنند.

همچنین در جریان دورکاری، همکاران فعال در یک شرکت می‌توانند به جای دیدن و شنیدن یکدیگر با استفاده از تماس‌های صوتی و تصویری با هم در یک دفتر مجازی کار کنند و از حضور یکدیگر بهره‌مند شوند. فیس‌بوک نرم‌افزار ایجاد اتاق‌کارهای مجازی را به نام هاریزون ورک‌رومز (Horizon Workrooms) راه‌اندازی کرده که با استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی موسوم به اوکیولس (Oculus) که حدود ۳۰۰ دلار قیمت دارد، قابل اجراست.

معاملات زمین در متاورس چگونه انجام می گیرد؟

معامله زمین در متاورس در قالبNFT  (رمز‌های دیجیتالی منحصربفرد) انجام می‌شود که اکثر آنها مبتنی بر رمزارز اتریوم هستند. برای خرید NFT باید یک کیف پول رمزنگاری برای خود درست کنید و سپس در محیط متاورسی مورد علاقه خود همانند دیسنترالند یا سندباکس یک حساب کاربری ایجاد کنید و کیف پول رمزنگاری خود را به آن حساب آن متصل کنید.

ضمن اینکه باید بدانید؛ NFT پرداخت قیمت مشخصی ندارند و برای به دست آوردن مالکیت آنها باید در مزایده رقابتی شرکت کرد. بنابراین توانایی تشخیص ارزش واقعی آنها پیش از خرید بسیار مهم است.

آیا خرید زمین در متاورس سرمایه گذاری مناسبی است؟

بیش از همه برای جوانان خرید زمین در متاورس جذاب است و به آن به عنوان سرمایه گذاری در آینده نگاه می کنند. در حال حاضر قیمت‌های زمین در متاورس تا حدودی ارزان‌تر از دنیای واقعی است و امکان بیشتری برای جوانان برای خرید این زمین ها فراهم است و این خود موجب جذابیت آن شده است.

برخی معتقدند؛ ممکن است در آینده نزدیک با هجوم سرمایه گذاران به سمت دنیای مجازی، قیمت خرید زمین در متاورس، منعکس کننده قیمت املاک و مستغلات در دنیای واقعی باشد. اما کارشناسان این سرمایه گذاری را بسیار پر ریسک می‌دانند.

سرمایه گذاری برای زمین در متاورس پرریسک و پرخطر

حسین امامی، استاد دانشگاه و پژوهشگر رسانه های نوین در گفت و گو با اقتصاد آنلاین با بیان اینکه دنیای دیجیتال، برای برخی، به اندازه دنیای واقعی مهم است، اظهار کرد: این اهمیت به گونه ای است که به جای سرمایه گذاری در زمین به فرازمین می اندیشند. فرازمینی که در دنیای دیجیتال، متاورس نامیده می شود.

وی ادامه داد: مهم هم نیست که ما بخواهیم به این سرمایه گذاری اعتقاد و اعتماد داشته باشیم و یا مخالف آن باشیم، مهم این است که این امر در آینده به یک واقعیت تبدیل خواهد شد که مکان و زمین در متاورس حرف اول را می زند. 

امامی با تاکید بر اینکه به رغم تحقق فرازمین، سرمایه گذاری برای زمین در متاورس بسیار پرریسک است، افزود: برای سرمایه گذاری در پروژه های خرید زمین در متاورس، مهمترین ریسک، از کار افتادن یا آفلاین شدن پلتفرم مربوطه است. یعنی اگر آن برنامه از کار بیافتد یا تعطیل شود معلوم نیست که پول سرمایه گذار چه خواهد شد. یعنی در دنیای واقعی به‌هرحال زمین فیزیکی وجود دارد ولی این اتفاق می تواند باعث شود سرمایه گذاری شما با شکست مواجه شود.

وی ریسک دیگری که برای آن وجود دارد را عدم شناخت برای زمین های مرغوب در متاورس دانست و گفت: در حال حاضر شناخت زمین مرغوب در متاورس سخت است، اما مناطقی که مردم در آن جمع می شوند ارزشمندتر از سایر زمین هایی است که رویدادی و خبری در آن‌ها نیست.

امامی اظهار کرد: بنابراین در زمان حاضر، خرید زمین در متاورس و سرمایه گذاری در املاک و مستغلات دیجیتال یک تجارت پرخطر است.

وی توصیه کرد: اگر کسی قصد سرمایه گذاری دارد فقط از پولی استفاده کند که آماده از دست دادن آن است و برایتان اهمیتی نداشته باشد. 

امامی هشدار داد: برخی از قیمت های اعلام شده هم به نظر واقعی نیست و حباب است که می تواند به شدت کاهش یابد.

این استاد دانشگاه نتیجه گرفت: بنابراین اگرچه خرید زمین مجازی بسیار ساده است به طوری که مستقیماً از پلتفرم یا از طریق یک توسعه دهنده می توانید آن را تهیه کنید ولی توصیه می شود که برای تمام جنبه های مثبت و منفی آن به خوبی تحقیق شود.

امامی همچنین توصیه کرد: برای خرید زمین در متاورس حتما و باید پلتفرم محبوب و مشهوری برای انجام این کار انتخاب شود و فراموش نشود که زمین مجازی می تواند یک رمز ارز خطرناک باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا