ارز دیجیتال

امکان ثبت دستگاه‌‌های استخراج رمزارز در سامانه بهین ‌یاب فراهم شد

سامانه خوداظهاری دستگاه‌های ماینینگ رمز ارز به نام ” سامانه بهین یاب ” که ۵ ماه قبل تصویب شده ولی به مرحله اجرا نرسیده بود، بالاخره اجرایی شد. دارندگان دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال، می‌توانند از امروز ۶ دی ماه ۹۹، دستگاه‌های خود را در این سامانه ثبت کنند و پس از پرداخت عوارض گمرکی، به طور قانونی شروع به استخراج کنند. ماینرها تنها تا ۴ بهمن فرصت ثبت دستگاه های استخراج ارز دیجیتال خود را دارند.

سامانه بهین یاب

طبق مصوبه دولت، تمام مالکان دستگاه‌های ماینینگ، در ظرف مدت یک ماه از زمان اعلام وزارت صمت (صنعت، معدن، تجارت) باید مشخصات هویتی خود را همراه با تعداد و نوع دستگاه‌های تحت مالکیت خود، در سامانه‌ای که این وزارت تعیین کرده، ارائه کنند و از طریق درگاه پرداخت اینترنتی که برای پرداخت عوارض در نظر گرفته شده، اقدام به پرداخت عوارض گمرکی کنند.

اگرچه ثبت دستگاه‌های ماینینگ به صورت اختیاری است، اما اگر ماینرها دستگاه‌های خود را در موعد مشخص شده ثبت نکنند، عواقب ناشی از عدم ثبت آنها به عهده مالک دستگاه خواهد بود و سازمان تعزیرات حکومتی تکلیف این دستگاه‌ها را مشخص خواهد کرد.

اکنون تعداد زیادی از دستگاه‌های ماینر به عنوان کالای قاچاق جمع آوری شده است. حال فعالان این حوزه امیدوارند که بتوانند با راه اندازی سامانه بهین یاب و ثبت دستگاه‌های خود در آن، ماینرهای خود را آزاد کنند و پس از این دیگر با مشکل ضبط دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال به عنوان کالای قاچاق مواجه نشوند.

در مرداد ۹۸، با این که طبق مصوبه هیات دولت، ماینینگ ارزهای رمزنگاری شده قانونی اعلام شده بود، اما تکلیف دستگاه‌هایی که قبل از آن وارد شده بودند، مشخص نشده بود. هیات دولت پس از این مصوبه،‌ یک مصوبه جداگانه‌ای تنظیم کرد و در آن تکلیف این دستگاه‌ها را روشن کرد. اکنون نیز با راه اندازی سامانه بهین یاب، به نظر می‌آید که فعالیت ماینرها کاملا قانونی شده باشد.

مشکل برق همچنان باقی است

ایران از جمله کشورهایی است که برق را با ارزان‌ترین نرخ در اختیار مشترکان قرار می‌دهد و همین موضوع باعث شده بود که به صورت غیرقانونی فارم‌های ماینینگ بسیار زیادی راه اندازی شوند؛ تا این که در روز ۱۳ مرداد ۹۸، دولت در مصوبه‌ای، نرخ حامل‌های انرژی برای این صنعت را نرخ متوسط صادراتی در نظر گرفت و عملا با این اتفاق هزینه استخراج رمزارزها چندین برابر و حاشیه سود آن برای سرمایه گذاری به شدت پایین آمد. این اتفاق باعث شده که حتی با قانونی شدن فعالیت ماینرها، سود آن همچون گذشته مقرون به صرفه نباشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا