بازارهای خارجی

از یخبندان کرملین تا سرمای وین

 بیست و نه روز از دور هشتم مذاکرات وین می‌گذرد و در چند هفته اخیر شاهد سکوت خبری از هتل‌های کوبورگ و ماریوت هستیم. اما به نظر می‌رسید خبرهای دست اول در خصوص مذاکرات احیای برجام را باید از مسکو دنبال کرد. 

ابراهیم رییسی، رییس جمهوری ایران برای دو روز به مسکو سفر کرده بود که این سفر حواشی گسترده‌ای داشت. حواشی که برخی را در داخل کشور نگران نوع رابطه ایران و روسیه در دولت سیزدهم کرده است. با این حال همانطور که حدس زده می‌شد، این پرونده مذاکرات وین بود که بر میز عریض و طویل کرملین میان ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه و ابراهیم رییسی قرار گرفت.

دیدار رییسی و پوتین علاوه بر حواشی مختلف، شوک خبری بزرگی در خصوص مذاکرات وین هم داشت. به گزارش شبکه NBC، روسیه به ایران (رییس جمهوری ایران) پیشنهاد داده که با یک توافق موقت اتمی موافقت کند. توافقی شامل برداشتن بخشی از تحریم‌ها در مقابل بازگشت ایران به تعهداتی است که در برجام مشخص شده بود. طبق گزارش این رسانه آمریکایی این پیشنهاد با اطلاع امریکا صورت گرفته است. با این حال ایران هر گونه توافق موقتی را رد کرده است. 

غربی ها نگران پیشرفت برنامه اتمی و گذشتن ایران از نقطه گریز هستند. در چنین شرایطی به نظر می رسد ۵+۱ سعی دارند به یک توافق حتی موقت با ایران دست پیدا کند. با این حال مقامات ایرانی بارها اعلام کردند که حاضر به پذیرش توافقی موقت نیستند. رویکرد ایران در مسکو نشان از این داشت که در راستای روسیه و چین در مذاکرات وین حرکت کند، با این حال خواستار این است که بیشترین امتیاز را بدست آورد.  

روزهای پر تکاپوی وین

در حالی که خیابان‌های وین یخبندان و سوز سرمای شدیدی را تجربه می کند، هئیت های مذاکره کننده میان هتل‌های کوبورگ و ماریوت در رفت و آمد هستند. هتل کوبورگ میزبان جلسات هیات‌های برجامی است و در ماریوت هم مذاکرات گروه ۱+۴ با آمریکا جریان دارد. چشمان بسیاری این روزها به اتاق مستطیل شکل مذاکرات دوخته شده است. در حالی که مذاکرات پشت درهای بسته انجام می شود، اما برخی منتظر برخاستن دود سفید از دودکش هتل کوبورگ هستند. 

اظهارات مقامات تا اینجای کار خبر از بلند شدن دود سفید می دهد؛ جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا در نخستین نشست خبری خود در سال ۲۰۲۲ به مناسبت گذشت یکسال از دوره ریاست جمهوری خود بیان کرده که پیشرفت هایی در مذاکرات وین در حال به دست آمدن است. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز گفته که گفت‌وگوها با ایران درباره بازگشت متقابل به پایبندی کامل به برجام به لحظه تعیین کننده‌ای رسیده است. میخائیل اولیانف، سفیر روسیه در وین در جدیدترین توئیت خود نوشته است: «روسیه و آمریکا در وضعیت بسیار بدی قرار دارند. با این حال در مورد ایران تا کنون موفق شده ایم کار سازنده ای داشته باشیم.»

با این حال به نظر نمی رسد با اخبار مخابره شده از مسکو شرایط به سمت گشایش عجیب و غریبی متمایل شده باشد. به گفته غربی ها احیای پرونده برجام به شمارش معکوس خود نزدیک شده است. تلاش برای احیای توافق هسته‌ای میان ایران و ترکیب اولیه ۱+۵ (روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا، ایالات متحده و آلمان) در هتل کوبورک وین بی‌وقفه ادامه دارد. حال باید دید که سوغاتی میز عریض و طویل مسکو برای اتاق مستطیلی شکل وین بیش از اخبار منتشر شده، چه خواهد بود؟ 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا