بازارهای داخلی

دفاعی که ناگهان خاموش شد و باری که هنوز به مقصد نرسیده!

بازارگاه همچنان پرابهام است. اعتمادها از این سامانه یک بار دیگر رخت بر بسته و اکنون بسیاری از خریدارانی که به اعتبار یک سامانه دولتی، مبالغ هنگفتی را به حساب شرکت آریو تجارت تسهیل، همان شرکتی که بارها و بارها عملکردش مورد حمایت مقامات ارشد وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است، واریز کرده اند، همچنان سردرگم به دنبال پیگیری پرونده خود هستند.

فعالان اقتصادی می گویند که به این سامانه اعتماد کرده اند و شرکت عرضه کننده، بدون اینکه حتی یک تن بار هم در مسیر رسیدن به بندرگاه داشته باشد، اقدام به جمع آوری نقدینگی از بازار کرده است؛ حال آنکه وزارت جهاد کشاورزی که سختگیری بسیار زیادی بر روی این سامانه داشته و سرقفلی آن را به هر کسی نمی دهد، به این شرکت مجوز داده است تا با کوتاژهای جعلی، مقادیر بالایی را از این سامانه خارج کند.

موضوع البته آنقدر جدی و پیچیده است که قوه قضاییه هم وارد شده و در حال رسیدگی به این پرونده است؛ در حالیکه به موازات، رئیس جمهور هم به وزیر اطلاعات و معاون اول خود ماموریت داده است که به این پرونده رسیدگی کنند؛ اما هنوز گزارش یا اظهارنظر رسمی از هیچ یک از این نهادها به صورت رسمی منتشر نشده است.

یک مقام مسئول در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین می گوید که قوه قضاییه با جدیت در حال رسیدگی به این پرونده است و رئیس دستگاه قضا، دستور جدی برای رسیدگی به این پرونده را صادر کرده است؛ مراحل در دست بررسی است و حتما در مورد آن در موعد مقرر، اظهارنظر رسمی صورت خواهد گرفت.

البته اندکی بعد از اظهارنظر رئیس قوه قضاییه مبنی بر رسیدگی به این پرونده، سیدجواد ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی باز هم به دفاع از آریو تجارت تسهیل پرداخت و اعلام کرد: زمانی بانک مرکزی به یک شرکت واردکننده ارز پرداخت می‌کند که کالای او وارد گمرک شده باشد و این شرکت بخشی از نهاده‌ را وارد کرده و بخش دیگر را وارد نکرده و ارزی به او پرداخت‌ نشده و ریالش در حساب سامانه بازارگاه موجود است.

وی اعلام کرد که در بحث نهاده‌های دامی و تأمین آن، سامانه شفافی با نام بازارگاه در وزارت جهاد کشاورزی وجود دارد که نهاده‌ها بر روی این سامانه به خریداران عرضه و فروخته می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی البته به این نکته هم اشاره می کند که یکی از مأموریت‌های معاونت توسعه و بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی رصد بر روی سامانه بازارگاه و تأمین و رفتار شرکت‌ها است.

او معتقد است که تاخیر در ارایه نهاده ها چیز جدیدی نیست و همیشه در گذشته هم وجود داشته است و البته اعلام کرده که بررسی‌هایی در این زمینه انجام و در این راستا کمیته‌ای تشکیل شده که اگر تخلفاتی در این زمینه وجود دارد رسیدگی شود، از تمام دستگاه‌های نظارتی که در این زمینه کمک کردند تشکر کرده و از بررسی استقبال می‌کنیم.

حالا البته آریوتجارت سهیل هم دست به قلم شده و توضیحاتی را به یکی از خبرگزاری ها اعلام کرده که در جای خود قابل تامل است. این شرکت معتقد است که جنجال ها بر سر رفتارش در بازارگاه، به خاطر انحصارگرایی برخی شرکتها است که در این حوزه لازم است بررسی ها از سوی دستگاههای نظارتی هم در خصوص این ادعا مطرح شود؛ چراکه سامانه بازارگاه مستقیم با زندگی مردم و سبد معیشتی آنها ارتباط دارد و هزینه هر گونه اختلال یا سوءاستفاده یا انحصار در آن، مستقیم از جیب مردم پرداخت می شود.

نکته حائز اهمیت نگرانی از تامین به موقع نهاده های دامی و البته در اختیار قرار دادن آن به مرغداران است که باید جوجه ریزی را صورت داده و برای تامین کالاهای مورد نیاز بازار به موقع اقدام کنند تا بازار در ماههای آتی دچار تنش نشود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا