بازارهای داخلی

تفکیک وزارتخانه حلال مشکلات مسکن؟!

٩شهریور ماه بود که طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی تحویل هیات رئیسه مجلس شد. در آن زمان رئیس کمیسیون عمران مجلس گفته بود: از آنجا که یک آشفتگی در وزارت راه، شهرسازی  وجود دارد مجلس طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی را تهیه کرد و امروز تحویل هیات رییسه شد. این طرح بعد از تعطیلات دو هفته آتی در صحن مجلس اعلام وصول خواهد شد. شخص رییس جمهور و رییس مجلس و کمیسیون عمران نیز با تفکیک وزارت راه، شهرسازی و جدا شدن حوزه مسکن از حوزه راه موافق هستند. امیدواریم این تفکیک انجام شود.

در روزهای گذشته نیز یکی از اعضای کمیسیون عمران مجلس، تفکیک وزارت راه و شهرسازی و تبدیل آن به دو وزارت راه و مسکن را راهکاری برای حل مشکل مسکن در کشور عنوان کرد. اما آیا واقعا ریشه مشکل مسکن در کشور عدم تفکیک وزارت راه و شهرسازی است؟ 

وزارت راه تفکیک شود، مشکل مسکن حل می‌شود؟ 

قطعا دیگر همه مردم از اوضاع و آشفته بازار مسکن خبر دارند و حل مشکل مسکن باید یکی از مسائلی باشد که دولت به آن توجه کند؛ که البته یکی از مهم‌ترین وعده‌های رئیس جمهوری نیز ساخت چهار میلیون مسکن در چهار سال بود؛ و حالا نمایندگان عدم تحقق این وعده را به عدم تفکیک وزارت راه و شهرسازی ربط می‌دهند.

حالا سوال از نمایندگان این است که چرا حل مشکلات را در تغییرات این چنینی می‌بینند؟  مشکلات صنعت و معدن از عدم تفکیک وزارت صمت است، مشکلات مسکن و… از عدم تفکیک وزارت راه و شهرسازی است و لابد فردا راه حل مشکلات اقتصادی هم عدم تفکیک وزارت اقتصاد است؟!

اصلا فکر کنید همین امروز وزارت راه و شهرسازی تفکیک شد؛ آیا تورم عظیمی که در بخش مسکن است، حل خواهد شد؟  آیا رشد اجاره بهایی که سر به آسمان کشیده، متوقف خواهد شد؟  آیا مستاجرانی که در این سال‌ها هر روز به حاشیه‌تر رفته‌اند، به شهرها باز خواهند گشت؟  فکر نمی‌کنید وجود این مشکلات به دلیل ناتوانی مسئولانی است که بر مسند مشکلات نشسته‌اند نه ساختمان‌هایی که در آن قدم برمی‌دارید؟

برای حل مشکلات فکری به حال تورم کنید 

از همان روزی که برای افزایش قیمت مسکن، هزار و یک دلیل آورده شد، کارشناسان هشدار دادند که قدم اول برای حل مشکل مسکن، کنترل تورم است؛ آیا تورم کنترل شد؟ از همان روزی که گفتید سالی یک میلیون مسکن می‌سازیم کارشناسان گفتند ساخت یک میلیون مسکن در سال شدنی نیست و اگر هم بشود، سال‌های آینده فاجعه‌ای بزرگ در اقتصاد را شاهد خواهیم بود. دیدید یک میلیون مسکن در یک سال ساخته نشد؟ از همان روزی که گفتید ٢۵درصد تسهیلات بانکی را به سمت مسکن هدایت می‌کنیم، کارشناسان گفتند این امر نشدنی است؛ گفتید می‌شود و دیدید این هم نشد؟ آیا وقت آن نرسیده که کمی به دنبال یافتن ریشه اصلی مشکلات بروید نه مسائل فرعی که  در حل مشکلات اهمیت ندارند؟

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا