اقتصادی

مخالفت مجلس با افزایش قیمت بنزین

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به محتوای نشست این کمیسیون با حضور وزیر نفت، گفت: این نشست با موضوع پیشنهاد دولت برای استفاده از رویکردهای جدید در توزیع یارانه بنزین برگزار شد تا تصویری شفاف از برنامه های وزارت نفت در این زمینه برای نمایندگان ارائه شود. نخستین گزاره ای که وزیر نفت بر آن تاکید جدی داشت، مخالفت دولت با هر نوع افزایش در قیمت بنزین و سایر حامل های انرژی در شرایط حساس فعلی است.

نخعی ادامه داد: در واقع دولت معتقد است در شرایط فعلی ایجاد ثبات در بازارهای کشور مهمترین رویکردی است که باید در دستور کار قرار بگیرد و دولت خود را بر این امر متعهد می داند. بر اساس اعلام وزیر نفت طرح کارت انرژی شهروندی نیز به هیچ عنوان به دنبال افزایش قیمت بنزین نیست، بلکه دولت با اجرای پایلوت طرح به دنبال راهکارهایی است که زمینه توزیع عادلانه تر یارانه بنزین در کشور را فراهم سازد.

نماینده مردم سربیشه و نهبندان در مجلس گفت: بر اساس اعلام وزیر نفت قرار است سهمیه ای برای هر فرد ایرانی در نظر گرفته شود تا از این پس روند توزیع یارنه بنزین به جای خودرو محور بودن به صورت خانوار محور بودن تغییر وضعیت دهد. البته در خصوص میزان یارانه پرداختی هنوز تصمیم نهایی اتخاذ نشده و اعداد و ارقامی حول و حوش ۱۵تا ۲۰لیتر برای هر کارت ملی در نظر گرفته شده است.نخعی با اشاره به اینکه نمایندگان در این نشست دغدغه های خود را پیرامون این ایده، مطرح کردند، گفت: عمده اشکالاتی این تصمیم، زمان اجرای این طرح است که با توجه به التهابات اقتصاد کشور، نمایندگان برهه فعلی را موعد مناسبی برای اجرای آن نمی دانند. از آنجا که دولت تصمیم به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز گرفته، همزمانی اجرای این طرح با حذف ارز ۴۲۰۰تومانی، خطر بروز تکانه های تورمی را افزایش می دهد.

تبعات تخصیص یارانه انرژی به افراد چیست؟

او در پاسخ به این پرسش که مهمترین تبعاتی که ممکن است در اثر اجرای این طرح ایجاد شود چه مواردی است؟گفت: شکل گیری قاچاق گسترده سوخت در مرزها، ایجاد تورم ناشی از توزیع یارانه های بنزین به خانوارها، افزایش سوداگری ها، شکل گیری بازار سیاه پیرامون سامانه داد و ستد بنزین یارانه ای و…از جمله این موارد است. مواردی که ضروری است که قبل از هر اقدامی به آنها توجه شود.

نخعی با اشاره به اینکه مقرر شد که قبل از هر تصمیمی هماهنگی های لازم با مجموعه ارکان تصمیم ساز کشور، سایر قوا و نهادهای مختلف انجام شود، گفت: واقع آن است که برای اجرای یک چنین اقدامات اثرگذاری که ممکن است تبعات فراوانی در حوزه های مختلف اجتماعی، اقتصادی ، امنیتی و…  شکل دهد، همه ارکان تصمیم ساز کشور باید نظر دهند و دولت به تنهایی نمی تواند یک چنین تصمیمی را اتخاذ و آن را اجرایی کند. برای این منظور می بایست پیوست هایی در حوزه های اجتماعی، اقتصادی، معیشتی و… تدارک دیده شود تا قبل از اتخاذ هر تصمیمی، تصویری از احتمالات ممکن است احصا شود.

این نماینده در بخش دیگری از گفتگو با اشاره به اینکه نگرانی دیگر نمایندگان مرتبط با محل پایلوت اجرای طرح است، گفت: به اعتقاد نمایندگان در خصوص آمادگی  قشم و کیش به عنوان مناطق پایلوت طرح، نگرانی های جدی وجود دارد. در واقع، داده های اطلاعاتی برآمده از این مناطق برای تصمیم سازی های مرتبط با اجرای فراگیر طرح، مناسب نیستند و بهتر است دولت در این زمینه تجدید نظر کند.  

نماینده سربیشه و نهبندان در مجلس یادآور شد: به طور کلی اعضای کمیسیون انرژی با توجه به ابهامات فراوانی که در مسیر اجرای این طرح وجود دارد، از دولت و وزارت نفت درخواست کردند به دغدغه های مطرح شده توجه جدی صورت دهد و به گونه ای رفتار نکنند که مشکلات جدیدی در حوزه های اقتصادی، معیشتی و اجتماعی برای کشور ایجاد شود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس اظهار داشت: نهایتا بعد از ارائه دیدگاه های نمایندگان، وزیر نفت تاکید کرد که هنوز هیچ تصمیم قاطعی برای اجرای طرح اتخاذ نشده است. این طرح تنها به صورت پایلوت در مناطق یاد شده عملیاتی خواهد شد و ممکن است نتایج آن به گونه ای باشد که ایده توزیع یارانه نفتی به خانوارهای ایرانی را از دستور کار وزارت نفت و دولت خارج سازد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا