بورس

تحلیل بورس امروز ۱۸دی ماه۱۴۰۰

 اغلب کارشناسان انتظار دارند در پی افزایش قیمت نفت و سنگ آهن در هفته گذشته، تقاضا در گروه‌های پتروپالایشی، فلزات اساسی و معدنی‌ها افزایش یابد.

یک کارشناس بازار سرمایه با توجه به روند کنونی بورس، خطاب به سهامداران خرد، گفت: اگر سهامداران به دنبال وضعیت عملیاتی بهتر هستند می‌توانند در گروه پالایشی، سنگ آهنی و همینطور صنایعی که از حذف ارز ۴۲۰۰ منتفع می‌شوند، در جستجو باشند.

مسعود میرزاباقری، فعال و کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین، با اشاره به وضعیت بازار، روند معاملات را بررسی کرد و گفت: وضعیت معاملات در بورس امروز کمی نسبت به هفته گذشته بهتر بود، هر چند با ارزش معاملات دو هزار و ۷۰۰میلیارد تومانی از لحاظ دلاری در بدترین رکود و روزهای معاملاتی سال ۹۵ قرار داریم.

این کارشناس بازار سرمایه با یادآوری روند معاملات در سال ۹۵ تصریح کرد: سال ۹۵ در بدترین روزهای بورس، ارزش معاملات حدود ۳۰۰ میلیارد تومن بود که با دلار آن روز حدود ۷۰ تا ۹۰ میلیون دلار در کل بازار سرمایه کشور معامله می‌شد. در حال حاضر ۲۷۰۰ میلیارد تومان معادل همان ارزش دلاری ۸۰ تا ۹۰ میلیون دلاری هست، با توجه به افزایش تعداد شرکت‌های بورسی این یعنی بورس در حال حاضر دچار یک رکود عمیق شده است.

وی بیان کرد: اما امروز با استقبال معامله‌گران از گروه خودرویی‌ها و بانکی‌ها، این دو گروه در مقایسه با سایر صنایع، بهتر معامله شدند. این درحالی است که انتظار می‌رود با افزایش قیمت نفت و سنگ آهن در هفته گذشته، تقاضا در گروه‌های پتروپالایشی، فلزات اساسی و معدنی‌ها افزایش یابد. باشیم اما به‌نظر می‌رسد که جو حاکم در بازار ارز و ابهامات موجود در مورد مذاکرات وین کمی روی این گروه‌ها تاثیر گذاشته و سرمایه‌گذا‌ر‌ها به دنبال روشن شدن وضعیت هستند.

این کارشناس افزود: در مقابل، به نظر می‌رسد، با توجه به گزارشات عملکرد ۹ ماهه شرکت‌ها، گروه‌های سنگ آهنی و پالایشی، گروه‌های برتر در زمینه سودسازی باشند که در حال حاضر با توجه به ابهامات موجود در بازار، مورد توجه سهامداران قرار ندارند.

میرزاباقری ادامه داد: با بررسی دقیق‌تر می‌توان گفت با توجه به فاصله گرفتن برخی نرخ‌های جهانی از سقف‌ها، احتمالا پایداری و کاهش حاشیه سود در پتروشیمی‌ها اتفاق خواهد افتاد. در مورد گروه‌های دارو و مواد غذایی نیز به‌ نظر می‌رسد بعضی شرکت‌ها با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی پتانسیل خوبی برای سودسازی داشته باشند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر چه در حال حاضر نقدینگی در گروه‌های خودرویی و بانکی در جریان است اما این جذابیت بیشتر به خاطر قیمت‌های مناسب سهام این گروه است. اما اگر سهامداران به دنبال وضعیت عملیاتی بهتر هستند، می‌توانند در گروه پالایشی، سنگ آهنی و همینطور صنایعی که از حذف ارز ۴۲۰۰ منتفع می‌شوند، گزینه‌های مناسب را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا